Jeg er min egen herre

Science has achieved some wonderful things of course, but I’d far rather be happy than right any day.
And are you?
No.

Samtalen mellom Slartibartfast og Arthur i Hitchiker’s Guide to the Galaxy er av den litt melankolske sorten. Jeg skulle gjerne hatt begge deler, men nøyer meg med å ha rett. Jeg kunne gjerne ha byttet ut vitenskap med meninger, eller meninger om vitenskap. Du hadde kanskje hatt et lettere liv hvis du ikke hadde meninger, og det er overraskende mange som lever etter den regelen. De tenker at hvis de slipper å ta stilling til noe, slipper de også konflikter. Det er virkelig en kortreist tanke.

Jeg har mange meninger og deler dem gjerne på denne bloggen. Jeg legger også igjen spredte meninger på andre blogger og Facebook-sider uten at jeg dermed legger opp til debatt. Jeg har truffet på en del mennesker som overbeviste meg om at jeg gjorde lurt i å stole mer på mine egne meninger. Det er ikke det at jeg ikke kan bli påvirket av gode argumenter, for jeg blir det når jeg møter gode poeng, men jeg har hørt og lest mye som ikke henger på greip. Jeg har møtt på det problemet når det gjelder f.eks. vitenskap, medisiner, vaksiner og kosthold. Problemet med mange som deler saker på Facebook er at de er anti-medisin, mens alt fra naturen er bra. Det er god grunn til å tvile på de offfentlige rådene, men jeg stoler mer på  min egen research enn meningene til medisin og vaksinemotstandere. Det er mange rare ideer i omløp blant disse, og det er ikke alt som er like rasjonelt.

Vi bruker skolemedisin, men naturen har også gitt oss produkter som kanskje har en svakere effekt, men mat kan være et godt supplement til medisiner, bl.a. for øke virkningen av medisiner. En må være forsiktig og ta det opp med fastlegen. Gurkemeie reduserer f.eks. blodtrykket, kolesterolet og fortynner blodet. Altså: GJØR GRUNDIG RESEARCH!

Bilde av gurkemeie, honning, kokosolje og kanel. Vi bruker skolemedisin, men naturen har også gitt oss produkter som kanskje har en svakere effekt, men mat kan være et godt supplement til medisiner, bl.a. for øke virkningen av medisiner. En må være forsiktig og ta det opp med fastlegen. Gurkemeie reduserer f.eks. blodtrykket, kolesterolet og fortynner blodet. Altså: GJØR GRUNDIG RESEARCH!
Mat er delvis medisiner for oss og delvis en forsterker av medisin.

Det er ikke stort bedre innen politikk. Det ser ut som at vi får et regjeringsskifte etter valget til høsten. Det er vanskelig å forstå at tilsynelatende oppegående mennesker kan stemme på Arbeiderpartiet. Det kommer vel an på hvorfor en gjør det, men hvis en f.eks. stemmer på dem for å få en mer liberal innvandringspolitikk har en bommet ganske kraftig. Solberg-regjeringen har ikke hatt et syn på innvandring som skilte seg vesentlig fra den forrige, og Jens Stoltenberg forsvarte bl.a. beslutningen om å utvise barn.

Det er også skivebom hvis vi tror at Ap vil gjøre verden til et tryggere sted. Landsmøtet i Ap uttalte nylig at det var villig til å støtte Donald Trump hvis han angrep andre land militært, uten noe vedtak i FN. Vi skal med andre ord godta at USA har beviser de ikke kan dele med noen, noe som er mistenkelig når de selv sier at regimeskifte er målet. Det handler ikke om at det sittende regimet gjør en god jobb eller ikke.

Jonas Gahr Støre og Forsvarssjef Sunde ble forøvrig anmeldt for fire år siden. En annen anmeldelse prøvde å stille Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre, Grethe Faremo og Harald Sunde til ansvar for krigsforbrytelser i Libya. Ingenting skjedde selvfølgelig. Jens Stoltenberg ble belønnet med jobben som generalsekretær i NATO og Støre er leder av Ap. Når vi tenker på hvor kort hukommelse velgere har er det ikke overraskende at JGS kanskje blir belønnet med statsministerjobben.

Ikke at det er bedre med den nåværende regjeringen. Det er USA som avgjør norsk utenrikspolitikk. Jeg hadde for noen år siden naive forestillinger om at politikere faktisk ønsket å gjøre det som var best for folk flest, men tviler i dag på at noen folkevalgte har noe som minner om integritet. Jeg har vært spesielt kritisk til Arbeiderpartiet, noe jeg mener er rettferdig siden det tross alt er venstresida som har styrt Norge mest etter andre verdenskrig.

Det betyr kanskje ikke noe i den store samnenhengen hva jeg mener. Det forandrer ikke hva den politiske eliten kommer til å gjøre, men jeg tror likevel det er bedre å bruke stemmen sin enn å håpe på at en får et lykkelig liv uten meninger. Det er mange på Facebook som kjører et hardt løp mot regjeringen nå. Jeg har sett anklager om svik og new world order. Det er vanskelig å være uenig i det når en tenker på hva vi støtter i Vest-Asia, og den reelle faren for krig i Øst-Asia, men ingen må tro at alt blir bra bare vi får sosialistene tilbake.

Det er veldig fristende å gå lenger enn en har holdepunkter for. Det kan være kjedelig og frustrerende å sitte inne med informasjon en er nesten sikker på er korrekt nok, men jeg poengterer at det er min personlige mening når det er det det er. Jeg kan ikke tenke meg at et liv uten meninger er bedre, og selv om jeg kanskje ikke kan hindre at norske krigsforbrytere blir valgt inn på Stortinget, eller at norske myndigheter gir skadelige råd til sin egen befolkning, kommer jeg nok til å fortsette. Men det er viktig med balanse. Vi kan ikke stole 100 prosent på alternative medier og vi kan ikke stole 100 prosent på f.eks. skolemedisin.

Leave a Reply

