Påskjønn læreren

Det hjelper korkje med timeplanar eller instruksar eller nokon ting; det som gjer skulen til det han er, er læraren. Arne Garborg

Jeg fikk en del kommentarer som lærer. Den klassiske hadde med ferie og lønn å gjøre. Vi var nesten aldri på skolen til tross for at vi hadde ei vanvittig høy lønn. Vi var bare parasitter med et sugerør inn i Onkel Skrues pengebinge. Jeg fikk noen ganger disse kommentarene fra elever og noen ganger fra foreldre. Det var tydelig at foreldrene baktalte skolen og læreren hjemme, noe jeg tror ødela for deres egne barn. De som har en negativ holdning til læring gjør det neppe bra heller. Jeg fikk ellers en del kommentarer om lekser, for noen foreldre ville absolutt ikke at barna deres skulle ha lekser.

Jeg har snakket med en del foreldre som har veldig bestemte meninger om hjemmearbeid. Trumfkortet deres var å vise til at ingen i arbeidslivet trenger å ta arbeid med seg hjem. Jeg ønsker det var så enkelt. Jeg brukte som lærer mange ettermiddager og kvelder med å forberede timer, lage og rette prøver, fundere på hva som var den beste strategien for å løse et problem, ringe til foreldre. Jeg laget også quiz, kryssord og andre typer oppgaver til fagene norsk, engelsk og KRLE. Det siste stod ikke i jobbinstruksen, og noen vil derfor si at jeg valgte det selv, men det var et forsøk på å få opp motivasjonen i klasser med en del uro.

Når det gjelder lekser tror jeg det er langt flere og større fordeler enn ulemper. Den mest opplagte er kommunikasjon. Lekser kan fremme kommunikasjonen mellom elev og lærer, for de snakker om leksene både før og etter at de har blitt gjort. Det er ikke alltid elevene er veldig opptatt av å fortelle foreldrene hva som skjer på skolen, men leksene er en god anledning til å dele informasjon. Foreldrene blir dermed mer delaktige i barnets liv. Det er ikke alle foreldre som kan hjelpe barna sine med mattelekser, men det er andre fag som virkelig oppmuntrer til fascinerende samtaler. Jeg har et barn som kommer hjem med veldig gode spørsmål etter at hun har lest eller hørt om noe i naturfag, samfunnsfag eller religion. Hun tenker og vurderer det hun lærer, og det er noe jeg gjerne oppmuntrer til. Hun er bare ti år, men jeg prøver å støtte skolen bl.a. i forhold til å utvikle kritisk tenkning og logisk argumentasjon. Hun vet derfor at hun må tenke nøye gjennom argumentene sine før hun presenterer en bestemt sak.

tokke skole
Tokke skole var arbeidsplassen min i 08/09 og dattera mi startet der to år seinere. Det var en flott skole med gjennomført kvalitet, men vi er veldig fornøyde med lærerne i Haugesund også.

Hjemmelekser har også med ansvar og arbeidsvaner å gjøre. Elevene vet at de må gjøre et arbeid ferdig innen en viss tid, og det er en ferdighet de vil være fullstendig avhengige av både i seinere skolegang og i arbeidslivet. Det er mange fordeler og jeg skal ikke ramse opp alle, men jeg vil nevne arbeidsro og egeninnsats. Jeg var en som lærte best mens jeg jobbet alene. Det er ikke like stort fokus på gruppearbeid som tidligere, men jeg tror det fremdeles er en overdreven tro på at alle lærer best sammen med andre. Problemet er at det ofte er de som har høyest status som vinner hvis det er snakk om konkurrerende ideer. De stille elevene har kanskje like gode eller bedre ideer, men dette kommer sjelden fram i en idémyldring med etterfølgende maktkamp.

Jeg kom inn på disse tankene mens jeg jobbet med det manuskriptet jeg skal sende inn til et forlag i løpet av sommeren. Jeg har delt noen av utkastene her tidligere, men skriver for tiden en del tekster som jeg ikke skal publisere på bloggen. Jeg tenkte i den forbindelse på de lærerne dattera mi har hatt. Jeg får litt motstridende følelser når jeg snakker med dem. Det stikker litt fordi de minner meg på det jeg ville lykkes i, men ikke klarte. Jeg kan derfor ikke helt unngå å tenke litt på nederlagene mine etter å ha snakket med læreren, samtidig som jeg feirer i det stille. Jeg feirer i det stille fordi det finnes knapt nok et ord i det norske språket som kan uttrykke den gleden og lettelsen jeg føler over at dattera mi har de beste lærerne. Jeg kan i alle fall ingen ord som er store nok. De gjør en fantastisk jobb, og det er der hovedfokuset mitt er.

Jeg har møtt på litt av hvert som lærer, og det har vært en del foreldre som i beste fall var late. Jeg mistenker at det er grunnen til at mange er imot lekser. Det er krevende å sette av tid, og ikke minst være tålmodig nok på ettermiddagstid. Det er ikke noe foreldre gjør fordi de elsker det, men fordi det er nødvendig. Det handler om barnets framtid og da tror jeg det er en god investering å påskjønne læreren.

Jeg har skrevet en del negativt om Halsa i Meløy kommune tidligere fordi vi hadde et par konflikter med kommunen, men de hadde dyktige lærere der. Jeg vil derfor applaudere dem også.

En liten digresjon: Jeg har hørt moteordet framsnakke så mange ganger at det var det første jeg tenkte på når jeg skrev dette. Jeg ville framsnakke læreren, men jeg er lite begeistret for denne nydannelsen. Vi lager ikke nødvendigvis et antonym ved å forandre forstavelsen. Bakdel kan f.eks. være mer enn bare det motsatte av fordel. Vi har nok av andre ord som uttrykker det samme som framsnakke.

Det er uansett noe vi bør gjøre når læreren gjør en god jobb, og det er det mange som gjør.

Leave a Reply

