Kvinnefotball fortjener mer

Haugesund stadion. Kommunen har investert så mange offentlige kroner i Haugesund stadion at det burde være hjemmearena for kvinnene også.
Kommunen har investert så mange offentlige kroner i Haugesund stadion at det burde være hjemmearena for kvinnene også.

Jeg skrev i Haugesund svikter kvinnene om at norske eliteserieklubber i fotball har valgt den lettvinte løsningen. Det er bare to av dem som også satser på et A-lag for kvinner. Jeg synes at en klubb som FK Haugesund har et spesielt ansvar, for den har fått mye økonomisk støtte fra kommunen.

Denne saken ble diskutert i lokalpressen i januar etter at ei 11 år gammel jente skrev et leserbrev i Haugesunds avis der hun spurte om hvorfor FKH ikke hadde et A-lag for damer. Saken ble tatt opp igjen i sommer, og ifølge denne saken i VG har Avaldsnes henvendt seg til FKH. Jeg har en mistanke om at både VG og Haugesunds avis er litt for optimistiske. Den første sa i dag at FK Haugesund har vært i samtaler med Avaldsnes. Det kan gi inntrykk av de faktisk vurderer å starte med et A-lag for kvinner i FKH, men det er det lite som tyder på foreløpig.

Da dette kom opp i januar uttalte styrelederen i FKH, Leiv Helge Kaldheim, at de var villige til å lufte ideen med medlemmer og moderklubber. Han sa også at det var viktig med omfattende prosesser som startet i riktig ende. Les mer i Haugesunds avis. I dagens sak fra VG sa den samme Kaldheim at det var for tidlig å si noe, og at bare framtida kunne vise om det var realisisk å ta Avaldsnes inn i FKH.

Jeg synes det er for passivt, for de gjemmer seg i realiteten bak tomme fraser. De kunne f.eks. ha sagt at ideen var spennende og at de ville jobbe for å gjennomføre den. Sånn saken står nå virker det som at de ikke ønsker et kvinnelag. De vil bare ikke si det direkte, men når klubber uttaler seg om kvinner bør det ikke høres ut som en uttalelse fra statsministerens kontor. Jeg tviler ikke på at det er mange hindere som skal passeres, men det viktigste FKH kan gjøre akkurat nå er å si at de ønsker å satse på kvinnefotball.

Det har alltid blitt hevdet at kvinnefotball er kjedelig, at det ikke har stor nok appell til å tiltrekke seg sponsorer og annonsører. Det er en gammeldags tankegang. Nå snakker vi om hva som er rettferdig, men jeg er heller ikke enig i at kvinnefotball er kjedelig. Da engelske Channel 4 viste kvartfinalen mellom England og Frankrike fra kvinnenes EM, hadde de over 4 millioner seere. Det var til sammenlikning 3,26 millioner som så Game of Thrones på kanalen Sky Atlantic den 30. juli. VM for to år siden hadde 750 millioner seere på verdensbasis. Det er ikke tall som tyder på liten interesse.

Jeg har ikke fulgt fotball regelmessig, hverken kvinne eller herrefotball, men jeg har sett en del kamper siden Norge vant EM i 1987. Trude Stendal fra Sandviken scoret begge målene i 2-1 seieren over Sverige. Jeg er forøvrig ikke overbevist om at ei liste over kjedelige fotballkamper hadde inneholdt et flertall fra Toppserien eller fra kvinnelandslaget. Selv flaggskipet RBK har hatt problemer med å underholde de siste årene. Media er viktig og jeg er derfor glad for at TV 2 sendte sommerens mesterskap sanmen med NRK.

Kvinnefotball har en lenger historie enn jeg var klar over. Det var 10 000 tilskuere på kvinnekamper i London allerede på 1890-tallet, og i den siste kampen før FA la ned forbud i 1920 hadde Preston 53 000 inne på Goodison Park, i tillegg til flere tusen som ikke slapp inn. De virker å ha sett litt annerledes på kvinner da, selv om ingen kan beskylde datidens samfunn for å være rettferdig.

Jeg har ei datter på 12 år. Hun er ikke så veldig glad i å spille selv, men liker å se på kamper. Jeg skulle ønske hun vokste opp i en tid der det var like naturlig med Toppserien som Eliteserien på Stadion. Vi burde vært klar for det nå.

3 thoughts on “Kvinnefotball fortjener mer

Leave a Reply

