Bokhylla

Jeg vokste opp med Aschehougs konversasjonsleksikon. Det skulle gi inntrykk av at en var intellektuell.
Jeg vokste opp med Aschehougs konversasjonsleksikon. Det skulle gi inntrykk av at en var intellektuell. Foto: Ebben via Wikimedia Commons

Jeg ble tvunget til å legge igjen noen av eiendelene mine da vi flyttet fra Tokke til Meløy i 2012, og resten gikk med da vi flyttet til Haugesund for to år siden. Flyttelasset ville ha kostet oss godt over 40 000 kroner, og vi hadde knapt nok råd til å transportere oss selv fra Nordland til Rogaland, så på avreisedagen måtte vi akseptere det uunngåelige. Hele samlingen av bøker og DVD’er ble liggende igjen. Vi gjorde det eneste vi kunne, og dattera vår fikk beholde alt sitt, noe som gjorde overgangen lettere for henne.

Jeg måtte legge igjen alt jeg har akkumulert idet voksne livet mitt, men det jeg savner mest er bøkene. Jeg hadde samlet en god del interessante, men også noen litt mindre interessante bøker. Jeg har nok litt av samleren i meg, og kaster nødig noe. Jeg hadde derfor en del bøker som var interessante nok å lese, men som jeg sannsynligvis ikke kom til å lese igjen. Jeg hadde også noen bøker jeg sannsynligvis ville lese to-tre ganger i løpet av livet, og noen jeg ikke var ferdig med selv om jeg hadde lest dem et dusin ganger. Jeg hadde også noen bøker av den typen du ikke leser fra perm til perm, men som er veldig interessante å kikke i. Det er den typen jeg bruker når jeg leter etter noe spesifikt.

Jeg hadde noen bøker innen historie, filosofi og skjønnlitteratur som jeg savner. Det var bl.a. Heimskringla, samlede verker av Shakespeare og Ibsen, Ferdaminni fraa Sumaren 1860, Jack London, Sherlock Holmes, en del science fiction, A Catcher in the Rye, On the Road, og ei bok jeg fikk som 12-åring, Cosmos av Carl Sagan.

Jeg kommer etter hvert til å gjenoppbygge biblioteket mitt, men jeg vil nok reflektere mer over hvilke bøker jeg virkelig ønsker meg. Jeg har inntrykk av at det er noen som har bøker de vil vise fram, mens de kanskje har noen hemmeligheter også. Det er mange som mer enn gjerne viser fram det gode, gamle konversasjonsleksikonet i stua, mens de gjemmer Fifty Shades of Grey, Danielle Steel og mye håpløs krim på soverommet. Det ligger sikkert en del bestselgere der, bøker som kanskje er mer respektable enn kiosklitteratur, men som ikke interesserer deg etter at du dro den hjem fra stranda. Disse bøkene gir deg liksom ikke noe status, og får derfor ikke plass i stua.

Jeg leste nylig Tilbake til Riverton, fem år etter den første gangen jeg leste boka. Dette er en av de bøkene jeg sannsynligvis ikke kommer til å lese flere ganger, og er derfor fornøyd med at den er tilgjengelig på biblioteket. Det er denne type bøker jeg gjerne leser på stranda, på toget/bussen/flyet eller på offentlige venterom, men jeg er ikke interessert i å vise dem frem eller å eie dem. Det er mange som har lest The Hunger Games, en av de populære seriene om vampyrer og en av de alt for mange kriminalromanene. Dette er relativt respektable titler som sannsynligvis kunne ha prydet bokhylla di uten at noen reagerte. Det er likevel stor sannsynlighet for at du er fornøyd med å lese boka én gang, og da blir den ikke mer enn veggpryd og skryt.

Pulp fiction-bladet Analog er en del av det hemmelige lagaret mitt.
Pulp fiction-bladet Analog er en del av det hemmelige lagaret mitt.

Jeg er begeistret for britisk litteratur og blant de forfatterne jeg kunne tenke meg i de bokhyllene jeg foreløpig ikke har er Eduard Morgan Forster, Charles Dickens, Jane Austen, Arthur Conan Doyle og H.G. Wells. Jeg liker også moderne forfattere som J.K. Rowling, J.R.R. Tolkien og C.S. Lewis (ikke minst sakprosa). Dette er bøker jeg leser med jevne mellomrom. Jeg vil nok alltid komme tilbake til norske forfattere som Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson. Det har vært mye bra litteratur etter dem også, men jeg er ikke sikker på hvem jeg vil ta med. De første jeg tenker på er Jon Michelet og Jostein Gaarder.

Jeg tenker på hva jeg vil samle på når jeg leser bøker for tiden. Jeg leste nylig Den følsomme hjernen av Susan Hart. Den startet veldig lovende, og de første seks kapitlene er en innføring i hvordan hjernen er bygget opp. Forfatteren viser til forskning i fortsettelsen også, men den delen er ganske spekulativ. Da dreier det seg om tilknytning mellom barn og omsorgspersonen, hovedsakelig mor. Forfatteren sier det ikke direkte, men hun har en del formuleringer som kan misbrukes. Den tidligere statsråden i Barne,- likestillings og inkluderingsdepartementet, Inga Marte Thorkildsen, har nemlig skrevet en bok der hun hevder at ADHD er et symptom på at en har blitt utsatt for overgrep av sine foreldre. Denne boka går ikke like langt, men forfatteren har en tendens til å antyde og trekke forhastede konklusjoner basert på små studier som ikke gir entydige svar. Det gjelder både ADHD og autisme, men vi vet at det er helt andre ting som ligger bak. Det er en del spekulasjon innen psykologi, og jeg har et inntrykk av at heller ikke Susan Hart skiller mellom kunnskap og spekulasjon. Det er likevel en interessant bok, men den vil nok ikke få plass i bokhylla mi.

framsida til Vår fantastiske hjerne
Jeg vil gjerne ha ei hjernebok i bokhylla.

Jeg holder for tiden på med en annen, mer fascinerende bok om hjernen. Vår fantastiske hjerne er ikke en fagbok, men forfatterne sier i forordet at det er “en bok som skal gi vanlige mennesker mulighet til å få et lite innblikk i hjernens mysterier.” Den ser ut til å gjøre den jobben bra, og jeg tror denne eller en liknende bok kan få plass i bokhylla.

Jeg gleder meg også til å samle science fiction. Jeg leser bl.a. pulp fiction-bladet Analog. Det er mange gode noveller der, og noen av dem blir utviklet til bøker seinere. Dette bladet har inspirert forfattere som Isaac Asimov og Robert Heinlein. Dette er nok min kiosklitteratur.

 

 

 

Leave a Reply

