Teknopause

Bilde av et lys og en bok
Tross store nyvinninger i moderne tid er lyset og boka fremdeles høyt på lista over historiens største bragder. En kommer langt med gammel teknologi når en ikke har moderne dingser.
Foto: Lalima (Wikimedia Commons)

Jeg har vært inne på flere ganger at det er vanskelig å forstå hva som skal til for å bli flittig delt i sosiale medier, og faktisk bli lest. Jeg har lest en del innlegg av bloggere som mener at deres råd garanterer suksess. En skulle tro at oppfordringer om å være original eller å skrive om sine egne erfaringer er fornuftig, men det gir på ingen måte noen garanti.

Jeg har sett flere innlegg som sier det samme, men det er med jevne mellomrom en blogger som lykkes med gamle tanker. Dagbladet publiserte et innlegg under meninger for noen dager siden som er en variasjon av et velkjent tema. Det dreide seg mødre som ikke elsker barna sine hvert eneste øyeblikkk, hver eneste dag. Forfatteren Malin Meekatt Birgirsson kritiserte ideen om at kvinnen ikke betyr noe fra det øyeblikket hun blir mor.

Dette innlegget kommer kanskje i en liknende kategori, for det er mange som har skrevet om avhengighet til teknologi. Jeg er av den gammeldagse typen som ikke kaster det som virker, og jeg beholder derfor mobiltelefoner i to år. Jeg kjøper dem gjerne på avbetaling ved at jeg betaler litt mer for abonnementet det første året, mens jeg får en like lang periode uten den ekstra kostnaden. Det gikk ikke helt etter planen denne gangen. Jeg kjøpte en Nokia, men det var ikke samme kvalitet som på den første telefonen min, som også var en Nokia (2003). Den nye begynte å oppføre seg som en døende pc allerede etter 8-9 måneder, og den var helt død et par måneder seinere. Jeg har vært uten telefon siden mars og det har vært veldig plagsomt.

Jeg har heller ikke en pc for tiden, så det meste er tungvint akkurat nå, for selv om det kan virke romantisk å ta tiden tilbake, er det problematisk i en verden der det er forventet at alle skaffer seg det nødvendige utstyret selv. Alle fra banker til busselskaper til platebutikker kutter utgifter ved å kreve at kunden kjøper mobil og/eller pc, og dermed trenger de ikke skrive ut så mye som en kvittering. Noe av det siste jeg gjorde med telefonen var å ta et bilde av en telefonkiosk i gågata i Haugesund. Det var ikke den røde boksen, men en telefon som var montert på en stolpe. Jeg brukte den et ganger etter at jeg ble uten telefon. Jeg lurer på om Telenor rett og slett ikke var klar over at den fremdeles var aktiv. Den ble i alle fall fjernet kort tid etter at den ble reserveløsningen min.

Jeg skriver for tiden via PlayStation og det begrenser meg en god del. Jeg kan ikke laste opp nye bilder og heller ikke sette inn linker, men håper dette vil løse seg i løpet av høsten. Jeg gjør forøvrig notater til bokprosjektet mitt på gamlemåten, med blyant og papir, så det blir sannsynligvis ingen forsinkelser.

Leave a Reply

