Svimlende boliger

“Høyblokkene” i Haugesund viser godt igjen i bylandskapet.

Jeg skrev om Haugesund og Oslo i Høyere sentrum. De er representanter for byer som vil konsentrere mye av befolkningsveksten i sentrum. Det betyr at flere mennesker må bo i høyden, men er det uproblematisk?

Det er ikke ofte disse bygningene brenner, men hvis det skulle skje vil vi at brannfolkene skal ha en lettest mulig jobb. Jeg er ikke sikker på hvordan en redning vil utarte seg i en 15-20 etasjers bygning, men antar at det dreier seg om stige, helikopter eller røykdykkere som evakuerer beboere ned trappene. Jeg kan ikke tenke meg at noen av mulighetene er noe annet enn traumatisk.

Det er ikke mange som overlever hjertestans i utgangspunktet, men hvis en skulle trenge hjelp er situasjonen den samme som ved brann, en vil at ambulansepersonellet har en så lett vei inn og ut som mulig. En gruppe forskere i Toronto gikk gjennom 8 000 saker der ambulansepersonell hadde hjulpet pasienter med hjertestans i perioden 2007-2012. Det var bare 4,2 prosent av de som bodde i fjerde etasje eller lavere som overlevde. Dette tallet sank raskt etter hvert som en kom høyere og det var ingen som overlevde 25. etasje. Noen vil kanskje si at det aldri er gode odds for hjertestans, men 4,2 er bedre enn ingenting.

Jeg har ikke erfaring med å bo høyt, men har bodd i en del leiligheter. Jeg skal ikke utbrodere om hva vi har hørt, men kan si såpass at lyd og tobakk var et tema på samtlige adresser. Det kan bli veldig plagsomt med musikk, røyking og krangler til alle døgnets tider.

Det kan være en fantastisk utsikt i høyden, men avstanden til menneskene der nede er stor. “Høyblokkene” i Fjellvegen i Haugesund har 13 etasjer. Det er ikke bare å gå rett ut på gata. Du fjerner deg på en måte fra livet, for bygningen oppmuntrer ikke til samtaler over gjerdet eller hekken akkurat. Det blir derfor færre muligheter til å møte naboen. Jeg bor i en kjellerleilighet, og liker livet rundt meg. Vi bor i en blindvei, men det er en del fotgjengere og syklister som bruker dette som en snarvei. Det er likevel rolig her og vi nyter den luksusen det er å ha en privat hage og ei gate der naboer ofte møtes.

Hvorfor er det forresten ingen som bruker den fine plenen utenfor boligblokkene? Hvis en bor i f.eks. tiende etasje er det kanskje lettere å overtale seg selv til å bli inne, men jeg er ikke sikker på hvorfor det er så uhyggelig stille og folketomt utenfor de mange blokkene med tre eller fire etasjer. Det er faktisk noen som har forsket på boligblokker og psykisk helse, bl.a. David Cappon. Han skrev artikkelen Mental-Health in the High-Rise for Canadian Journal of Public Health. Han mener så vidt jeg har forstått at det er en risiko, men det virker som at han støtter seg mer på antakelser enn bevis.

Jeg har aldri hatt mye til overs for New Age svada. Jeg hadde nok blitt litt skeptisk hvis noen hevdet at den positive energien andre mennesker hadde lagt igjen i diverse objekter, gjorde meg harmonisk. Miljøet påvirker oss, men det har nok mer med at det er godt å bruke kroppen og omgi seg med natur. Jeg blir glad av å være ute. Det er godt å føle gras eller sand under beina, og selv stein føles mer levende enn betong. Det gir meg påfyll, men en kan vel si at blokker er usunne på den måten at de skaper en barriere mellom oss og livet utenfor.

Dette betyr likevel ikke at jeg ikke kommer til å kjøpe en blokkleilighet, hvis det er det jeg har råd til. Det er fordeler med å bo oppe i skyene også, og det er ikke det at jeg ikke kommer til å glede meg over dem, men jeg håper ikke vi får mange av de to høyblokkene vi har i Haugesund. Det er likevel ikke høyden som er det avgjørende tross alt, men det faktum at en har kjøpt noe en ikke har full råderett over. Hvis en leier kan en klage på bråk eller ubehagelig tobakkslukt, eventuelt flytte. Det er ikke et alternativ hvis en har kjøpt leiligheten.

Leave a Reply

