Det unevnelige

De gamle maleriene så fantastiske ut, men det er ikke sikkert det var like idyllisk sett med våre øyne. Brudepynting paa staburet av Adolph Tidemand Kilde: Wikimedia Commons
De gamle maleriene så fantastiske ut, men det er ikke sikkert det var like idyllisk sett med våre øyne. Brudepynting paa staburet av Adolph Tidemand Kilde: Wikimedia Commons

VG hadde en lokkevideo denne helga i form av et intervju med komikeren Maria Stavang. Hun har brukt sosiale medier til å harselere med kropp og Skam (visstnok en drama-serie på TV), men fikk mest oppmerksomhet for et bilde hun lastet opp til Instagram på 17. mai. Hun hadde bunad på seg, men poenget var å vise det hun ikke hadde under bunaden. Nettet kokte ifølge VG, og selv intervjueren fra VG TV sa at han ble sint da han så bildet. Han mente at Maria Stavang gjorde skam på bunaden. Jeg har hørt om bunadspolitiet, men dette var en ny vri for meg.

Det skal sies at komikeren bevisst provoserte ved å vise akkurat nok til å avsløre at hun ikke hadde noe under bunaden, men hvis du vil være en tradisjonalist må du faktisk gå naken under bunaden, i alle fall nedentil. Det burde egentlig ikke overaske noen, for undertøy er relativt nytt. Hvis kvinnene skulle bruke undertøy før siste halvdel av 1800-tallet var det vel ingen alternativer til serk, mens menn brukte penisholdere. Det var også tradisjon blant menn for å bruke skjorta hvis den var lang nok.

Dette kom fram i en artikkel NRK skrev for fire år siden der Norsk institutt for bunad og folkedrakt på Fagernes bekreftet at det var vanlig å gå truseløs under bunaden. Det er ellers ikke mye ekspertene vet om dette fordi det var et tabubelagt emne. Det var rett og slett det “det unevnelige”. Det er egentlig ganske ekkelt å tenke på i dag, for selv om vi har en tendens til å tenke nasjonalromantisk, hadde vi sansynligvis blitt ganske sjokkert over den personlige hygienen på den tida. De kjente maleriene viser menn og kvinner i fargerike bunader som om de brukte de fineste klærne til hverdags, men det er nok et glansbilde vi får se på maleriene.

En annen artikkel fra statskanalen beskriver personlig hygiene i 1814. Det var f.eks. vanlig å spytte på gulvet, og medlemmer av de lavere klassene luktet gjerne avføring. Det betydde ikke så mye hvis alle rundt deg luktet like ille, for da merket en det ikke. Rikfolk prøvde gjerne å skjule de vonde luktene med parfyme, men resultatet ble sannsynligvis bare at de gode og dårlige luktene blandet seg. En reise tilbake i tid hadde sannsynligvis vært en heller tvilsom fornøyelse for den moderne luktesansen vår.

Jeg liker klassisk drama, både når jeg leser og ser på TV, men det er som regel lite fokus på realisme. Det er snakk om å romantisere det en vil ha fokus på. Bunaden representerer det mange mener er det opprinnelig norske, men en bør være klar over at denne drakten også representerer en kultur vi kanskje ikke vil like. Det var f.eks. store sosiale forskjeller fram til midten av 1800-tallet. Det var sjelden noen klarte å forlate den sosiale gruppa de var født inn i, noe som innebar at de hadde de samme pliktene og rettighetene hele livet. Dette var et samfunn som opererte med ulike menneskeverd, og det var ikke så idyllisk som kunsten gir inntrykk av.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s