Onde barn i norske fengsler

Men dersom det skjer en ulykke, da skal du gi liv for liv, øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot, brent for brent, sår for sår, skramme for skramme. 2. mosebok 21:23-25

Tanken om hevn eller gjengjeldelse har vært sentral i de fleste kulturer. Den kristendommen vi kjenner har utviklet seg i takt med demokratiet, og viser kanskje at selv mennesker som i utgangspunktet forfektet positive ideer, ble like korrumpert av makt som politikere. Jeg mener at kristendommen er bra for samfunnet, men ingen religion bør ha politisk makt.

Vi ser det kanskje tydeligst i den muslimske verden i dag, men det betyr ikke at vi er helt uskyldige selv. Det høres barbarisk ut for oss i dag når sharialovene gir dommere i muslimske land anledning til å straffe noen til f.eks. piskeslag, håndhogging eller steining. Dette er en straffereaksjon som ikke har fulgt med tiden. Den hadde en funksjon i å hindre overdrivelser lenge før demokratiet, og selv om det muslimske rettssystemet har begrenset den private hevnen, ser vi gang på gang at lovene ikke hører hjemme i et moderne samfunn.

Vi hadde noe tilsvarende i vikingtida. De likte å gi bøter, og siden bøtene for mord eller voldtekt var temmelig høye, ble de skyldige ofte dømt til utled (fredløs). Det innebar at hvem som helst kunne drepe den skyldige, og det var nærmest en plikt innen offerets familie å gjenopprette æren. Problemet med de gamle lovene var at hevnen ikke nødvendigvis rammet den skyldige, selv om vikingenes kanskje kom nærmere. Jeg tror likevel mange vil mene at de kan leve godt med hevn, helt til den rammer dem selv.

Underholdningsindustrien skaper delvis holdninger, men den skildrer også eksisterende holdninger, og siden hevnmotivet er like gammelt som mennesket, er det nok en blanding. Vi liker ofre som tar hevn, og tenker kanskje ikke så mye over at det noen ganger er feil person som blir straffet, eller at straffen ikke står i forhold til overtredelsen. De fleste heiet på Lisbeth Salander i Millennium eller Beatrix Kiddo i Kill Bill, men de ville neppe likt en generell hevnkultur hvis den rammet dem selv direkte eller indirekte. Det er også et hevnmotiv i bøker/filmer som Hamlet og Othello av Shakespeare, Greven av Monte Cristo (Alexandre Dumas), Carrie (Stephen King), Gudfaren, Kill Bill, Star Trek II: The Wrath of Khan bare for å nevne noen få jeg kjenner til.

Det var også mange som mente at Lorena Bobbitt gjorde det rette da hun i det virkelige liv hevnet seg på ektemannen ved å skjære penisen av han. Hun skal ha blitt mishandlet i en årrekke, og selv om mannen sov mens det skjedde, vurderte retten handlingen som selvforsvar, og hun ble derfor frikjent. Dette blir å gi de mørkeste kreftene i oss fritt spillerom, og de får ofte det. Et søk i Google gir mange store og små eksempler. Det er mange nettsteder som gir ganske utførlige råd om hvordan en skal hevne seg, og det har ofte med utroskap å gjøre. Politifolk er like menneskelige som resten av oss, men det overrasket meg likevel at et av søkeresultatene var en sak om at fagforeningen for politifolk i USA truet regissøren Quentin Tarantino med “overraskelser” foran premieren av The Hateful Eight.

Vi ser det også på et mer dagligdags nivå. Nettstedet forskning.no skriver om at mange straffer sjefen med en ekstra lang lunsj eller annen form for unnasluntring, og dette kan skje flere uker etter den hendelsen en reagerte på. Dette er en vanlig reaksjon i konflikter mellom mennesker. Vi legger makt bak ord som “dette er en kamp du ikke kan vinne.” Vi føler kanskje at dette er greit når det er gode grunner til å hevne seg, men det kan være vanskelig for utenforstående å se hele bildet.

Det var f.eks. en del som fikk sympati for den 50 år gamle familiefaren i Rødeby i Sverige som drepte en 15 år gammel gutt som trakasserte dem. Han hevdet til sitt forsvar at han forsvarte familien, og ble frikjent i den første rettssaken fordi han led av en alvorlig pyskisk lidelse i gjerningsøyeblikket. Han ble seinere dømt, men slapp fengselsstraff. Jeg synes ikke det er helt åpenbart at denne familiefaren gjorde det eneste han kunne, eller at han fortjente en heltestatus. Jeg tror det var hevnen folk likte. Det har nok sammenheng med at vi ikke stoler på at rettssystemet kan gjøre jobben med å gjenopprette rettferdigheten. Jeg lurer ofte på hva det er som gjør at noen mordere får sympati, mens vi snakker om andre som onde.

Jeg så en overskrift fra Huffington Post som kritiserte soningsforholdene i amerikanske fengsler. Det er ikke en overdrivelse, men hvordan er det i Norge? Det blir ikke snakket om det her til lands, men det har vært noen overskrifter, senest for ei uke siden i Dagbladet, om soningsforholdene for kvinner. Mange av overskriftene om norske fengsler gir inntrykk av dette er rene golfklubber sammenliknet med den straffen eller hevnen vi forventer å få over kriminelle. Det er det de har i USA, men så er det ikke direkte sunne mennesker som slipper ut igjen heller.

Spørsmålet i Norge er nok mer om vi kan forebygge. En undersøkelse fra Tunga fengsel i Trondheim viste at 53 prosent hadde personlighetsforstyrrelser, 30 % ADHD-diagnose og mer enn 40 % hadde lese og skrivevansker. En undersøkelse fra Kristiansands fengsel viste at 20 prosent hadde en behandlingstrengende psykisk lidelse (omtalt i psykologitidsskriftet). Det høres ut som at det er en del samfunnet kan gjøre mens disse fangene er barn. Når det gjelder ADHD er impulsivitet et stort poeng, og det er sikkert mange som i utgangspunktet ikke har andre problemer enn at de ikke klarer å fungere i samfunnet. Jeg tror mange har en tendens til å se på kriminelle som onde, og hvis det stemmer at det finnes onde mennesker, er det ingenting som vil virke.

Vi snakker ganske lettvint om ondskap, men det er i så fall noe en blir etter hvert. Ingen blir født onde, men dette er lært atferd. Hvis det stemmer har samfunnet et delansvar. Dette betyr likevel ikke at kriminelle med en diagnose ikke vet hva de gjør, eller at de ikke må ta ansvar for det de har gjort.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s