Himmelen forsvinner

Melkeveiens galaktiske sentrum observert fra Paranal observatoriet i Chile
Melkeveiens galaktiske sentrum sett fra Paranal observatoriet i Chile. Foto: The European Southern Observatoty via Wikimedia Commons

Jeg tilbrakte det meste av barndommen i Ramsdalen i Haugesund, og universet mitt strakte seg ikke veldig langt utenfor denne lille dalen. Jeg gikk på Hauge skole som var omtrent 3 km unna, og bortsett fra noen turer i sentrum, som lå i det samme området, kjente jeg lite til verden utenfor.

Et av de sterkeste minnene er fra en kveld jeg stod på en liten høyde og kikket opp mot stjernene. Jeg tror jeg var 10 år da og har vært fascinert av nattehimmelen siden. Jeg ville ha svar på hva som var der ute i det store, ukjente rommet. Det er fantastisk at vi kan se veldig mye med det blotte øyet. Jeg ønsker selvsagt at jeg hadde et skikkelig teleskop. Jeg har ikke en gang et for nybegynnere, men jeg har stor glede av nattsynet likevel.

Dette er imidlertid en fornøyelse som stadig færre får ta del i. NASA publiserte artikkelen The Fading Milky Way for femten år siden. Den galaksen vi er en del av er ikke i ferd med å forsvinne, men muligheten vår til å observere den har blitt kraftig redusert. Artikkelen refererte til en studie som advarte mot det.

En ny studie har nettopp blitt publisert i Science Advances og den viser at mer enn 80 prosent av verden, og 99 prosent av befolkningen i USA og Europa opplever lysforurensing, d.v.s at det er så mye lys fra våre ulike lyskilder at vi ikke kan se stjernene. Det er litt flere som kan se stjernene likevel, men så mange som 60 prosent av europeerne og nesten 80 prosent av amerikanerne har ikke den muligheten.

Dette er ikke noe som har skjedd plutselig. Det har vært kjent lenge at byer har vært en dødsone for de som vil se stjernene, men nå er det altså i  ferd med å spre seg. Dette er en av konsekvensene av LED-lys og en moderne livsstil der byen aldri går helt til ro for natten. Det har vært fokus på Earth Hour de siste årene, en symbolsk markering der folk over hele verden blir oppfordret til å slå av lyset i en time. Jeg tror mange har rutiner for å slå av lyset i rom de ikke bruker, men det virker å være en litt for revolusjerende tanke å slå av utelys også. Det har noe å si for miljøet selvsagt, men jeg synes det er like trist hvis vi på en måte mister forbindelsen til den galaksen vi er en del av.

Stjernebildene fascinerte forfedrene våre så mye at de forestilte seg bilder.  Ulike kulturer så ulike ting, og de hadde derfor ikke de samme bildene i Nord-Europa, antikkens Hellas, Egypt, Kina og blant de nord-amerikanske indianerne. Vi ser de bildene vi er interesserte i, og hvis stjernebildene hadde fått navn i dag, ville vi kanskje ha snakket om iphone, skateboard og fly. Stjernene har inspirert mennesker til alle tider, ikke minst forfattere, filosofer og vitenskapsfolk, men det er et tankekors at den enorme teknologiske utviklingen som har latt oss se ting som har vært skjult for alle tidligere generasjoner, har visket ut det som var så tydelig for menneskene før vi fikk elektrisk lys.

Leave a Reply

