Høyere sentrum

Jeg vokste opp her, snaue tre km fra sentrum. Det var luksus med mye grønt, men det er ikke direkte effektiv boligbygging.
Jeg vokste opp her, snaue tre km fra sentrum. Det var luksus med mye grønt, men det er ikke direkte effektiv boligbygging.

Oslo er omtrent 17 ganger større enn Haugesund hvis vi sammenligner innbyggertallet. Utfordringene og løsningene ser likevel ut til å være ganske like for de to kommunene.

Oslo har passert 650 000 innbyggere og ifølge prognosene kan tallet være oppe i 800 000 allerede i 2030. Kommuneplanen anslår at Oslo vil trenge 100 000 nye boliger, 5-6 millioner m² nye næringsarealer og 2,5 millioner m² til sosial infrastruktur fram mot 2030. En stor del av utviklingen har skjedd i indre by der kollektivtilbudet er best. Den trenden vil nok fortsette, og siden det også er lagt opp til flere grøntområder, må det bo flere mennesker på et mindre område. Det blir med andre ord lagt opp til at mennesker skal bo i høyden.

Det kan virke litt rart å snakke om sentrum og utkant i Haugesund. Det bor i dag 37 000 mennesker her, og dette er forventet å øke til 47 000 i 2040, noe som vil forsterke inntrykket av haugesund som en veldig komprimert by. Kommunens areal er nemlig på beskjedne 73 km². Sentrumsplanen for Haugesund legger opp til at sentrumsområdet skal få 1 400 nye boliger innen 2030. Det er litt uklart hvordan dette skal skje, men det blir sannsynligvis færre eneboliger og flere leiligheter, og som jeg har skrevet om tidligere bruker kommunen midler fra Husbanken til å bygge dyre leiligheter.

Jeg vokste opp i den nærmeste av de blokkene på bildet øverst. Det var fantastisk med så mye gress mellom blokkene. Dette grøntområdet var fotballbane om sommeren og akebakke/hoppbakke vinterstid. Jeg bor like ved noen liknende blokker og det er litt urovekkende å registrere at plenen mellom blokkene aldri blir brukt. Jeg går gjennom dette området daglig, men jeg har aldri sett noen utenfor. Jeg undrer meg over om det er plass til så mye ubenyttet fellesareal i framtida. Da må en kanskje gå til en park for å finne en oase i byen. Det hadde vært en trist utvikling, men det er vel naturlig på vei mot et mer urbant miljø.

Kommuneplan for haugesund sentrum
Oslo mot 2030

One thought on “Høyere sentrum

Leave a Reply

