Atferdsforandring blant flokkdyr

Det kan se ut til at noen har strukket definisjonen for glass og metallemballasje noe lenger enn HIM hadde sett for seg.
Det kan se ut til at noen har strukket definisjonen for glass og metallemballasje noe lenger enn HIM hadde sett for seg.

Jeg var inne på kommunikasjon i Det vi bærer med oss fra i fjor. Jeg tenker ofte på dette når jeg går forbi de stasjonene der en kan kvitte seg med klær, glass og metall. Det er ikke forvirrende. Alle er klar over hva de kan og ikke kan kaste der. Det står ikke sykkel, batteri, sofa, tørkestativ, regnstøvler, lamper etc. i instruksjonen. Det er likevel noe av det jeg har sett rundt disse containerne. Jeg har ofte undret meg over hva det er som får noen til å “misforstå”.

Det er selvfølgelig på en veldig mye mindre skala, men det minner meg litt om “the projects” i USA. Det er et område mange amerikanske byer har for familier som ikke har råd til noe sted å eie eller leie. Disse områdene har som regel et dårlig rykte og “the projects” brukes derfor, enten det er rettferdig eller ikke, som et synonym for et farlig og skittent nabolag. Jeg kjenner til det fra en periode der jeg bodde i Little Rock og ble alltid advart mot å nærme meg denne delen av byen.

Det er i tillegg mange som kaster det de har i hendene, og selv om de passerte en søppelkasse bare ti sekunder tidligere, falt det dem ikke inn at de kunne gå tilbake. Nei, de bare kastet sjokoladepapiret e.l. på gata. Jeg bodde i et rekkehus i den siste delen av barndommen min. Vi bodde i leiligheten i den ene enden og vinden sørget tydeligvis for at søppelet tok en krapp sving rundt muren vår. Vi opplevde nemlig til stadighet at flasker og ulike typer papiremballasje havnet i hagen vår. Vi måtte dermed rydde opp etter andre.

Jeg bor på en liten øy (100 meter fra fastlandet) og det er flere skilt her med en beskjed til hundeeiere. De blir bedt om å ta med seg en pose og fjerne hundeavføringen. Jeg tror sågar det henger poser på disse skiltene, så det burde være enkelt nok. Det er tydeligvis en nødvendig oppfordring, men jeg har registrert at det er en del som ikke bryr seg om det. Det er ikke det samme hvordan vi presenterer informasjonen. Det betyr kanskje ikke noe for disse forsøplerne at de gir besøkende et dårlig inntrykk av nabolaget, spesielt ikke hvis de ikke bor der selv, så hvordan skal kommunen formidle dette uten overdreven bruk av straff?

Det som kanskje kan bety noe er at mennesker er opptatt av hva andre mennesker gjør, for vi er opptatt av sosiale normer. Jeg tror f.eks. ikke de fleste kildesorterer sitt eget avfall fordi de vil at framtidige generasjoner skal arve et rent miljø, men de gjør det fordi de har sett at naboene gjør det. Jeg må innrømme at jeg gjør det f.o.f. fordi vi er tre familier som deler de samme søppelkassene, og hvis jeg sorterer avfallet, slipper vi overfylte kasser som måkene forsyner seg av. Det er det samme med forsøpling. Vi gjør det fordi vi ser at andre gjør det.

Jeg har skrevet om grafitti før, og det følger det samme prinsippet. Hvis en tagger har griset til en bygning er muligheten større for at andre taggere fortsetter. Les også Skriften på veggen og Grafitti mot tagging.

Denne står i et hjørne på parkeringsplassen til en Coop Extra på Flotmyr i Haugesund. Det er vel en noe ureglementert resirkulering her også.
Denne står i et hjørne på parkeringsplassen til en Coop Extra på Flotmyr i Haugesund. Det er vel en noe ureglementert kildesortering her også.

Vi hadde tidligere små miljøstasjoner på utvalgte steder rundt om i byen. Disse ble fjernet fordi ordningen ble misbrukt. Det var mye annet som ble kastet der. Jeg registrerte noe av det samme da vi bodde i Vindafjord kommune (2004-2008). Haugaland Interkommunale Miljøverk (HIM) hadde en veldig grei ordning som de kalte våropprydning. Det gikk ut på at hvem som helst kunne legge ut ting de definerte som avfall, men som andre kanskje ville ha. Det var selvfølgelig noen begrensninger, og det var ikke lov å legge ut farlig avfall og elektrisk utstyr. Tanken var at naboer og andre kunne ta med seg det de hadde lyst på, for det er ingen tvil om at det blir kastet mye som er i bra stand. Fordelen med denne ordningen var at en måtte legge avfallet utenfor sitt eget hus, og det var derfor ikke like anonymt som ved miljøstasjonene. Ordningen ble angivelig avviklet i 2008 fordi det ikke var mulig å gjennomføre den innenfor kravene som stilles til kildesortering, gjenvinning, deponering og betaling. Jeg lurer på om det var en eufemisme for folk er noen drittsekker, for jeg så en del vaskemaskiner, mikrobølgeovner og andre ting som helt åpenbart var i strid med retningslinjene.

Det kan kanskje hjelpe å vise til signaleffekten. Kriminologien snakker om broken windows theory eller teorien om det knuste vinduet. Teorien går ut på at små problemer, kanskje ikke mer enn en ubehagelighet, kan bli dramatisk mye større hvis en ikke gjør noe med det. Et knust vindu i et forlatt hus kan f.eks. gi andre det inntrykket at det ikke er så farlig om de knuser et annet vindu. Termen stammer fra New York der politiet satset på å slå ned på mindre alvorlig kriminalitet, som vandalisme, for å bekjempe den mer alvorlige kriminaliteten. Hvis det allerede er mye rot og søppel kan det altså motivere oss til å gjøre det verre. Vi gjør det andre har gjort før.

USA er forøvrig også kjent for Adopt-a-Highway der frivillige får sette opp et offisielt veiskilt som forteller hvem det er som holder denne strekningen ryddig. Jeg kan tenke meg at de som gjør dette er stolte, og det er noe jeg kunne tenkt meg her også. Vi ser på det meste som en offentlig oppgave. Vi har ikke noe ansvar. Det er litt trist.

 

How New York City Became Safe Again

Leave a Reply

