Autismehuset

Pepperkakehuset ble for mykt, og jeg måtte brenne det med vilje for å få strukturell integritet.
Pepperkakehuset ble for mykt, og jeg måtte brenne det med vilje for å få strukturell integritet.

Hvis folk laster opp maten sin for å vise de perfekte livene, sier dette pepperkakehuset noe om mitt liv? Det er faktisk ikke så negativt som en skulle tro, for dette er rett og slett et autismehus. Jeg stekte modulene i ti minutter, men de var like myke etter avkjøling. Jeg var ikke klar til å gi opp byggingen, så jeg brente huset med vilje for å øke den strukturelle integriteten. Noen vil kanskje hevde at jeg har holdt meg til hittil ukjente byggeforskrifter, men det materielle poenget er at det blir jul.

Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å gi dattera mi hele pakken. Vi har alltid hatt et pepperkakehus, men det er vanskeligere siden vi må holde oss vekke fra gluten. Det er som å sløyfe sement fra grunnmuren, og vi er ikke så high tech at det går smertefritt. Hun får det innholdet jula skal og bør ha, men det blir nok mye realisme og lite glansbilder når pappa jobber på kjøkkenet. Det hadde vært fint hvis det i alle fall av og til betydde en glasert overflate, men det er nok ikke meg. Det passer kanskje å minne om det innlegget jeg skrev på autismebloggen min i går, Live long and prosper. Det dreier seg om å få mest mulig ut av livet, og livet er ikke alltid et glansbilde. Livet kan imidlertid være veldig innholdsrikt med litt grovere struktur.

Det er populært å snakke om nevrodiversitet i disse dager. Det betyr at alle er innenfor en naturlig variasjon i det menneskelige genom, og det er følgelig ingen som har autisme. Det er noen som er annerledes, og det skal vi feire, samtidig som jeg antar at vi skal nedvurdere forskjellen i så stor grad ingen skal favoriseres på jobbmarkedet. Jeg vet ikke om SINTEF er enig i at dette huset er innenfor en naturlig variasjon, men siden noe annet hadde vært tegn på en lite inkluderende holdning, satser jeg på at huset blir godkjent. Det kommer derfor til å flytte inn diverse godterifigurer i løpet av kvelden og tidlige morgentimer den 24. desember. Det kommer kanskje en oppdatering på dette sosiale eksperimentet der det muligens blir både mennesker og dyr ikledd sukkerpels.

Leave a Reply

