Vi rotet det til

Det måtte komme. Det mest uforutsigbare var kanskje at det tok så lang tid, for før eller seinere vil de uinnvidde trekke fram lite relevante vers fra Bibelen og si: Se her! Jeg har funet beviser på at kristendommen er ondskapens religion. Den britiske skuespilleren Stephen Fry er en av disse som mer enn gjerne misforstår religion:

Nå er det faktisk ikke kristendommen han kritiserer, for en kan like gjerne si at han uttrykker fordommer mot én spesiell etnisk folkegruppe (jødene) som en objektiv kritikk av en religion som har samlet mennesker fra mange folkegrupper. Det virker ikke som at Stephen Fry har fått med seg at Gud skapte paradiset, ga det til oss på et sølvfat, og at menneskene rotet det fullstendig til. Gud ville, sånn jeg har forstått skapelsen, gi oss fri vilje, og hvis vi ikke hadde muligheten til å gjøre ondskap, ville vi ikke vært frie menesker. Kristendommen gjør ikke jobben så godt som vi skulle ønske, men den holder oss ærligere enn vi ville vært uten.

Dagbladet viste for at par dager siden en nederlandsk video der to menn ba folk på gata lese fra Bibelen, men de ble fortalt at dette var fra Koranen. Budskapet var at hvordan i alle verden kunne noen tro på noen ting som helst i denne boka, og hvordan kunne kristendommen være noe bedre enn islam? Det er en håpløs sammenlikning, for vi snakker om ting som ikke har gyldighet lenger. La meg gi noen eksempler:

5.mosebok er bygget opp som en tale av Moses og inneholder mye lovstoff. Det er en slags oppsummering av det jødene hadde opplevd fram til da, og hva som var viktig for jødene. Hvis vi hadde tatt kapittel 18 og vers 18-21 alvorlig ville vi hatt et alvorlig stort underskudd på menn i dette landet:

18 Det kan hende at en mann har en trassig og opprørsk sønn som ikke vil høre på sin far og mor og ikke adlyder dem, selv om de straffer ham. 19 Da skal faren og moren ta ham og føre ham til de eldste i byen, til byporten, 20 og si til de eldste i byen: «Denne sønnen vår er trassig og opprørsk og vil ikke høre på det vi sier. Han er en fråtser og en dranker!» 21 Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Du skal utrydde det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt. bibel.no

Korshaugen på Gard i Haugesund er et eksempel på steinkors som ble reist over hele landet i det 10. og 11. århundre. Det er en gammel, kristen nasjon flyktningene kommer til. De bør både de og norsske myndigheter respektere.
Korshaugen på Gard i Haugesund er et eksempel på steinkors som ble reist over hele landet i det 10. og 11. århundre. Dette er den norske kulturen.

Det er en del vers i Bibelen som ikke er direkte fordelaktige for kvinner, og det er derfor mange nettsteder som mener at de retter opp i dette ved å beskrive kristendommen som ren ondskap. Jeg tror imidlertid ikke at Bibelen er så autoritativ at kritikk av den bør straffes, tilsvarende det vi ser av den muslimske verden. En god del av Bibelen er lover som mennesker formulerte og de hadde en tidsbgegrenset gyldighet. Du kan finne vers om spesifikke situasjoner som ser ut til å tillate slaveri, voldtekt, incest, drap på alle som ikke tror på Gud, men det er ingen tvil om at dette er i strid med den presiseringen som jeg tror var hele poenget med det Jesus tilførte. Apostelen Paulus (døde ca. år 67) skrev en rekke brev til de første menighetene og dette interessante sitatet er fra brevet til Kolosserne 3, 18-25:

18 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres, som det sømmer seg i Herren.

Dette høres unektelig negativt ut, men jeg tror ordet underordning har blitt misforstått,  for fortsettelsen gjør det klart at mannnen ikke har anledning til å behandle kvinnen som noe mindreverdig i forhold til seg selv:

19 Dere menn, elsk konene deres og vær ikke harde mot dem. 20 Dere barn, vær lydige mot foreldrene deres i alt, det er til glede i Herren. 21 Dere foreldre, vær ikke så strenge mot barna deres at de mister motet.

