Det nye Haugesund

Jeg leser ikke lokalavisa lenger. Det er fordi absolutt alt koster noe i Haugesunds avis, og det er ikke nok som interesserer meg der til at det er verdt bryderiet. Det hender jeg leser en ingress når jeg søker etter informasjon. Det skjedde i dag da jeg prøvde å finne en sak jeg så i forbifarten tidligere i sommer.

Ingressen Haugesund, årets mest attraktive by? sa at Fredrikstad hadde blitt kåret til årets mest attraktive by, og at Drammen hadde fått den samme anerkjennelsen tidligere. Ingressen ble avsluttet med følgende spørsmål: Kan Haugesund klare det samme?

La meg svare på spørsmålet så kort og konsist jeg kan: NEI!

Haugesund sentrum har vært gjennom store forandringer de siste årene. Noen hus har blitt revet eller brent ned, mens andre har fått ny fasade. Noen vil muligens hevde at byen har fått noen arkitektoniske perler, men jeg liker gamle hus bedre. Jeg er ikke sikker på at byen har tatt vare på noen perler.

Jeg leste en artikkel i Varden for en tid tilbake. Den handlet om at Riksantikvaren ville fjerne Stathelle fra ei nasjonal verneliste. Politikerne godkjente byggingen av et 33 000 kvm stort kjøpesenter i sentrum. Riksantikvaren mente at Stathelle med det ikke lenger hadde bebyggelse av nasjonal interesse. Haugesund som by er ikke i registeret, men Risøy, Hasseløy, Byparken, Lotheparken og Sentrum er på lista. Det burde forplikte.

Riksantikvarens NB-register er en database over norske byer og tettsteder med kulturmiljøer som har nasjonal interesse. Det dreier seg om å ta vare på 1000 år med byhistorie, og den moderne urbaniseringen er fortsettelsen på denne utviklingen, men det er viktig å vise hensyn. NB-registeret innebærer ikke et vern, men det bør sende klare signaler til politikerne. Jeg vet ikke om de er helt ved bevissthet i Haugesund. Her er noen bilder fra sentrum:

Den artikkelen jeg prøvde å finne i Haugesunds avis var forøvrig en sak om at flere kjøper hus i sentrum for å rive dem. Det kan være fordi det koster for mye å restaurere dem, men det det kan også være fordi de nye eierne ønsker leilighet eller et funkisinspirert hus. Jeg må innrømme at jeg har blanda følelser til det. Jeg har hatt gradvis økende kroniske plager de siste årene, og selv om jeg liker hardt fysisk arbeid, erkjenner jeg at det ikke er realistisk med et hus og en stor hage som krever mye arbeid. Jeg ser derfor nytten i funkis, selv om det ikke er den stilen som appellerer mest til sansene mine. Jeg kan faktisk ikke finne artikkelen fra lokalavisa. Det er nesten som at de har trukket den tilbake.

Når en skal ta vare på byhistorien må en ta vare på bygninger som viser utviklingen, samme hva en måtte mene om de ulike periodene, men jeg er nok mest begeistret for det gamle. Hva mener du?

Leave a Reply

