For enkelt om rasisme

Samfunnsdebattanten Hanne Nabibtu Herland delte nylig denne 32 minutter lange videoen på Facebook og jeg anbefaler at du tar deg tid til å lytte til den før du leser videre.

Hun delte også dette intervjuet Piers Morgan hadde med den samme mannen. Jeg synes Larry Elder har noen gode poeng. Noe av det han sier minner meg om et av favoritt-sitatene mine. Dette er fra en samtale mellom Dumbledore og Harry Potter i Harry Potter and the Chamber of secrets:

It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities.

Denis Waitley sa det på en litt annen måte. There are two primary choices i life: to accept conditions as they exist, or to accept the responsibility for changing them.

Vi må ta ansvar for de valgene vi tar, og de valgene vi ikke tar. Jeg er med Larry Elder så langt, men tror ikke det er så enkelt som han gir inntrykk av. Hvis svarte i USA ikke tar utdannelse er det ikke fordi systemet hindrer dem. Det var fordi de tok det valget selv, og mange tar dårlige valg allerede tidlig i tenårene.

Elder peker også på at mange afrikansk-amerikanere vokser opp uten fedre, og jeg er enig i at det er et problem. Jeg er derimot ikke sikker på at en sint far er bedre enn å vokse opp uten en far. Jeg skal ikke late som at jeg vet hvordan det føles, men jeg fikk et lite gløtt inn i en annen verden da jeg bodde i Arkansas i 2001 og 2002. Det var en verden der mange av de eldre hadde opplevd Jim Crow-lovene (apartheid) og det var utbredt med hatkriminalitet spesifikt rettet mot de svarte. Dette skapte mye frykt som delvis har forplantet seg til våre dager. Jeg tror vi kan trekke linjer tilbake til slavetida og behandlingen svarte krigshelter fikk da de kom tilbake fra 2. verdenskrig. Koreakrigen og Vietnamkrigen. Landet har en lang historie med hat mot sine egne minoriteter. Det har blitt mye bedre, men det er ikke så enkelt at en kan løse alt med knall hard jobbing.

Jeg hørte også mange historier om mennesker med ferdigheter og ambisjoner, men som ikke fikk gjøre stort annet enn å vaske offentlige toaletter e.l. Dagens unge har muligheter besteforeldrene deres ikke hadde, og alt for mange tar dårlige avgjørelser. Jeg tror likevel ikke det er mange som tar f.eks. depresjon og PTSD med i vurderingen. Det er mange ulike grunner til at mennesker handler som de gjør, eller ikke handler.

Jeg så også mye som støtter Elders syn, og er enig i at det er mye svarte i USA må ta ansvar for selv. Det er mulig han spissformulerer seg  og at han ikke mener alt like bokstavelig, men det er ikke så enkelt som han hevder. Det er f.eks. ikke sant at hardt arbeid alltid vinner, og det begynner å bli tydeligere i Europa også. Det er stadig flere her som lever i fattigdom, og som sågar er hjemløse, selv om de har en fast jobb.

Leave a Reply

