Blogger under falskt flagg

Hvordan kan du som en moderne, norsk topputdannet kvinne være katolikk?

Den kjente statsviteren Janne Haaland Matlary fikk dette spørsmålet av en journalist en gang, noe hun nevnte i en kommentar i Aftenposten i 2011. Jeg er enig i konklusjonen hennes, at vi i et demokrati må være åpne for standpunkter som er motsatte av våre egne. Ingen kan bli diskvalifisert som en deltaker i samfunnsdebatten fordi de er kristne, men betyr det at de er utenfor rekkevidde for kritikk (untouchable)? Det er et interessant spørsmål som jeg hevder er relevant i forbindelse med det siste bråket rundt bloggeren Sophie Elise.

Jeg er gift med en afrikansk-amerikansk kvinne og vi har en datter sammen. Vi har blitt oppfordret til å la henne ta modelloppdrag, noe vi har vært skeptiske til. Etter at det var nesten utelukkende hvite barn i kleskataloger og reklamemateriell for de ulike butikkjedene, har det de siste årene blitt mer diversitet. De ser ut til å være spesielt svake for “biracial” (multietnisk) jenter med krøller. Det er smigrende når mange gir henne komplimenter, men hun får i en alder av 10 år fremdeles nesten utelukkende tilbakemeldinger om utseende. Dette føles godt både for henne og oss foreldre, men jeg vil likevel ikke at hun skal tro at det er det eneste som betyr noe.

Jeg kom til å tenke på dette da Sophie Elise skapte overskrifter på Vixen Blog Awards nylig. Hun er kjent for at hun har pyntet på utseende i form av silikon i brystene, en operert nese og “restylan” i leppene og kinnene. Hun har med disse oppgraderingene skapt et produkt som har blitt Norges mest populære blogg, hovedsakelig med innhold relatert til utseende. Jeg har mistanke om at hun planla det som i etterkant ble omtalt som puppestuntet, men hevdet etterpå at det var spontant. Hun gikk til dette showet uten BH og det skal ha vært kommentarene hun fikk under showet som motiverte handlingen hennes på scenen (hun dro opp genseren). Jeg tror det er mer sannsynlig at hun lot bh’en være hjemme fordi hun ville gjøre noe som ga henne oppmerksomhet.

Den selvopptatte bloggeren forklarte i etterkant at dette var for å protestere mot det store fokuset på kropp. Tankegangen bak dette skal ha vært at det er jo bare en pupp, så hvorfor så mye oppstyr? Hvis vi tar kroppsfikseringen vekk fra bloggen hennes, hvor mye blir det igjen da? Jeg tror det var flere aviser som hyllet denne bloggeren som et feministikon etter at hun viste fram silikon-brystet sitt. Kulturkommentator i Aftenposten, Cecilie Asker, mente at det ikke var rettferdig å  diskvalifisere noen fra samfunnsdebatten fordi de hadde et vellykket utseende. Det blir noe kalkulert over dette argumentet, for hvis en bare sørger å posisjonere seg selv som en populær rosablogger, bl.a. gjennom å kjøpe en kropp, har en sørget for at ingen kan kritisere standpunktene en har, og valgene en har tatt.

Det er positivt at dette stuntet har fått mange til å diskutere, men jeg undrer meg likevel over hvorfor en som som har brukt plastisk kirurgi og som skriver hovedsakelig om utseende, kan være utenfor rekkevidde. Hvordan kan hun være et idol for jenter og kvinner som vil delta i samfunnsdebatten? Jeg er enig i at Sophie Elise har rett til å uttale seg, men det blir veldig feil når en ikke har lov til å kritisere henne. Vi bør holde oss til sak og ikke person i en debatt, men i dette tilfellet lurer jeg på om personen er saken.

Det har blitt pekt på at Sophie Elise er en ny type feminist. En som bruker kroppen som inntektskilde, samtidig som hun deltar i samfunnsdebatten. Jeg forstår egentlig ikke den beundringen, for det er noe kynisk over over dette. Hun bruker den kraftige fikseringen på kvinnekroppen og bidrar dermed til en objektifisering av kvinner. Det er det som er hele karrieren hennes, men hun sier samtidig at andre unge jenter og media ikke bør gjøre det samme.

Jeg er tilbake til det jeg prøver å lære dattera mi. Vi prøver å lære henne gode verdier og at det er viktig å bruke hjernen, for det er ingen grunn til at jenter skal stille seg bakerst i køen. Jeg har nevnt Janne Haaland Matlary og kan legge til kvinner som Hanne Nabintu Herland, Marte Michelet, Marie Simonsen og Hadia Tajik. Dette er noen av de mest synlige i den norske samfunnsdebatten. Det er lett å  si at utseende ikke betyr noen ting som helst, men det er ingen tvil om at et godt utseende og/eller popularitet gjør veien fram til suksess betydelig kortere. Det er en erfaring mange gjør helt fra tidlig i grunnskolen. De nevnte kvinnene kom seg likevel fram i verden ved hjelp av ferdighetene sine. De gikk sannsynligvis ikke til en plastisk kirurg for å få en tydeligere offentlig stemme. De måtte jobbe for det.

Det er plass til begge typene, men jeg vil nok foretrekke at dattera mi tar etter de som stoler på egne ferdigheter. Alternativet er å seile under falskt flagg der en gir inntrykk av å være feminist, men er avhengig av at menn liker utseende sitt før en kan delta i debatten. Jeg kan ikke forstå at noen kan mene at jeg skal oppfordre dattera mi til å gjøre det samme.

Silikontrøbbel for Sophie Elise

Jeg anbefaler også det Lammelårtanker skrev om denne saken.

2 thoughts on “Blogger under falskt flagg

  1. Jeg vet ikke hvem “de” mener SE er et forbilde for. Kanskje det er unge jenter som henger på bloggen hennes? Jenter som er veldig opptatt av hvordan de ser ut og som er litt sjenerte, usikre og forsiktige, som ikke tør å heve stemmen? Jeg aner ikke, men for de som er slik ser jeg ikke bort fra at jenter/damer som tør mene noe er forbilder. Jeg er bare skeptisk til hvordan dette doble budskapet blir forstått; må man først fikse utseendet slik at kroppen blir et kunstprosjekt for å komme til ordet?

    Det fins forresten mange eksempler på at media fokuserer på utseendet til f.eks politikere og ikke kjernesakene deres. Skremmende, spør du meg! Det er liksom ikke nok å ha standpunkter, oppmerksomheten må først gis til kroppen..

    Godt og tankevekkende innlegg! Hadde vært fint å se en lenke til det på Samfunnspraten!

Leave a Reply

