Offervilje: Hva ofrer vi?

Korshaugen på Gard i Haugesund er et eksempel på steinkors som ble reist over hele landet i det 10. og 11. århundre. Det er en gammel, kristen nasjon flyktningene kommer til. De bør både de og norsske myndigheter respektere.
Korshaugen på Gard i Haugesund er et eksempel på steinkors som ble reist over hele landet i det 10. og 11. århundre. Det er en gammel, kristen nasjon flyktningene kommer til. Det bør både de og norske myndigheter respektere.

Jeg har sett noen overskrifter de siste ukene som bekrefter det jeg har skrevet om tidligere. Det er lett å si at vi skal ta imot mange flyktninger og at “dette skal vi klare”, som har vært opposisjonens slagord, men vi må også være oppmerksom på at vi kan blottstille de mest sårbare.

Jeg leste en overskrift om en mann som kan komme til å tjene 100 millioner kroner på en avtale med UDI der 1000 flyktninger skal bo på samme sted. En annen sak skrev om en tidligere langrennsstjerne som hadde investert i to tidligere sykehusbygg og en skole. Disse tre bygningene ble gjort om til akuttmottak med 570 plasser. Det er mange av den typen overskrifter der hotell, konferansesentre og leirsteder blir brukt som asylsentere. Dette ble lenge presentert som helter som tok et tak for flyktningene, men om vi snakker om privatpersoner som leier ut en enkelt leilighet eller store investorer, er nok sannheten at det utelukkende dreier seg om penger. Det gjelder ikke minst for hoteller, konferansesentre og leirsteder som som får store inntekter i det som i beste fall er lavsesongen.

Innvandring fungerte tidligere på den måten at mennesker fra andre land kunne komme hit og søke asyl. Det var ikke bare tradisjonelle flyktninger som kunne søke, for i utlendingsloven av 2008 ble kravet om beskyttelse utvidet til også å inkludere personer som risikerte dødsstraff, tortur eller en annen umenneskelig handling i hjemlandet.

UDI måtte da vurdere om personen oppfylte vilkårene som ga rett til beskyttelse eller asyl i Norge. Jeg husker en sak fra Haugesund for mange år siden der en mann skaffet politiet en  del hodebry. Det var nemlig vanskelig å slå fast om han var fra det landet han hevdet å være fra, og det var en mistanke om at han kom fra nabolandet. Det var språket som avslørte han (ifølge tolken). Jeg husker ikke hvilket land det var snakk om, men det er mulig han var iraker. Dette er en sak fra NRK som tar for seg problemet med falsk identitet, og det skal i 2006 ha vært hele 1400 irakere med falsk identitet i Norge.

Innvandrere må som regel gå gjennom Introduksjonsprogrammet i inntil to år. Dette er et kurs der de lærer norsk og samfunnsfag, og det skal således gjøre deltakerne i stand til å leve selvstendig i det norske samfunnet. Myndighetene har et mål om at 55 % av deltakerne skal enten gå over i utdanning eller jobb etter endt kurs, men resultatet for 2014 var på 44 %, noe som var en nedgang på 3 % fra det foregående året. Det kan bli vanskelig å komme noe nærmere målet nå som vi får veldig mange samtidig, og en god del av kvinnene har sannsynligvis lite utdanning fra tidligere. Jeg tror derfor det er et relevant spørsmål, for hvordan skal norske kommuner gjøre det klart for flyktningene hva de forventer av dem og hva som er akseptabelt i Norge?

Jeg skal ikke dele mange historier om voldtekt, for jeg vil ikke bidra til en heksejakt, men det har vært flere i Haugesund de siste ti årene der asylsøkere har voldtatt unge jenter. Det var bl.a. en asylsøker med ukjent identitet og fra ukjent opprinnelsesland som voldtok ei 16 år gammel jente. Les en kort sak om det i Stavangeravisen. En annen asylsøker ble dømt for voldtekt av ei 19 år gammel kvinne. Det er viktig ikke å stemple alle som kriminelle, for det er tross alt en veldig liten del av asylsøkerne som er en sikkerhetsrisiko, men vi må være klar over at det skjer. Dette dreier seg ikke om hvor de kommer fra eller hvilket livssyn de har. Det dreier som å stille krav. Jeg ble litt skremt da jeg forstod fra beskrivelsen i en av avisartiklene at den voldtekten de omtale  skjedde på en populær lekeplass. Noen vil kanskje beskylde meg for å spre frykt, men jeg spør meg selv om hvor mye vi er villige til å ofre, hvem vi er villige til å ofre.

