Redaktøren

Bilde av Noam Chomsky videoer på you tube. You Tube har gitt oss en infrastruktur for å dele informasjon, men det er vanskelig å få store seertall.
You Tube har gitt oss en infrastruktur for å dele informasjon, men det er vanskelig å få store seertall.

Norske myndigheter vil tvinge oss til å følge NRK, og vi må derfor betale lisensen selv om vi ikke har noe abonnement. Det er kanskje grunnen til at NRK har en del gratis på nettet. Da kan de nemlig argumentere med at alle må betale fordi alle har muligheten til å se. Jeg bestemmer likevel innholdet på min egen TV kanal, for jeg er min egen redaktør. Jeg bruker you tube som et alternativ til Netflix, men det er en utfordring å sette sammen den beste pakken.

Det er litt interessant å se på antall visninger og hvor lenge videoen har vært tilgjengelig. Det er ikke overraskende kanskje, men mer en bekreftelse på det generelle inntrykket jeg har av hva som fungerer. You Tube-kanalen Star Stuff viser dokumentarfilmer om universet, inkludert vår egen lille stein. Filmen Decoding Neanderthals ble lastet opp for to år siden, men har bare blitt sett 993 ganger. Jeg har sett en del filmer som prøver å forklare tid, og The Illusion of Time er ganske bra. Det er en av de mest populære på denne kanalen med nesten 243 000 visninger på 2 år.

Litt av utfordringen er sannsynligvis det vi bloggere sliter med. Det er ikke lett å bli lagt merke til, og det er noen ganger vanskelig å fostå hvorfor et bestemt innlegg ble populært. Jeg får ofte den samme følelsen som når de store avisene deler såkalte virale videoer. De fleste sakene er gamle når de dukker opp i MSM. En annen you tube kanal, Aerospace Engineering, har flere programmer med mange visninger. Mission to Mars 2024-Space X/NASA har f.eks. drøye 544 000 visninger etter bare 3 måneder, mens Nuclear Weapons har nesten en million på like kort tid.

Astrofysikeren Neil Degrasse Tyson er programleder for en ny versjon av Cosmos med det samme manuskriptet som Carl Sagan skrev i 1980. Dette er underholdning på det beste.
Astrofysikeren Neil Degrasse Tyson er programleder for en ny versjon av Cosmos med det samme manuskriptet som Carl Sagan skrev i 1980. Dette er underholdning på det beste.

Jeg hører en del på uavhengige journalister og meningsbærere. De fleste har en kjerne av trofaste lyttere/seere, og selv om statistikken ikke er imponerende, har jeg inntrykk av at de når mange likevel. De som ser på disse programmene snakker nemlig med andre om dem. TV kanalen Russia Today har intervjuet John Pilger mange ganger, og The Coming War On China har 490 000 visninger på 3 måneder. Det er mer beskjedne tall på Pilgers egen You Tube kanal, men det er interessant å høre på denne kritikeren av amerikansk, britisk og australsk utenrikspolitikk.

Noam Chomsky er egentlig en professor i lingvistikk, men han er nok mest kjent for folk flest som politisk aktivist og samfunnskritiker siden Vietnamkrigen. Han er verdt å lytte til og Al Jazeera English har lagt ut et intervju som har blitt sett over 1,5 millioner ganger på 3 måneder. Thomm Hartman har et program på Russia Today, i tillegg til The Thomm Hartman Program, som går direkte på You Tube.

Den norske religionshistorikeren Hanne Nabintu Herland er kanskje den mest markante, minst politisk korrekte, og mest uavhengige debattanten i Norge. Hun har en egen you tube-kanal,og får ikke mer enn 10 000-30 000 visninger per video, men har fått langt mer oppmerksomhet i andre land. Det er mange som blir provosert av henne, noe som viser at hun har truffet en nerve hos mange.

NASA har 13 offisielle you tube kanaler, men ingen av dem har veldig imponerende tall. NASA Goddard får f.eks. 10 000-30 000 treff på en del av videoene sine, men Tracing the 2017 Solar Eclipse har så langt 180 000 visninger etter 2 måneder, og NASA’s SDO Captures Mercury Transit Time-lapse har fått 510 000 på 10 måneder.

Vi elsker kjendisstoff, og det virker som at få ting fenger like mye som kjendiser som gjør noe flaut. Videoen 30 Most Embarassing Celebrity Moments har f.eks. nesten 20 millioner visninger på 7 måneder. Jeg hater ikke direkte katter, men blir ikke sjarmert akkurat. Da er det litt ergerlig å se at det finnes en del kattevideoer med flere titalls millioner treff. Det er flere som har laget lister over musikkvideoer som har nådd milepæler som 500 millioner, en milliard og to milliarder visninger raskest. Jeg liker noen av artistene, men det er nok ikke noe Paul McCartney, Pink Floyd, Queen, David Bowie, Eagles eller Michael Jackson på disse listene.

Jeg liker også underholdning. Jeg ser mange TV-serier og filmer, men liker også å kombinere underholdning og fakta. Jeg liker derfor You Tube kanaler som Vintage Space, Crash Course, Kurzgesagt – In a Nutshell, Primitive Technogy, The Nerdwriter, Philosophy Tube, Stanford, TED, dokumentarer med Michio Kaku, Tom Richey og Space Videos. Noen av disse har ganske høye seertall, og det viser kanskje at vi liker imformasjon hvis den blir popularisert. Det skal sies at Netflix har klart å samle mye søppel på samme sted, men det er noen få ting der jeg har glede av, bl.a. How the Universe Works, Cosmos, Secrets of the Earth, The Code, White Rabbit Project og Mythbusters, i tillegg til noen drama og anime-serier.

Det er mye interessant informasjon som er tilgjengelig helt gratis. Jeg leser også, men opplever at det blir stadig vanskeligere å tilegne seg informasjon på den tradisjonelle måten. Jeg sliter med konsentrasjonen og jeg må lese noe mange ganger for å huske det. Da hjelper det å ha andre kanaler tilgjengelig. Det er samtidig vanskelig å velge rett, for det er ingen tvil om at det krever langt mindre av oss å se på katter og musikkvideoer enn å ta stilling til politikk, nyheter, religion, økonomiske flyktninger, forurensning,  og andre viktige ting som skjer i verden nå.

Leave a Reply

