Det lønner seg å anke

Dette er et veldig kort innlegg som jeg skriver spesielt for medlemmene i facebook-gruppa Samfunnspraten. Jeg holder meg til retningslinjene som sier at vi bare kan dele blogginnlegg.

Det har vært mye snakk om voldtekt de siste dagene, og noen advokater mener tydeligvis at gjennomsnittsdommen på 3,5 år er for streng. Avisa Klar Tale refererer til VG , som etter å ha gått gjennom 42 dommer, konkluderte med at de som ble funnet skyldige fikk lave straffer. Harald Stabell uttalte til NRK at voldtektsstraffene er for høye i Norge, og det skal være grunnen til at mange blir frikjent. Det virker som et underlig argument etter som du kan få 21 års fengsel for voldtekt i Norge.

Hva med å henge ut de som blir frikjent? Jeg har fb-venner som har fått tak i navn og bilder av de tre som nylig ble frikjent, og delt dette på facebook. Jeg kan godt forstå hvorfor noen gjør dette, både i forhold til voldtekt av voksne og barn, for jeg har ikke tro på at de som begår disse forbrytelsene plutselig skal slutte.

Det er likevel et stort men. Jeg er ikke fremmed for å advare andre, men dette fungerer bare hvis de mistenkte virkelig er skyldige. Det har sikkert vært en del saker der uskyldige har blitt beskyldt for overgrep, og dette er såpass vanlig at statsadvokaten ba Oslo-politiet om å slå hardere ned på falske anmeldelser i 2012.

I saken med de tre mistenkte i Hemsedal mente faktisk fire av sju dommere at de var skyldige, men det var ikke stort nok flertall. De ble først dømt til 6 og 6,5 års fengsel, noe som sammen med erstatningssummen på 300 000 kroner de må betale til kvinnen, skaper et visst inntrykk av skyld. Dette viser vel at en ikke har noe å tape på å anke. Hva mener du om denne type borgervern?

Leave a Reply

