Bli en smartere trafikant

Sykkelbyen Haugesund-Karmøy er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen, Rogaland fylkeskommune, Haugesund kommune og Karmøy kommune, og hovedmålet er å få flere til å bruke sykkelen i Haugesund og på fastlands-Karmøy. Jeg vil tro at det også er et mål at dette skal skje uten flere skadde og drepte. Kampanjen har forøvrig ei hjemmeside der brukere kan vise hvor flinke de har vært.

Hvis de skal nå delmålet om færre ulykker eller i det minste uforandret statistikk er det kanskje på sin plass med en repetisjon av trafikkreglene, samt råd om hvordan en bør løse ulike situasjoner som ikke er direkte beskrevet i trafikkreglene. De gjør det kanskje allerede, men hvis ikke burde de bedriftene som oppfordrer de ansatte til å sykle til jobben, jobbe litt med regler og holdninger. Jeg bor på Risøy og har observert både farlige situasjoner og ting som dreier seg mer om dårlig oppførsel.

Det er vanligvis lite trafikk på Risøybrua på formiddagen. Denne syklisten følger reglene
Det er vanligvis lite trafikk på Risøybrua på formiddagen. Denne syklisten følger reglene

Det går mye trafikk over brua som stod ferdig like før krigen, ikke minst p.g.a. verftet Aibel med sine 1 800 ansatte. Jeg kan forstå at syklister ikke er spesielt interessert i å sykle foran den lange køen av arbeidere som skyter ut som et prosjektil så snart de har stemplet ut. Mange syklister bruker derfor fortauet, også under rolige perioder da det nesten ikke er trafikk i det hele tatt. Jeg har opplevd flere ganger at det kommer en syklist bak oss på fortauet, mens jeg går med dattera mi til skolen. Disse bruker ringeklokka eller gauler om at vi må flytte på oss. Det hender også at foreldre på sykkeltur med små barn gjør dette, og de lærer dermed vekk noe jeg mener er en uting. Det er et smalt fortau med knapt nok plass til to fotgjengere ved siden av hverandre, og selv om vi går på rekke, kommer en sykkel i fart ganske nære.

Jeg lar meg som regel ikke irritere over dette, men det kan være risikabelt å flytte på seg hvis det innebærer at en ender opp i gata. Det burde heller ikke være nødvendig å flytte på seg, for trafikkloven sier faktisk at fortauet f.o.f. er for gående, og syklister må derfor gå av sykkelen eller holde seg i gata. En annen ting er at det er mange fotgjengere som ikke viser hensyn heller, for hvis noen insisterer på å gå ved siden av hverandre, blir det lett til at en tredje må gå ut i veibanen eller så nære fortauskanten at en mister balansen.

Dette er en av grunnene til at jeg ikke lar dattera mi gå alene til skolen. Vi vil gjerne oppfordre henne til å klare seg selv, og vi lar henne gå noen ganger sammen med ei venninne, men det er mye uforutsigbart som skjer der, så det er ikke alltid nok at en holder seg til trafikkreglene selv. Jeg har bl.a. truffet på folk som ikke luktet alkohol, men som hadde en så ekstrem, irrasjonell reaksjon at de muligens gikk på noe annet. Vi kan dessuten ikke stole på at barn alltid tar det forutsigbare valget når syklister roper og store, bråkete lastebiler kjører veldig nære. Da er det faktisk ingen plass å gjøre av seg.

Når en har kommet seg velberget over brua må en forholde seg til trange sentrumskryss der jeg ser forvirrende atferd hver dag. Det er mange som er usikre på vikepliktsregelen i et kryss, og det resulterer i mange misforståelser.

Jeg har også sett at syklister kommer ned en bakke i stor fart uten noen tanke for fotgjengere som vil krysse veien lovlig eller møtende biler. De kutter gjerne svingen i et kryss, og jeg  tenker ofte at det kunne endt med blod og beinbrudd hvis det kom en bil rundt hjørnet.

Her er for øvrig sykkelvettreglene fra Syklistenes Landsforening.

3 thoughts on “Bli en smartere trafikant

  1. Jeg sykler hver dag og kjenner meg godt igjen. Mange syklister føler seg presset til å sykle på fortauet for ikke å være i veien for bilene. Selv velger jeg å sykle på vei fremfor fortau, fordi man kan ikke stille noen som helst krav til fotgjengere. Noen vimser over alt – av forskjellige grunner. Bilister, derimot, skal ikke være påvirket av rus, de skal ha alminnelig gangsyn, og oppføre seg noenlunde rasjonelt. Skulle det oppstå en konflikt, tar jeg gjerne en prat med bilisten lenger frem i veien.

    Men jeg er langt i fra noen feilfri syklist. På steder der det ikke er tilrettelagt for sykkel, er det alt for lett å gjøre feil. Selv om jeg altså sykler hver dag, føler jeg meg ofte som en kløne på sykkel.

    Jeg er også bilist. Har vært det i 40 år. Som bilist gjør jeg nesten aldri noe galt. Det er ikke fordi jeg er så dyktig til å kjøre bil, men fordi de fleste stedene er langt bedre tilrettelagt for biler enn for sykler.

    Det du nevner om andre fotgjengere som ikke viser hensyn er ganske typisk. Jeg synes det er et norsk fenomen. Jeg har akkurat travet gatelangs i millionbyen Madrid, og opplevde ikke en eneste gang å komme i klem av uhøflige mennesker. I Oslo skjer det hele tiden. Vi pratet om dette ved lunsjen i dag. Da sa en av mine kolleger at “det er alltid JEG som må gå til siden”. Hun er for tiden høygravid og skulle selvfølgelig slippe det. Nordmenn er bønder som sjelden tør å se på hverandre.

    Derfor vises det heller ingen hensyn når vi møtes på gaten.

    1. Jeg kunne gentlig bare svart med ditto. Det skjer mye rart i trafikken, og jeg lurer noen ganger på om vi er litt greske. Jeg har ikke reist mye, men var på interail som 17-åring, og husker veldig godt da jeg kom med båten fra Brindisi til Corfu. Det var en fyr på kaien som jaktet på gjester til en canpingplass han hadde på den andre siden av øya, og vi tenkte at vi kunne like gjerne bli med. Det var ikke snakk om å holde sida si. Han kjørte fort og brukte fløyta konstant for å fortelle motgående trafikk at han var i veien.

      Jeg kjenner godt til “det er alltid jeg som må gå til siden-kommentaren.” Det virker dessuten som at det er mange som mener at vi er så fryktelig flinke til å bygge veier i Norge. Jeg har nesten ikke sett noen veier utenfor Skandinavia. Hvordan synes du det er i Spania og Frankrike?

Leave a Reply

