En spekulativ advent

Det er mange tanker som passerer gjennom hodet til en hver tid, men en del av dem er gjerne sesongavhengige. Noen av dem hadde derfor med advent og juleavslutning på skolen å gjøre akkurat i dag. Det var siste skoledag før ferien i dag, og dattera mi hadde derfor en spesiell matpakke med seg i sekken imorges. Jeg kan fremdeles vagt huske denne dagen fra Hauge skole der jeg var elev fra 1975 til 1981. Det var en fantastisk dag.

Når det gjelder tradisjoner kommer jeg nok aldri til å slutte å forundre meg over hvor stor trussel de norske er mot norske barn. Det er bra at elever har muligheten til å benytte seg av det alternative opplegget på skolen mens de andre elevene er på skolegudstjenesten i kirka, selv om det sannsynligvis ikke dreier seg om noe matnyttig, men jeg synes det er en uheldig utvikling. Jeg har erfaring med at det ikke er den aggressive forkynnelsen under denne gudstjenesten som en kan få inntrykk av fra motstanderne. Jeg kjenner derfor til flere tilfeller der muslimske foreldre ikke har sett noe poeng i å  holde barna sine vekke fra kirka, for dette er tross alt norsk kultur.

Jeg håper det er opp til barna, men jeg har mistanke om at noen foreldre utøver kraftig press hvis barna ikke forstår hvorfor de ikke kan være sammen med klassekameratene sine på denne dagen. Det må unektelig se rart ut for barna når de lærer om toleranse og om å bygge broer hver uke i KRLE, men denne ene dagen har resten av klassen noe som er så skremmende og truende for barnets autonomi at det må isolere seg fra de andre. Jeg husker forøvrig en gutt i klassen min på grunnskolen som hadde fritak hele året fordi foreldrene hans var medlemmer i Jehvoas vitner. Han var glad for å slippe et fag, men jeg tror ellers det ikke var snakk om autonomi. Det var nok ikke mange som var opptatt av hva gutten mente om saken og han fikk så vidt jeg husker ikke et tilsvarende tilbud. I tillegg til at jeg tror det er nyttig med et fag som bygger broer mellom ulike kulturer, samtidig som det gir oss en forankring, tror jeg det er bra med et muntlig fag med andre krav enn f.eks. naturfag. Det er ikke noe press i KRLE, men det er likevel veldig utviklende.

Jeg har også noen mer fornøyelige tanker i desember. Vi kan vel kalle dette for et høyst alternativt evangelium. Jeg nevnte Judas i en bisetning i et innlegg der jeg snakket mer om apostelen Paulus. Dette er et par av skikkelsene i Bibelen som gir rom for noen interessante spekulasjoner. Jeg tror Jesus var smart nok til å innse at handlingene hans bare hadde ett mulig utfall. Han visste sannsynligvis at han skulle dø ung. Den jødiske eliten og Pontius Pilatus, den romerske guvernøren i Judea, hadde sin rolle å spille i dramaet som endte med at Jesus ble henrettet. Det hadde Judas også. Jeg tenker noen ganger på det barnet som ikke hadde hjerte til å avvise Josef og Maria, og skolens julespill gikk ikke helt etter planen da han ropte ut at han hadde plass til dem. Det ser ut til at Judas spilte en rolle, men hva om han hadde forandret manuskriptet?

Jeg tenker også på jomfru Maria i disse dager. Jeg tror Gud hadde så mye makt at han kunne gjort noe spektakulært. Hvis poenget var å vise storhet hadde kanskje Jesus kommet flygende som en superhelt omgitt av lyn, torden og lava, som han naturligvis slo tilbake. Han ble i stedet født av ei kvinne, og jeg tror det jødiske samfunnet for 2000 år siden kan sammenliknes med dagens muslimske samfunn. Kvinnene hadde ikke veldig stor status, og Maria var sannsynligvis et barn etter dagens standard. Vi ser likevel gjentatte ganger i Det nye testamente at Gud sannsynligvis hadde større planer for kvinnene enn det som ble realiteten da kirka seinere organiserte seg.

Jeg filosoferte mye over Maria som barn og lurte på hvordan det var å oppdra en gutt som tidlig viste og visste at han var veldig uvanlig. Denne julesangen gir uttrykk for noe av denne undringen. Det er det fantastiske med advent. Det handler ikke om oss selv:

 

Leave a Reply

