De uoverbevisende ateistene

Richard Dawkins og Stephen Fry har sikkert sine kompetente øyeblikk, men de er ikke særlig overbevisende når de uttaler seg om Gud. De to er en del av de britiske ateistenes førsterekke, men de er ofte så emosjonelle at jeg tenker mer på hvilke traumer de har enn innholdet i kritikken de prøver å formidle.

Det er ikke det at jeg ikke respekterer menneskers rett til å konkludere annerledes, men ateisme virker temmelig meingsløst. Det innebærer at samme hva vitenskapen finner ut av seinere vil svaret være at Gud ikke finnes. Da gir det mer mening å si at en ikke kan svare på spørsmålet. Astronomen og astrofysikeren Carl Sagan var det første store idolet mitt og han er fremdeles høyt på lista mi. Det kan virke litt rart etter som mange tror han var en ateist. Han var imidlertid en vitenskapsmann og firte ikke på kravene i religiøse spørsmål heller. Dette er et kjent sitat:

Extaordinary claims require extaordinary evidence

Han brukte denne formuleringen da han kommenterte fantastiske beretniger fra mennesker som hevdet å ha blitt bortført av aliens. Han mente forøvrig at det var sannsynlig med liv i andre solsystemer, men at det ikke var noe bevis for det. Han tenkte på samme måte om religion, og jeg er enig med han. Tro dreier seg ikke om beviser.

Carl Sagan holdt en serie foredrag som han seinere samlet boka The Varieties of Scientific Experience: A Personal View of the Search for God. Dette utdraget forklarer tankegangen hans:

I think if we ever reach the point where we think we thoroughly understand who we are and where we came from, we will have failed. I think this search does not lead to a complacent satisfaction that we know the answer, not an arrogant sense that the answer is before us and we need only do one more experiment to find it out. It goes with a courageous intent to greet the universe at it reallly is, not to foist our emotional predisposition on it but courageously accept what our explorations tell us.

Dette er ikke en dum holdning, og alternativet blir at en konkluderer først og leter deretter etter beviser som kan støtte konklusjonen. Når det gjelder Stephen Fry og kristne dreier det seg nok om to leire som ikke er villige eller i stand til å se den andres perspektiv. Begge sider føler nok at de har det eneste logiske standpunktet. Det ondes problem er et kjent paradoks innen religion og filosofi, og selv om noen tror at livet er enklere uten religion, tror jeg ikke vi kommer unna det faktum at det er mye lidelse i verden.

Løvetann minner meg om savn og lengsel. På de perfekte sommerdagene jeg har opplevd, og de jeg håper å oppleve.
Løvetann minner meg om savn og lengsel, om de perfekte sommerdagene jeg har opplevd, og de jeg håper å oppleve. Jeg tenker på det jeg har, men også på tap og smerte.

Det hadde vært veldig greit med en forklaring som tilfredsstilte alle. Det er ikke det svaret vi ønsker oss, men vi trenger kanskje noe av smerten. Nei, jeg mener ikke at krig, sult og epidemier er goder, men dette er en ondskap vi i stor grad kan hindre. Jeg tror likevel mange føler at de ikke trenger mennesker så lenge de har det bra, noe som kan forklare den ekstreme egoismen, mens lidelse ofte styrker båndet til andre. Mange har få problemer med å se og ignorere andre som lider, så en får nok mest medlidenhet fra mennesker som har opplevd det samme. Smerten er en del av livet samme hva en mener om den saken, så det er kanskje de som aksepterer at den finnes og at den er vilkårlig som har det best. Noe annet kan fort gjøre en bitter.

Stephen Fry mener at livet blir lettere uten Gud. Da trenger han bare forklare hvorfor mennesker er onde, og hvorfor det er så vanskelig for han å godta at andre takler smerte på andre måter enn han selv.

One thought on “De uoverbevisende ateistene

Leave a Reply

