Metablogging

følg drømmen ikke strømmen

Jeg har alltid ønsket at jeg kunne tegne. Jeg husker at jeg i oppveksten prøvde å kopiere det andre hadde gjort før meg. Mora mi hadde bl.a. ei  bok med tegninger av samtlige fuglearter som finnes i Norge. Jeg jobbet iherdig tidlig i tenårene med å lage noe som liknet på en fugl, mens jeg prøvde å tegne anime seinere. Jeg ble aldri noe flinkere, men oppdaget mange år seinere at det var  lettere å få skrift til å se estetisk bedre ut. Jeg hadde i det minste framgang der.

Det er enkelt å blogge. Det er enkelt å få det til å se fint ut, men det er vanskelig å avgjøre hva folk ønsker å lese. Det finnes tusenvis av innlegg som mener å ha suksessoppskriften, men jeg tror det har mer å gjøre med hvem du kjenner og hvor mye du bruker på markedsføring. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg så for meg da jeg startet å skrive for fem år siden. Jeg var arbeidsledig og gikk i attføring, men det var ganske tydelig at jeg ikke hadde noen framtid som industriarbeider, postmann, bussjåfør, sekretær, medarbeider på IT-avdelingen i kommunen og bibliotekar. Jeg startet nok bloggen for å ha noe meningsfylt å gjøre på, og for å lære, men hadde nok sannsynligvis også noen grandiose ideer om at jeg hadde noe å tilby. Jeg ville lage like fine fugler som de som lykkes i bloggosfæren gjorde, men innså etter hvert at jeg måtte ha mindre fokus på suksess og bare skrive fordi jeg likte det.

Jeg har vært gjennom den evolusjonen som mange bloggere går gjennom. Alle har en periode der statistikk betyr mye og der en nedgang i denne gjør oss stresset. Jeg var inne på i Fem år at jeg kanskje vil legge om bloggen, snarere enn å legge den ned. Det er fordi jeg er i en utvikling. Jeg kommer alltid til å skrive, selv om de færreste forstår hvorfor, men det betyr ikke at jeg skal blogge. Alison fra Writing – Wishing sa det ganske treffende. Hun skrev for to år siden at hun ga opp blogging, men ikke bloggen. Hun ville bli en skribent/forfatter mer enn en blogger som hele tiden prøvde å forstå hvordan sosiale medier fungerte.

Jeg har tro på at jeg etter hvert får den roen jeg trenger til å skrive de tekstene jeg foreløpig ikke kan, og kommer derfor til å jobbe for å publisere på ulike arenaer.

Leave a Reply