Haugesund la ned asylmottaket for mange år siden, og innlosjerte asylsøkerne i private hybler og leiligheter over hele kommunen. Jeg mente det var en god idé, som økte muligheten for integrering, men jeg er ikke sikker. Vi ser i dag at UDI må benytte seg av store nødløsninger, men dette har et potensiale for negative konsekvenser.

Norske myndigheter vil ikke skille mellom muslimer og kristne, men det er et faktum at muslimer gjør det. Vi virker å tro at en syrer er en syrer og en iraker er en iraker, men det er ikke så enkelt. Kristne i Irak og Syria har blitt forfulgt i århundrer uten at noen hjalp dem. Dette startet ikke mef ISIL og vil heller ikke forsvinne med ISIL. Det er en fare for at det blir konflikter mellom ulike nasjonaliteter og religioner på disse mottakene. Det er noe kommunene og de private som tjener seg rike på den norske altruismen må tenke gjennom før problemet oppstår. Jeg er ikke sikker på om UDI har gjort det, for når de gjør avtaler med kritsne organisasjoner i et kristent land og ber dem fjerne korsene, har de kanskje ikke fokuset der det bør være. Det er faktisk vi som må gjøre det klart for gjestene hvilken atferd vi forventer. Hvorfor må jeg gi opp eller skjule min egen religion for å kunne respektere andres? Tror du muslimene hadde gjort det samme hvis situasjonen ble snudd og det var vi som trengte hjelp? Jeg vet ikke hvem som har bedt om dette, men det er i alle fall veldig respektløst overfor nordmenn og den norske kulturen.

Nå har jeg ikke mye forståelse for de mange nordmenn som har uttrykt forferdelse over setter korsforbudet, for de færreste protesterte da korsene ble fjernet fra kirkegårdene av frykt for hva de følsomme ateistene skulle si.

Jeg sier ikke med dette at vi ikke skal ta imot flyktninger, men dette har gått veldig fort. VG meldte for noen dager siden at Canada ikke vil ta imot enslige menn fra Syria, men de skal derimot ta imot tusenvis av syriske barn, kvinner og familier. Det var så vidt jeg husker det den norske regjeringen ville også, før opposisjonen sendte de samme signalene som Sverige og Tyskland angrer bittert på i dag. Jeg tror Canada sender det rette signalet. Det er helt andre signaler som får “flyktninger” til Norge. NRK skrev om ei syrisk kvinne som hadde bodd flere år i Dubai før krigen brøt ut. Hun reiste til Norge fordi hun hadde hørt rykter om at dette var det beste landet for flyktninger, men hun hadde nok litt høye forventninger. Hun reiste hjem igjen etter to måneder i Troms. Det er lurt å være skeptisk til den type oppslag. Jeg godtok opprinnelig opplysningene fordi det var en seriøs kanal og en anerkjent journalist som formidlet saken, men det er mange feller. Det kan være “flyktninger” som har som oppgave å provosere den ene eller andre sida.

Når det gjelder modellen Haugesund har valgt med leiligheter tror jeg det er en fornuftig løsning for familier og alenemødre, mens det kanskje er nødvendig med en lengre screening for enslige menn før de får bo alene. Da tenker jeg ikke bare på muligheten for at noen av dem er terrorister, men de kommer fra en kultur som i utgangspunktet ikke lar seg kombinere med vår. Da er det viktig at menn fra en ekstrem patriarkalsk kultur vet hva vi krever, men problemet er at vi er for feige til å stille krav.

Derfor er spørsmålet i overskriften viktig. Hva og hvem ofrer vi? Svaret kan på lang sikt være vår egen kultur og religion, og på kort sikt barn og kvinnefrigjøring.

En kombinasjon av leiligheter og mottak hadde derfor vært å foretrekke.

 

 

Leave a Reply

