Livet er absurd

Don’t aim at success. The more you aim at it and make it a target, the more you are going to miss it. For success, like happiness, can not be pursued; it must ensue, and it only does so as the unintended side effect of one’s personal dedication to a cause greater than oneself … Viktor E. Frankl

Vi ønsker umiddelbar suksess, og helst uten å jobbe for den, men livet inneholder en del nedturer også for de fleste.
Vi ønsker umiddelbar suksess, og helst uten å jobbe for den, men livet inneholder en del nedturer også for de fleste. Illustrasjon: Sira Anamwong via freedigitalphotos.net

Det er et dataspill som heter Life is Strange. Jeg aner ikke hva det handler om, men det virket som en treffende tittel, for livet er ganske rart. Jeg kunne ha byttet ut absurd i overskriften med mange synonymer som alle hadde vært dekkende på hver sin måte (bemerkelsesverdig, besynderlig, burlesk, dramatisk, eventyrlig, grotesk, magisk etc). Dette blir en gjenvisitt til et tema jeg skrev om for to år siden. Det var tilfeldigvis noen i dag noen som leste Jakten på lykke, samtidig som VG intervjuet Robert Eriksson i forbindelse med at han er ferdig som arbeidsminister. Jeg synes de to hadde noe med hverandre å gjøre.

VG hadde valgt en ganske negativ vinkling på overskriften: Eriksson angriper sutrerne. Jeg er er enig med han i at det er sutrete når foreldre klager på at de ikke har råd til playstation eller iphone til barna sine, eller når tenåringer uttrykker misnøye over at de ikke får de dyre statusgavene til jul. Jeg er glad for at Eriksson presiserer at vi har reelle fattige i Norge, at det er foreldre som ikke har råd til gaver i det hele tatt, og en del barn som ikke får det de ønsker seg. De fortjener sympati, ikke alle andre.

Jeg er også enig med Eriksson i dette sitatet: “Folk må lære at det må skapes verdier. Livet er en kamp hvor du må slåss for å lykkes. Du kan ikke forvente at NAV stiller opp for deg, hvis du ikke først er villig til å yte og stå på.”

Det har blitt gitt inntrykk av at Frp er noe av det verste som har skjedd Norge, spesielt etter at de kom med i regjeringen. Jeg kjenner ikke så mye til hva de har gjort og ikke gjort siden jeg ikke stemmer Frp selv, men er ikke sikker på at den avgåtte arbeidsministeren har vært så urimelig som en kan få inntrykk av. Jeg er ikke sikker på at det er rimelig å sidestille den bekymringen mange har for at vi tar inn for mange flyktningene i en periode der oljeproduksjen i verste fall nærmer seg full stopp, med rasister og politisk brunfarge heller.

De to tankene fra Viktor Frankl og Robert Eriksson virker muligens som motsetninger, men jeg tror ikke de er det. Sitatet innledningsvis sier noe om at vi må slappe litt av og ikke glømme å nyte veien fram til målet. Det er viktig med en passe dose arbeid og fornøyelse, enten det er snakk om arbeid eller skole. Det er ikke noen motsetning når en Frp-politiker sier at vi må slåss for å lykkes i livet. Det betyr ikke at arbeid er viktigere enn familien, men det betyr kanskje at hele familien må leve med at de må vente lenge før de får de samme tingene andre familier har. Jeg tror du har bomma litt på målet hvis du legger lista like høyt som de mer velstående, men det er vanskelig å godta at det gamle likhetsidealet er i ferd med å forsvinne i Norge.

De to sitatene er inspirerende tanker for min del, og som faste lesere av denne bloggen kanskje har fått med seg, kjemper jeg for dattera mi for tiden. Det er et langsiktig prosjekt, men veien fram har noen veldig fornøyelig øyeblikk. De som er på min alder husker kanskje en scene fra filmen Mormor og de åtte ungene der en av de minste barna våknet først en morgen og dekket hele leiligheten i hvetemel. Det er litt sånn her nå. Vi baker mye fram mot jul og det innebærer vanvittig mye søl. Det blir en del etterarbeid for meg, men det er med på å gjøre desember ganske harmonisk likevel.

Jeg ble inspirert av bloggeren En husmors bekjennelser da jeg skrev det opprinnelige innlegget for to år siden. Jeg sjekket nettopp linken og det ser ut til at hun har lagt ned den bloggen, men jeg likte en formulering hun hadde der, å slutte fred med livet. Det har vært vanskelig, men jeg tror jeg beveger meg i den retningen for tiden. Det har vært mye smerte, og mye av det negative har for min del blitt forårsaket av et noe anstrengt forhold til slekta. Det er ingen som ønsker å takle smerte. Vi ønsker å føle behag hele tida og da er det ikke noe alternativ å gi barna noe mindre enn iphone 6 (7 kommer forøvrig til neste høst, så da er det på an igjen neste jul) eller de dyreste levis jeans. Eller er det det?

Jeg har ikke lommebok til det, så det er lett for meg å si, men jeg håper jeg hadde tatt den lange veien likevel. Jeg vil takle livet og ikke la det takle meg. Det er livet, familiens liv, jeg vil kjempe for.

 

Leave a Reply

