Den mørke sida av cosplay

Jeg skrev nylig om den mørke sida ved NLD og lånte et sitat fra Yoda. Her er et annet:

“To be Jedi is to face the truth, and choose. Give off light or darkness, Padawan. Be a candle or the night..”

Jeg tenkte i etterkant på cosplay, noe jeg har skrevet om flere ganger, og det er i aller høyeste grad en mørk side der også. Det er noen som mener at jeg har vært for negativ når jeg har omtalt bronies og en seksualisering av barndommens figurer i bl.a. Scooby Doo. Jeg har blanda følelser til denne trenden. Jeg liker den fordi det i utgangspunktet er noe veldig positivt, og jeg vil at dattera mi skal få oppleve det jeg ikke fikk muligheten til selv da jeg var ung, men jeg er samtidig betenkt over deler av denne trenden.

Jeg vil fremdeles hevde at bronies er en uheldig trend, for dette er voksne som har conventions der temaet er en serie som retter seg mot barn. Det er en del tenåringer og godt voksne som liker serien uten at de er avvikere av den grunn, men jeg tror det er nødvendig med fokus på sikkerhet. Det gjelder cosplay generelt, men vi kan altså ikke automatisk anta at en My Little Pony-convention er trygg, selv om mange deltakere tviler på at en av deres egne ville finne på å skade noen. De antar at en eventuell trussel må komme utenfra, blant dem ikke forstår dem, men det er nettopp da en må være påpasselig. Hvis en ikke regner med noe vil en heller ikke følge med på radaren.

bilde av analog og asimov science fiction
Jeg leser og ser mye science fiction. Det er mange muligheter for cosplay her, men jeg overlater det til neste generasjon.

Det er også cosplay som hovedsakelig er ment for voksne. Da blir det noe helt annet, for selv om jeg synes det er litt creepy med en seksualisering av serier der den opprinnelige målgruppa var barn, snakker vi om noe som er ment for voksne. Det viser seg likevel at voksne bryter grenser og noen nøler ikke med å trakkasere kvinner som gjerne viser litt mer av kroppen sin enn andre. Det spiller ingen rolle om de har keiserens nye klær på seg, for det er ikke en invitasjon til å beføle eller bruke nedsettende ord. Det gjelder ikke bare kvinner, men også bronies, crossplay (en kler seg ut som en skikkelse med motsatt kjønn), overvektige og det hadde ikke overrasket meg om det kom noen rasistiske kommentarer på conventions også. En kan ikke ta det for gitt at cosplay er en familie som står sammen mot de stereotypene og den mobbingen som er dominerende i samfunnet utenfor.

New York Comic Con (NYCC) hadde kampanjen Cosplay is Not Consent for et par år siden, og det at dette var nødvendig viser at cosplay har ei mørk side. Noen seksualiserer uskyldige karakterer fra barndommens serier, mens andre karakterer er seksualiserte i utgangspunktspunktet, noe som ikke minst gjelder anime, manga og figurer fra dataspill. Noen av de mest kjente innen cosplay skal være Jessica Nigri, Vivid Vidka og Yaya Han. Hvis du googler disse vil du se bilder som ikke akkurat hører hjemme på Cartoon Network. Dette er helt greit på conventions for voksne, men det virker som at dette får noen av de mørke kreftene til å røre på seg. Jeg tror derfor det er viktig å tenke sikkerhet når en planlegger et arrangement.

Jeg er likevel begeistret for konseptet. Dette bør dreie seg om fascinasjonen for en serie, en film, et spill og ikke minst den karakteren en velger seg. Hvis cosplay er en mørk opplevelse bør det være fordi en velger en skikkelse fra f.eks. Undertale, Five Nights at Freddy’s eller Call uf Cthulhu. Jeg er mer scifi/fantasy enn noe annet og kunne hatt mye moro med Star Trek, Star Wars, Doctor Who, Firefly, Lord of the Rings, Willow etc.

Det er forøvrig ikke bare cosplay som kan ha ha innslag av mørkets krefter. En bør være like forsiktig når en lar mindreårige gå på konsert.

One thought on “Den mørke sida av cosplay

Leave a Reply

