Elitebloggere

Hvem er det som styrer debatten bak denne fasaden?
Jeg har kolleger som jobber bak denne fasaden.
Foto: John Erling Blad via Wikimedia Commons

Jeg har nevnt taushetsspiralen flere ganger i tidligere innlegg. Teorien går ut på at mange misliker å fronte ideer og holdninger i frykt for at de skal bli sosialt isolert. Den har blitt brukt til å forklare alt fra hvorfor tyskerne tillot andre verdenskig til hvorfor amerikanere lar konservative nyhetskanaler styre klimadebatten i USA.

Det er noe liknende som skjer i den offentlige debatten i Norge. Vi har på en måte narrative nyheter. De er en versjon av virkeligheten, men ikke nødvendigvis sannheten. Vi så dette i dekningen av den amerikanske valgkampen. Hillary Clinton ble presentert som frelseren og Donald Trump som rasisten som ville rive verden fra hverandre, selv om mange mener at Hillary Clinton hadde vært en større trussel. Jeg vil hevde at norsk media sviktet under den amerikanske valgkampen, og det er derfor all grunn til skepsis når avisene omtaler Sylvi Listhaug som Norges Trump.

Det er mulig at ideen kom fra Sverige, landet som kom med alvorlige anklager mot Norge da vi fikk Frp inn i regjeringen. Det virker litt rart etter som det er i Sverige de har hvit flukt, nynazister som marsjerer i gatene, rasistisk motiverte drap og branner, og en veldig høy arbeidsledighet blant flyktninger fra ikke-europeiske land. Det er ikke så godt å vite hva norsk media egentlig ønsker.

Norge har hatt en streng innvandringspolitikk i alle år, og det var derfor ingen som reagerte på en pressemelding fra utenriksminister Barth Eide i 2013. Han beskrev situasjonen som veldig alvorlig i Syria og nabolandene, men regjeringen nøyde seg med å ta i mot tusen flyktninger. Det som forandret seg seinere var at flyktningene kom til Europa, og da opplevde opposisjonen og media Frps holdning som umenneskelig. Jens Stoltenberg holdt forøvrig en tale til representantskapet i Oslo Arbeiderparti i 2010 der han viste til nødvendigheten av å redusere antall personer som ikke trengte beskyttelse. Eller for å si det på en annen måte, Stoltenberg ville ha reelle flyktninger; ikke migranter. Jeg tror vi kommer til å se mange saker der barn som ble født i Norge blir sendt til foreldrenes hjemland etter 10-15 år fordi de hadde levd som statsløse i Norge.

Nå er jeg hverken en fan av Frp eller Sylvi Listhaug, men reagerer på fremstillingen. Det blir referert til eksempler på at hun er elitisk. Selvsagt er hun det, for elite er ikke annet enn en minoritet som styrer majoriteten eller lever et liv resten av oss ikke har råd til. Når en bruker begrepet nedlatende mener en nok en form for åndshovmod, men jeg er ikke sikker på om den kritkken er relevant. Det blir litt som da amerikanske Fox News framstilte Obama som elitisk fordi da han bestilte en hamburger e.l. en gang, ba han om å få fransk sennep.

Sammenligningen med Donald Trump ble startet av Washington Post som hadde Listhaug på ei liste over Europas Donald Trumps. Deretter har nordmenn originalt nok gjort det til en trend. En av anklagene er at Sylvi Listhaug er elitisk. Det er ingen tvil om at politikere er en del av en lite. De er det kanskje ikke før de kommer seg innenfor, men de blir raskt en del av en minoritet som følger andre spilleregler. Listhaug er neppe mer elitisk enn f.eks. det nettverket Ap har bygget opp. En kan derfor undre seg over hvorfor et høyst nøytralt media bruker dette som et Trump-argument mot Listhaug, mens en sjelden omtaler andre politikere som elitiske. Da Aftenposten hadde en gjennomgang av lederlønninger i Oslo kommune i 2013 fant de forøvrig at 15 ledere tjente mer enn statsrådene, og da blir det litt feil å bruke penger som et argument.

Dette blir sannsynligvis den første og eneste gangen jeg kan si at medlemmer av den ypperste eliten i Norge er kollegene mine. Erna Solberg har blogget på WordPress siden 2007 og nå blir jammen Sylvi Listhaug en blogger også. Hun hadde sannsynligvis flere treff den første dagen enn jeg har fått i løpet av fem år som blogger, så jeg kan vel egentlig ikke hevde at jeg er en eliteblogger.

 

3 thoughts on “Elitebloggere

  1. Haha.. tenkte på det siste jeg også!

    Jeg har ikke registrert elite-ordet brukt om Listhaug før hun begynte å blogge, men det stemmer sikkert. Kan det ha noe med at hun skiller seg fra den gjengse FrP-stemmeren? Og dermed fremstår som elite, i motsetning til de andre regjeringsmedlemmene som er mer på linje med dem som stemmer?

    Jeg aner ikke, det var bare noe som slo meg. FrP er jo så opptatt av å være av folket, litt som kongens slagord, når jeg tenker meg om.. Viktig å være folkelig, ikke være fin på det. Identiteten kan overgå realiteten.

    1. Det slo meg faktisk ikke at jeg kunne ha googlet Listhaug før jeg skrev innlegget. Jeg har gjort det nå og tenker vel tja. Hun studerte ved Høgskolen i Volda, samt litt i USA, og gikk ellers gradene i partiet fra Frp Ungdom, til politisk rådgiver, byrådssekretær og byråd i Oslo, og altså statsråd. Hun har kanskje fått muligheter som ikke er åpne for alle, men det virker ganske vanlig.

      Det er kanskje rett å kalle henne elitisk etter noen år i politikken, men det har mer med at hun er medlem av en liten gruppe som styrer landet. Det er litt paradoksalt at Ap har klistret merkelappen elite på Listhaug, mens sosialistene mer enn noen andre har vært opptatt av hemmelige nettverk.

      1. Har ikke googlet jeg heller, men mener å huske at flere sentrale FrP-ere har lite utdannelse. Kanskje FrP er litt amerikansk drøm, at hvem som helst kan oppnå hva som helst? Vil du opp og fram, kommer du deg opp og fram. Ens egen lykkes smed.. Det er en gedigen misforståelse, men det er nå så..

Leave a Reply

