Forskningsmidler gir meg frysninger

Jeg bruker hovedsakelig facebook som ei startside for nyheter og følger flere nyhetsformidlere, noe som gjør at jeg får mange interessante overskrifter i feeden. Noen av avisene klarte ikke å skjule den triumferende holdningen sin i går da de mente å kunne bevise at kritikerne av “ice bucket challenge” hadde tatt feil.

Nyheten var at de som deltok i utfordringen hadde bidratt til forskning som hadde resultert i et viktig gjennombrudd. Det var sågar noen som gikk så langt som til å hevde at de som deltok gjorde dette mulig. La oss et øyeblikk glømme de to som vi vet med sikkerhet døde som et direkte resultat av utfordringen, de som brukte mer penger på utfordringen enn de donerte, eller de som ikke donerte penger etter å ha vist hvor modige de var. Det som er interessant er hvor mye penger ALS Association fikk og hva pengene gikk til.

Jeg mener ikke å antyde at pengene ble sløst vekk, for disse pengene gjorde mye bra, men det er ikke så enkelt som avisene ga inntrykk av. Når en leste avisene kunne en nemlig få inntrykk av at ALS Association var direkte ansvarlig for denne forskningen, eller at den ikke hadde blitt gjennomført uten deres støtte. Hvis en leser på organisasjonens egen hjemmeside får en derimot inntrykk av at denne forskningen kanskje ikke var fullstendig avhengig av den millionen (dollar) de fikk i gave fra foreningen. De lyger ikke, og overskriften every drop counts viser at de ikke overvurderer sin egen rolle, men dette er altså forskning som hadde pågått en stund, og som hadde fortsatt med eller uten denne millionen. Dette har likevel fått prosessen til å gå til raskere.

De samlet, ifølge CNN, inn $ 115 millioner og 77 av dem skal ha gått til forskning. Det er et betydelig bidrag, men det er likevel lite i den store sammenhengen. Den farmasøytiske industrien bruker mer penger på markedsføring, og ifølge Last Week Tonight på HBO brukte “big pharma” $ 3 milliarder på markedsføring mot forbrukerne i 2012 og 24 milliarder rettet mot ansatte i helsevesenet. Ni av de ti største selskapene brukte mer på markedsføring enn på forskning. Disse tallene gjelder bare USA.

Dette er John Oliver fra det nevnte programmet. Han presenterer fakta, selv om dette er underholdning, og har noen poeng:

Det er penger i omløp som kan gjøre mer enn å oppdage et gen; de kan finne en kur. Denne prioriteringen får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Jeg trenger ikke isvann en gang. Det norske oljefondet er forøvrig betydelige aksjeiere i de sveitiske legemiddelfirmaene Novartis og Roche holding. Det er med andre ord mulig at vi tjener penger på korrupsjon og falsk markedsføring, og at vi er delansvarlige for at mennesker dør som en konsekvens av publikasjonsskjevhet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s