De store kvinnemysteriene

Kvinne i høye hæler i ei rulletrapp. Det ser elegant ut, men jeg vet ikke hvor praktisk det er med høye hæler. Foto: Pixabay
Det ser elegant ut, men jeg vet ikke hvor praktisk det er med høye hæler. Foto: Pixabay

Det sies at det som gjentas ofte nok blir godtatt som sant. Jeg vet ikke om det er hele grunnen, men jeg har hørt denne uttalelsen utallige ganger. Jeg hørte den igjen i et selskap jeg var i nylig. Kvinner går ifølge denne uttalelsen i høye hæler fordi menn krever det.

Det er et visst vitenskapelig holdepunkt for påstanden, men jeg er ikke sikker på hvor stor ansvarsfordelingen mellom menn og kvinner bør være. Jeg gikk til sentrum tidlig en morgen nylig for å handle, og kunne ikke unngå å legge merke til ei kvinne som kom ut av en kontorbygning og gikk til den samme daglivareforretningen. Hun hadde ikke den fancy typen med veldig tynne hæler, men dette var mer sandaler med høye hæler. Det var likevel ikke lett å manøvrere, og det virket som at hun måtte kompensere en del for å hindre sidelengs bevegelse.

Hvorfor velger kvinner høye hæler hvis det er ubehagelig? En artikkel i Psychology Today bekrefter at det er ubehagelig, og den sier i tillegg ikke overraskende at det kan føre til kronisk skade. Fordelen er at menn ser på kvinner i høye hæler som mer attraktive, og artikkelforfatteren mener derfor at kvinner bruker høye hæler for å oppnå fordeler i form av en bedre partner. Artikkelen viser til studier som konkluderer med at både menn og kvinner synes det er mer attraktivt med høye hæler, noe som kanskje har med at det innebærer større fokus på det vi oppfatter som en feminin gange: korte skritt, økt vertikal hoftebevegelse og større bekkenrotasjon. Denne artikkelen tar hovedsakelig for seg det visuelle. Den sier ingenting om hva dette gjør med muskler, sener og bein, men en kan tenke seg til at det neppe er helsefremmende.

Jeg kan se for meg at noen bedrifter ser på høye hæler som viktig, og at de dermed ikke vil ansette kvinner som nekter å bruke høye hæler. Det gjelder spesielt land som USA og England, der de er langt mer formelle enn i Skandinavia. Det er nok ikke like viktig her, men det hadde ikke overrasket meg hvis kvinner i noen jobber ble sterkt oppfordret til å bruke høye hæler. Det er imidlertid mange som sprader rundt i høye hæler også når de står fritt til å velge selv. Kan det rett og slett være fordi de vil gjøre seg selv mest mulig attraktive? Samfunnet er på mange måter en stor konkurransearena, og alt vi gjør blir vurdert av begge kjønn. Vi kan verdsette høye hæler og en feminin gange, og vi vet at attraktive mennesker får en del fordeler, men det betyr ikke nødvendigvis at de er de beste kandidatene. Finnes det noe tilsvarende for menn? Hva kan menn gjøre for å snike i køen? Blir vi oppfordret til å oppføre oss mer maskulint? Jeg tror vi er mer tradisjonelle enn mange tenker over.

Kvinner har et mysterium som er kanskje dypere, veska. De går ikke noe sted uten, og de har de rareste ting i denne veska. Dette er en”teaser” for dokumentarfilmen The Contents of her Purse”:

Jeg må innrømme at det ser mye bedre ut enn den slitne ryggsekken jeg drasser på, men den er til gjengjeld veldig praktisk. Den er aldri i veien og den har mange ulike funksjoner. Når jeg handler tar jeg de tyngste varene på ryggen, mens jeg bærer det letteste i poser. Jeg har noen ganger ei mappe med vitnemål og andre viktige dokumenter med meg, og den får plass i sekken uten at jeg trenger å bøye arkene. Jeg vet ikke om det er noen som tvinger kvinner til å bruke vesker heller, men de må kanskje ofre noe for skjønnheten? Jeg synes f.eks. det er veldig praktisk med ei innerlomme og funksjonelle ytterlommer, men så slipper jeg også å tenke på sminke, sanitetsbind, speil, pepperspray, parfyme, håndkrem etc.

Det har blitt mer akseptert at menn tenker mer stil enn praktisk nytte, men det virker fremdeles som at vi har denne fordelingen: Kvinner liker mote – menn liker nytte, eller for å si det på en annen måte, kvinner er dekorative. Det er til en viss grad et valg noen kvinner tar, men det er også et kraftig press i samfunnet. Kvinner får større fordeler hvis de bruker utseende, og så lenge den taktikken fungerer, må det være fristende å benytte seg av den.

Espen Thorsen diskuterte forøvrig kvinnekroppen i Dagbladet i går. Denne taktikken kan noen ganger komme litt ubehagelig tett på oss.

Leave a Reply

