Unge nordmenn taper

Bilde av en byggeplass i Haugesund. Dette bygget er ferdig utvendig nå, og jeg hører stort sette utenlandske stemmer når jeg går forbi. En kan mene mye om det, men det tyder på at konkurransen er for hard for unge norske fagfolk.
Dette bygget er ferdig utvendig nå, og jeg hører stort sette utenlandske stemmer når jeg går forbi. En kan mene mye om det, men det tyder på at konkurransen er for hard for unge norske fagfolk.

Jeg skrev en del innlegg om innvandring midt under nordmenns mest euforiske periode av Syriakrisen. Det er interessant at to av hovedpoengene mine har dukket opp i nyhetsfeeden min på Facebook de siste par dagene. Jeg skrev bl.a. om psykisk sykdom og tok den tråden opp igjen i innlegget Psykisk helse blant flyktninger.

Det andre temaet var arbeid. Det var mange, ikke minst opposisjonen på Stortinget, som mente at syriske flyktninger kunne gå rett ut i arbeid. Jeg syntes det hørtes urealistisk ut, for når jeg ser på statistikken fra SSB, og legger til mulige psykiske lidelser forårsaket av krig og fattigdom, tviler jeg på om det er så enkelt. Hvis vi skal gi flyktninger jobb må vi dessuten gi dem våre jobber. Jeg fikk en påminnelse om dette i dag med VG-saken Dette er jobbene som forsvinner.

Jeg ble ferdig med videregående skole i 1987 og det var et uheldig tidspunkt å bli stående fast. Det var store kull som skulle ta utdanning og konkurransen var veldig hard. Jeg måtte derfor vente litt, og prøvde å jobbe i mellomtida. Jeg gikk også to år på yrkesskolen, men oppdaget det jeg allerede visste. Jeg var flink til å pugge teori, mens det gikk heller dårlig da jeg skulle praktisere dette i verkstedet, og kom ikke inn på det siste året. Jeg hadde en ny periode med strøjobber før jeg begynte å studere på høgskole som 26-åring.

Jeg var innom mye forskjellig, men jobbene var for korte og med for langt mellomrom til at jeg hadde en pålitelig inntekt. Jeg opplevde at det var færre muligheter enn den foregående generasjonen hadde hatt, og fikk ofte høre at det var jobber til de som hadde vilje til å ta i et tak. Denne utviklingen har fortsatt, og nå er både innvandring og automatisering relevante momenter når en diskuterer hvorfor det er mange yrker som forsvinner. Det er noen som ikke vil diskutere innvandringens innflytelse på arbeidsmarkedet fordi de mener det er rasistisk, men vi kan ikke få alt. Mange vil nemlig ha høy arbeidsinnvandring, høye flyktningekvoter, økt bruk av roboter i industrien og mange manuelle jobber som krever lite eller ingen skolegang. Det minst rasistiske er å takle dette før vi angriper uskyldige arbeidstakere for å stjele jobbene våre. Dette er myndighetenes ansvar, og den nåværende opposisjonen er ikke et hakk bedre.

Jeg synes heller ikke det er rasistisk å forvente en balanse mellom arbeidsinnvandring og flyktninger. Det er grenser for hvor stor del av befolkningen vi kan ha utenfor arbeidslivet. Jeg jobbet et år ved en yrkesskole på Jæren og hadde mange elever på byggfag som hadde vært skoleleie i mange år. Byggfag så ut til å samle opp mange som ellers hadde falt ut etter grunnskolen. Det er de jobbene som forsvinner for norske ungdommer. Det er kanskje en sammenheng mellom bortfallet av manuelt arbeid, mange unge som ikke tar/får utdanning, og mange unge uføre.

Dette bør myndighetene ha fokus på. Det hadde vært flott hvis det bare var å sende flyktninger ut i arbeid, men det er neppe så enkelt. Vi kan nok ignorere problemet litt til, men før eller seinere vil det være for mange ungdommer som av ulike grunner har manglende skoleferdigheter eller motivasjon, og en del av dem vil ha en diagnose (lære/atferdsvansker). Jeg blir litt irritert når noen snakker om hvor mye samfunnet verdsetter en annerledeshet som autisme eller NLD. Det er ikke den virkeligheten de fleste av oss lever i. Det vil ikke være noen alternativer til uføretrygd/sosialstønad, og da blir vi stemplet som navere. Jeg tror nordmenn vil slutte å si at dette skal vi klare (motto fra Syriakrisen)

Med nordmenn inkluderer jeg forøvrig de som har bestemt seg for å bli, enten de er første, andre eller tredje generasjon.

Leave a Reply

