Hyklerisk julefeiring

Vår Frelse kirke er bokstavelig talt i sentrum av Haugesund, men innholdet den representerer betyr stadig mindre
Vår Frelse kirke er bokstavelig talt i sentrum av Haugesund, men innholdet den representerer betyr stadig mindre

Det er få ting som fascinerer oss mennesker mer enn fortida. Vi elsker å studere hvordan tidligere generasjoner levde, og jeg lurer enkelte ganger på hva framtida vil mene om oss. Jeg var lærer på en videregående skole i 2005 og prøvde å få klassen til å skrive et brev til framtida. Det var en del av 100 årsjubileet for unionsoppløsningen og alle som ville kunne skrive et brev som vil bli levert til familien i 2105. Jeg prøvde å ta dette med som en oppgave i norsk på Helse & Sosial, men kan ikke si at responsen var overveldende. Elevene mine var kanskje litt for unge til å tenke fire generasjoner fram i tid.

Jeg lurer på hva de vil mene om oss i framtida. Jeg håper de ser på oss som patetiske. Alternativet er at de er så patetiske selv at de ikke ser det. Jeg tenker bl.a. på julefeiringen. Den er gjennomført kristen på overflaten, men det er bare snakk om tradisjoner. Vi går i kirka, har adventsstaker i vinduene, juletre i stua med glitter, lys, klokker og kuler som alle er kristne symboler. Noen har sågar et juletre i hagen. Vi har dessuten engler, stjerner og musikk som enten eksplisitt eller implisitt refererer til det kristne innholdet. Vi har likevel ei jul uten innhold. Det er som den avskyelige grøten vi trykker i oss, for ikke å snakke om lutefisken. Vi klarer ikke å tvinge den ned uten tilbehøret, men gjør det fordi det er tradisjon, og gruppeatferd. Vi vil være som alle andre.

Det hadde gitt mer mening å feire 12. januar, da vikingene hadde sitt vinterblot. Det blir hevdet at både den romerske festen Saturnalia og det norske førkristne joleblotet viser en uavbrutt tradisjon som er eldre enn kristendommen. Sannheten var nok mer at det ikke var én hedensk feiring, og at den inneholdt ting vi ikke ønsker. Det var dessuten lenge snakk om både og. Vikingene før 1000-tallet feiret kristen jul i desember og joleblot i januar, men blotet ble etter hvert ulovlig. Det er imidlertid ingen og ingenting som hindrer oss i å gjenoppta den gamle religionen i dag. Hvis vi skal ha en feiring uten et kristent innhold må vi holde oss til feiring av sola og de døde i januar, og dermed slutte den årvisse sutringen om at kristendommen stjal de norske tradisjonene. Det vil likevel dreie seg om en sterk religiøs feiring.

Feriene viser oss fra en spesielt patetisk og hyklersk side. Det er greit med de tre sommerukene, men jul, påske og pinse har ingenting i et sekulært samfunn å gjøre, med mindre vi bare leker butikk. Amerikanere har til sammenligning ti fridager, men det er mange som ikke tør å bruke dem fordi de har en reell frykt for å få sparken. Det er faktisk den virkeligheten mange mennesker lever i i andre land. Jeg tror den kommer til Norge også, og etterkommerne våre vil kanskje klø seg i hodet når de studerer atferden vår. Det er nemlig mange som vil ha minst mulig åpenlys religionsutøvelse blant kristne, mens det nesten er forventet blant minoritetene. Det ligger nemlig i definisjonen av multikulturalisme at enhver kritikk av minoritetskulturene er en intolerant holdning, og derfor ulovlig. Da blir det rart å avvikle vår egen, for det er faktisk det vi gjør når vi velger vekk grunnlaget for helligdagene.

Jeg var inne på i et annet innlegg nylig at jeg kan være litt arrogant, men at jeg noen ganger lærer ting fra mennesker og situasjoner jeg ikke hadde ventet meg noe fra. Jeg har skrevet om dette tidligere denne jula, men dagens innlegg ble inspirert av en artikkel i VG der de omtaler bloggeren Kristine Ullebø. Jeg kikket litt på bloggen hennes i morges  og kan uten å nøle slå fast at det er en type blogg jeg ikke leser, men hun hadde ett godt poeng. Jeg har derimot litt å si om vegetarianere, men det får bli et annet innlegg. Les artikkelen i VG for mer informasjon. Det hender faktisk at rosa kan være ganske bra, men dog sjelden.

2 thoughts on “Hyklerisk julefeiring

  1. Dette har jeg tenkt mye på, men jeg er delt. På den ene side ser jeg hvor viktig det er for samholdet å ha felles møteplasser, her i form av tradisjoner. F.eks. kirkegang i katolske land, eller i Norge for bare noen tiår siden, hvor kirken er en viktig møteplass og er med på å skape lokalsamfunnet. Selv om enkelte i sitt stille sinn ikke klarer å tro, både tjener de på at andres tro holder fellesskapet levende, og de bidrar selv ved å møte opp, fordi form og innhold utfyller hverandre. På den annen side forstår jeg ikke helt hvorfor de enkelte skulle ville feire noe de ikke tror på. Når man har hele familier der ingen tror, da ender de opp med å feire feiringen. Jeg tror det egentlig er disse som er mest opptatt av formene i julen, altså at man må spise det samme hvert år, bake de samme kakene, se de samme TV-programmene og så videre. “Det blir ikke jul uten [fyll inn alt annet enn det som har med Jesus og evangeliet å gjøre].”

    1. Jeg var nok noe bastant og tabloid i dette innlegget, men kan se poenget med samhold. Det minner meg om USA, for det er vanskelig for utenforstående å se hvordan de klarer å holde det store landet samlet. Det er til en hver tid et stort antall halvmilitære grupper, og det har sågar vært noen som har planlagt attentat mot regjeringen (bl.a. den kristne gruppa The Covenant, The Sword and the Arm of the Lord). Det er generelt en stor skepsis til den politiske eliten, og det er ikke noe som kom med årets valg, men når de spiller nasjonalsangen og heiser det amerikanske flagget, er det ingen tvil om hvor lojaliteten er forankret.

      Jeg er også litt delt. Jeg tror kristendommen er det beste, og kan ikke se at noen av de som virkelig går inn for ateismen er spesielt lykkelige mennesker. Jeg kan likevel se svakheter i de menneskelige institusjonene som representerer Gud, og det er ikke alltid en sammenheng mellom Bibelens Gud og den Gud mange formidler i dag Det er derfor veldig vanskelig å beholde en konsekvent holdning.

Leave a Reply

