Jeg er ikke homofob, men

samfunnet er nok uenig.

Det er ikke mer toleranse i samfunnet enn at mange vil definere meg som en homofob. Det viser at toleranse er et misforstått begrep, for jeg vil hevde at det signaliserer dyp uenighet. Toleranse betyr at en aksepterer at andre mener noe annet. Jeg er dypt uenig i det synet på homofili mange andre har, men jeg tolererer dette synet. Det er alt noen kan forvente.

Det som gjør meg til en homofob er at jeg ikke er komfortabel med at homoselsualitet er det nye “straight”, men jeg har heller ikke noe problem med å respektere loven, og det er ikke lov å diskriminere noen på grunnlag av legning. Det som irriterer meg mest er holdningen om at det eneste akseptable er å elske homofile. Hvis du ikke gjør det fortjener du ikke å bli behandlet som en likemann eller et medmenneske, som Landsforeningen for hjerte- og lungesyke kaller det. Du har mistet noe grunnleggende menneskelig. Det minner litt om rasismedebatten. Det eneste godtatte argumentet er at innvandrere er velkomne. Det er helt utenkelig at noen blir behandlet annerledes fordi de har en annen hudfarge, religion eller tradisjoner. Det er likevel mange eksempler på at det er nettopp det som skjer, men mange blir indignerte på vegne av samfunnet hvis du hevder at rasisme faktisk finnes her.

Det blir gjort stadig mer for at stadig yngre skal føle stolthet over homofile. Det er positivt, men jeg synes det kan gå litt for langt noen ganger. Naturfagbøkene i 5.klasse gir f.eks. inntrykk av at homofili er et valg en tar. Det er forsåvidt det inntrykket jeg har av verden for tiden, at det er frihet til å skifte legning flere ganger gjennom livet, men jeg er ikke sikker på om vitenskapen støtter den tanken. Hvis det er et valg en tar kan vi da snakke om legning og født i feil kropp? Jeg aksepterer at noen blir forelsket i samme kjønn, men lurer på hvorfor det er fokus på å velge. Jeg lurer på hvor mange som egentlig blir fornøyd etter et kjønnsskifte, for det er ikke sikkert det er så uproblematisk som en får inntrykk av.

Sola skinner gjennom vinduert og lager en regnbue på barnehender.
Regnbuen er et viktig kristent symbol (Noah), men den minner også om barndommens uskyld. Jeg synes vi kunne latt barna ha den alene. Foto: Pixabay

Det ble nylig hevdet at Albus Dumbledore, rektoren ved Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, i Harry Potter universet var homofil. Forfatteren hevdet hun hadde tenkt på han som homofil helt fra starten, men det var ingen som hadde fått med seg tegnene. Det ble deretter gått gjennom bøkene på jakt etter homofil atferd, noe som høres mistenkelig ut som stereotyper. En artikkel i Los Angeles Times pekte på ting som at Dumbledore er følsom, åpen, at han ikke kler seg maskulint, og at han minner om Leonardi da Vinci. Betyr det at menn er homofile hvis de har disse trekkene? Homofile burde faktisk bli fornærmet over disse stereotypene.

Jeg er ikke sikker på hvor jeg vil med dette. Jeg hadde egentlig tenkt skrive om den store fobien vi har mot vår egen religion etter å ha lest Hans-Erik Dyvik Husbys tankevekkende innlegg Drep de kristne. Det er helt legitimt å tråkke vår egen kultur, som inkluderer kristendom, ned i søla, samtidig som vi legger mulighetene åpne for islam. Det er nemlig det som skjer når vi marginaliserer vår egen tro, mens vi forsvarer muslimenes rett til å uttrykke sin tro åpenlyst.

Husby referer til en sak der Krf i Alta hadde lyst til å anmelde Black Metal bandet Troll etter en konsert i 2010. En av sangene deres oppfordret nemlig til å drepe kristne. De ble imidlertid fortalt at de ikke ville komme noen vei med anmeldelsen siden det var innenfor ytringsfriheten. Bloggeren med det herlige navnet Hank von Hell hadde et poeng når han foreslo å bytte ut kristne med samer eller muslimer i denne sangen. Hadde det vært en grei ytring? Hva med å volda kvinner, la de gamle sulte ihjel eller å anerkjenne pedofiles rett til å være alene med barn? Høres det like greit ut ? Når slutter ytringsfriheten å være uskyldig? Dette går vel andre veien også. De kristne har tonet ned de mer problematiske delene av Det gamle testamente, mens det er legitimt blant muslimer å trekke fram det ulike muslimske skrifter sier om de vantro, homofile, kvinner etc.

Jeg mener ytringen fra Troll var ment å spre hat, men jeg lurer på om det er noe bedre når resten av oss er mer enn villige til å begrave vår egen tradisjon. Hva tror du kommer til å skje når stadig flere av oss gjemmer seg bak den politisk korrekte ateisme-plakaten, mens noen av de som flytter hit er muslimer?

Jeg foreslår på ingen måte strengere innvandring, men tanken på at vi ikke skal uttrykke et krav til innvandrerne er temmelig naiv. Jeg er ikke tilhenger av hatske budskap mot islam mer enn jeg er det mot kristne, men jeg vil tro at de fleste muslimer kan leve veldig godt med at Norge ikke er Iran, Saudi Arabia eller Sudan. De kan leve med at kvinner faktisk har rettigheter og at homofili er tillatt. Det er en del muslimer som ikke er enige i at disse to gruppene skal ha rettigheter, men jeg vet ikke om dette kommer like klart fram innenfor de muslimske menighetene. De virker å være ganske lukket.

Det er ikke så enkelt som at vi kan se på hvor mange medlemmer Islam har og si at det er antallet muslimer i Norge eller i verden. Muslimer har vokst opp i et samfunn der det å falle fra gir en dødsstraff. De kommer også fra et samfunn der mannen er kvinnens overformynder, og kvinnen vitnemål i en rettssak teller bare halvparten av mannens. Det er sannsynligvis grunnen til at voldtatte kvinner kan få strenge straffer. Dette er ikke ment som et anti-islam innlegg. Jeg peker bare på det ulogiske i å tillegge denne religionen egenskaper den ikke har. Det er sikkert noe bra der, men jeg tror vi svikter mange hvis vi antar at de har det bra som muslimer.

Det er en av grunnene til at jeg tror det kan være bra å holde på kristne tradisjoner, og gjøre det klart for innvandrere at de faktisk har valgt å bli boende i et kristent land. Det skal sies at kristendommen kan tillate ganske liberale holdninger, men det spørs om ikke våre er litt vel flytende. Vi er offisielt kristne, og bare for å sette dette litt inn i et perspektiv. Reuters meldte i går at en student i Pakistan ble slått i hjel av ti andre fordi han skal ha skrevet noe blasfemisk på sosiale medier. Det er mange av oss som himler med øynene når vi må forholde oss til et eller annet kristent innhold, men det er ganske snodig at vi ser litt annerledes på religioner vi ikke er en del av.

Homofob er kanskje ikke det verste en kan være hvis en tross alt godtar denne legningen. Da står en i alle fall ikke i veien for integrering.

Leave a Reply