Jeg vil dessuten tro at formueringen som det sømmer seg i Herren er ment å begrense mannen, for jeg kan ikke se for meg at Gud ser på vold som sømmelig. Det neste verset sier litt om hvordan slaver skal håndtere seg, som viser at det er mennesker som har skrevet dette, for det er heller ikke i samsvar med den respekten Bibelen sier vi skal ha for hverandre.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke leser så mye i Bibelen som jeg burde, men jeg liker avslutningen på dette kapittelet:

23 Alt arbeid skal dere gjøre helhjertet, for det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 24 Og dere vet at Herren skal gi dere sin arv som lønn. Tjen Herren Kristus! 25 Men den som gjør urett, skal få lønn som fortjent. Her er det ikke forskjell på folk. bibel.no

Når det gjelder sammenlikningen med islam tenker jeg alltid på Isioma Daniel. Jeg traff henne da vi bodde i Stavanger i 2003/04. Hun var ny i Norge da og hadde flyktet hit fra Nigeria med hjelp fra Amnesty International og Committee to Protect Journalists. Bakgrunnen var at hun jobbet som motejournalist i Lagos og skrev om Miss World-konkurransen i 2002, som ble avholdt i Nigeria det året. Hun beskrev den muslimske motstanden mot dette arrangementet og la til en kommentar som var ment som en spøk:

Muslimene trodde det var umoralsk å få 92 damer til Nigeria og be dem fryde seg i forfengelighet. Hva ville Mohamed synes om det hele? Han ville vel valgt en av dem til sin kone.

Resultatet av disse to setningene ble voldsomme opptøyer der 200 mennesker ble drept, 1000 skadet og 11000 hjemløse, samt at kontorene til  arbeidsgiveren hennes ble påtent. Det islamske styret i den nigerianske delstaten Zamfara utstedte en fatwa mot journalisten.

Jeg tenker også på Salam Rushdie som skrev boka Sataniske vers, som muslimer oppfattet som blasfemisk. Fatwaen mot han ble utstedt av den iranske lederen Ayatollah Khomeini. Det er ulike oppfatnigner innen islam om hvor stor vekt de skal legge på en fatwa. Noen mener at den ikke er bindende fordi det er mennesker som har utstedt den, men jeg antar at poenget med en fatwa er å gi andre muslimer tillatelse å fullbyrde straffen. Det er derfor ikke usannsynlig at en muslim hadde blitt frikjent for et mord på Salman Rushdie i Iran eller på Isioma Daniel i Nigeria. Jeg tror de fleste erkjenner at kritikk av kristendommen ikke innebærer dødsstraff.

Jeg tenker også på de ekstremt rasistiske tegningene som bl.a Jyllandsposten og Charlie Hebdo har publisert. Dette vekket også mye hat i den muslimske verden, og jeg tror derfor det er legitimt å spørre seg om islam og den vestlige verden kan gå så godt sammen som mange tror.

Det er lett, som mange gjør i dag, å si at ISIS ikke er islam. Det er mye en med rette kan og bør kritisere Koranen og Mohammed for, men når de færreste muslimer gjør det, er det ikke umiddelbart åpenbart at islam er den fredens og toleransens religons alle sier at den er. Det er derimot et stort fokus på straff og at de fleste andre er vantro. Det blir ikke feiret noen julemesse i den irakiske byen Mosul i år. Det er sannsynligviss den første gangen på 2000 år. De kristne der har blitt fordrevet og det startet ikke med ISIS.

Hvis jeg sammenlikner Det gamle testamentet i Bibelen med det lille jeg vet om Koranen, vil jeg påstå at de kristne skriftene ikke gir oss rett til å mishandle noen. Mennesker (ikke minst konger og regjeringer) har rotet det til å løpet av de siste 2000 årene, men jeg kan ikke se at det er noe i veien med kjernen i det kristne budskapet. Folk skal få tro og handle som de vil, så lenge dette ikke går ut over andre, men jeg har mine tvil til om Stephen Fry eller den nederlandske videoen hjelper mennesker fram til et bedre liv.

Isioma Daniel på Wikipedia

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s