Cosplay for creepy menn

Det overrasker meg at voksne nevrotypiske menn beskriver plottet til My Little Pony som veldig spennende.
Noen nevrotypiske menn beskriver plottet til My Little Pony som veldig spennende.

Hva ville du ha sagt hvis fastlegen eller læreren til barna dine kledde seg ut som en My Little Pony-skikkelse på fritida? Jeg skrev om Bronies for 2,5 år siden etter at VG viste en dokumentar om voksne tilhengere av denne serien fra Hasbro. VG hadde en ny artikkel om emnet i dag, og jeg nøler ikke med å kalle dette for creepy. Avisen skrev om en con der 10 000 voksne, hvorav 6 000 var menn, møttes for å leke.

Det er noen som mener at dette er både kult og søtt, men det er ingen hemmelighet at jeg ikke deler denne begeistringen. Det er ikke søtt når voksne menn vil leke på barnerommet. Jeg synes det er ganske urovekkende at en blir framstilt som intolerant hvis en kritiserer denne trenden. Toleranse vil forrøvrig si at en er veldig uenig, men at en aksepterer andres rett til å ta dette valget. Dette dreier seg derfor om å gjøre mitt ståsted klart, og jeg forventer at andre respekterer det like mye som jeg respekterer voksnes rett til å kle seg ut, så lenge de holder seg innenfor loven. Det jeg irriterer meg mest over er forventningen om at jeg skal applaudere dette. Jeg må være enig med alle andre og toleranse ser dermed ikke ut til å være nok.

Vi har sett mange eksempler de siste årene på at grenser viskes ut, og det er et stort press i forhold til å godta disse forandringene. Det er f.eks. noen psykologer og sexologer som mener at framstilling av seksuelle handlinger der barn er involvert ikke automatisk er overgrep, og at animasjon som viser overgrep er i orden siden det ikke er snakk om noen ofre.

Jeg ser bronies som et ledd i en liknende utvikling når voksne bruker barns leker og animasjonsfilmer for å treffe barn og tenåringer. Jeg kan forstå interessen for unge kvinners del, for det vil for mange av dem være et gjensyn med barndommen eller en interesse de har beholdt siden barndommen. Jeg kan imidlertid ikke helt se for meg at nevrotypiske menn får så mye ut av disse historiene. Jeg kunne forstått det hvis det dreide seg om barndommens helter. Jeg var selv begeistret for serier som Scooby Doo, The Flintstones, The Addams Family, The Jetsons, Star Trek, Star Wars og X-Men da jeg vokste opp. Cosplay fantes ikke da jeg var ung, men kan se for meg at det hadde interessert meg fram til tidlig i 20-årene. Det ville ha dreid seg om å ha en forbindelse til en viktig del av oppveksten min, og den var ikke rosa. Det ville ha vært en avskjed med noen trofaste følgesvenner fra barndommen. Det minner meg om den følelsen jeg fikk da jeg så Toy Story-filmene sammen med dattera mi, og gutten i disse filmene tok farvel med lekene sine da han startet på universitetet. Alt forandrer seg den dagen det går opp for deg at barndommen er over, og det føles sikkert godt å holde på noe av det trygge litt lenger.

My Little Pony er ment for små jenter og karakterene er så vidt jeg har forstått stort sett opptatt av det små jenter er opptatt av. Jeg hadde nok blitt en smule bekymret hvis dattera mi etter hvert giftet seg med en mann som var mer opptatt av denne serien enn hun var, og av å leke med små jenter. Jeg hadde lurt på om på om barnebarna mine var i fare. Det er mulig jeg er trangsynt, men jeg synes ikke det er sjarmerende å tenke på at noen voksne menn vil inn på barnerommet og leke. Barn stoler på at voksne ikke utsetter dem for fare, og at de lærer dem hvordan fare ser ut. Jeg tror dette er et tilfelle der det finnes mange som er uskyldige nok, men det innebærer også en viss risiko. Jeg vil ikke satse på at det sikkert går bra, og at alle har de edleste motivene du kan tenke deg.

4 thoughts on “Cosplay for creepy menn

Leave a Reply

