Kvasi-urban i Haugesund

Det er stor sannsynlighet for at det blir langt flere av oss i framtida. SSB har utarbeidet flere prognoser for befolkningsvekst og alle legger opp til en betydelig økning. Det mest opplagte problemet er boliger. Vi må sannsynligvis bo tettere og på mindre areal, men skal vi bygge høyt eller lavt?

Noen mener vi må bygge i høyden, og det virker umiddelbart fornuftig, for mange leiligheter på en liten tomt burde jo være en prismessig fordel. Det er det imidlertid ikke. De fleste leiligheter i Haugesund koster enten over 2 millioner kroner med relativt lave fellesutgifter på 2000-3000 kroner, eller under 500 000 kroner med fellesutgifter på opp til 15 000 kroner. Jeg bor like ved noen leiligheter som er under oppføring for tiden, og den rimeligste som er til salgs koster 2 700 000 kroner. Leiligheten er 80 prosent finansiert med et lån fra Husbanken, og det vil ifølge meglerhuset Rele gi renteutgifter på 2 736 per måned. Renten er på 1,5 prosent i januar 2017, men jeg tror vi må regne med at den vil gå en del opp de neste tiårene. Det kan bli dyrt, og husk på at den nevnte summen ikke inkluderer avdrag

Det ser ikke ut som at myndighetene planlegger veldig høye bygninger, for det dukker stadig opp nye leiligheter på små, ledige tomter. Dette kalles urbane hus fordi det er bokser som sikkert er lettere å vedlikeholde, men om det blir plass til flere er en annen sak. Det er nok rettere å kalle dette kvasi-urbane hus.

Jeg skrev om microhousing da jeg startet den første bloggen min i 2012. Jeg ble nylig klar over at det er et firma her i Haugesund som selger disse husene. De prefabrikerte husene uten kjeller kan plasseres hvor som helst, og siden de tar liten plass kan en altså få plass til mange på et lite areal. De har foreløpig modeller med bruttoareal på 20 m² til 690 000 kroner, 37 m² til 890 000 kroner, 60 m² til 1 450 000 kroner og 99,9 m² til 2 200 000 kroner. Dette blir sannsynligvis billigere hvis en samnenligner med eksisterende priser i de største byene, men microhus er foreløpig ikke et alternativ for oss.

Arkitekten bak ideen, Kirsti Sveindal, foreslår riktignok ikke disse husene som familiehjem, men som tilbygg, utleiedel, studentbolig, seniorbolig, pendlerbolig, fritidsbolig, kontor, flyktningbolig etc. Denne reklamen i Vi Bygger Nytt tyder imidertid på at det er ment for alle. Det blir bl.a. sagt at “vi” ønsker å bo enkelt. Jeg tror ikke det er så enkelt, for jeg kan ikke se for meg at en familie skal bo komfortabelt på 20 m².  Hvis en må kjøpe noe som koster 1,5 millioner er det kanskje like greit å velge et hus.

Jeg kan ikke se for meg at dette skal bli veldig utbredt for familier med mindre det blir billigere. Haugesund kommune gir maksimalt 400 000 kroner i startlån. Dette skal dekke de 20 prosentene en må skaffe selv. Problemet er at den private banken ikke vil gi lån før en har fått dette startlånet, og kommunen vil ikke gi startlånet før en har fått resten i en privat bank. Familier med lav inntekt er dermed ikke noe nærmere drømmen om uavhengighet med dette microhuset

Leave a Reply

