Det tredje valget

Jeg er enig med President Obama i at ISIL ikke er en stat og at det er en terroristorganisasjon. Jeg er imidlertid ikke like overbevist om at ISIL er helt uten noen forbindelse til islam. Det er stadig flere som vil overbevise oss om at ISIL-krigerne ikke er muslimske, noe som antakelig betyr at de utelukkende er leiesoldater. Jeg har videreformidlet denne populære tanken selv tidligere, fordi jeg har prøvd å skrive mest mulig objektivt om et følsomt emne i en periode der veldig mange meningsytringer på nettet er veldig spekulative. Det har også litt med konteksten å gjøre, men jeg kan likevel bare delvis si meg enig med den amerikanske presidenten.

ISIL representerer ikke islam. Det er det disse terroristene hevder at de ønsker å gjøre, men ingen enkeltstående organisasjon kan påberope seg den retten. Jeg uttaler meg på den måten fordi jeg ikke vet hva som er agendaen. De er bokstavelig talt i Israels bakgård, og en skulle tro at det var et hovedmål å kvitte seg med den fienden i regionen som er i stand til å stoppe dem, men de vil nok heller ha politisk og økonomisk makt over muslimene. Det skiller dem ikke fra andre muslimer, for dette har vært islams historie siden 600-tallet.

Det er nok mange grunner til at unge innvandrere reiser tilbake til Midtøsten for å kjempe for ISIL, og jeg tror en del har med etikk og moral å gjøre. En kan si hva en vil om islam, men selv om mange muslimer er like forferdet over ISILs handlinger som alle andre, har de noe til felles. Koranen beskriver en del skikker som vi opplever som veldig problematiske, f.eks. jihad. Vi snakker om en religion og en region der kritikk av Koranen, profeten eller myndighetene blir straffet veldig hardt. Det er kanskje grunnen til at det ikke er så lett å få med seg hva som er den dominerende holdningen til ISIL i diasporaen.

Det er noe av problemet med alle religioner som vokser seg store. De blir før eller seinere arrestert av myndighetene og misbrukt. Det har derfor blitt begått ufattelige grusomheter i kristendommens navn opp gjennom historien, men dette er ikke noe som Bibelen sier at vi skal gjøre. Den norske statskirka fungerer i Norge (ja, vi har fremdeles en) fordi kirka får styre seg selv. Den blir ikke lenger brukt av regjeringen for å rettferdiggjøre overgrep. Jeg nevnte forøvrig viktigheten av å velge på den engelske bloggen min i går. Jeg kom i innlegget The two sides of free will inn på at vi kan bruke den frie viljen til å begå ondskap, men vi kan også bruke den til å bekjempe ondskap. Det er mulig at det kompliserte forholdet mellom årsak og virkning er en del av bildet også. Det blir ofte sagt at det å ikke velge også er et valg, men det tredje alternativet er ikke et godt et.

Det er nok mange ting som trekker i samme retning og får unge menensker fra hele verden til å ofre livene sine for ISIL. Det er mange som har pekt på at vi har destabilisert regionen, og de har faktisk et poeng. Folkeforbundet ble opprettet etter 1. verdenskrig for å fremme nedrustning, hindre konflikter mellom land og forbedre levevilkårene. Det førte til at land som Libanon, Syria, Egypt og Libya ble satt under europeisk administrasjon (f.o.f. Storbritannia og Frankrike). Storbritannia var også veldig delaktige i utviklingen av Saudi Arabia, Kuwait og Irak. Jeg tror derfor vi kan si at det Midtøsten vi har i dag er en europeisk skapelse.

Vi har støttet Israel og bidratt til at dette lille landet i dag er så gode på teknologi at de faktisk puster Silicon Valley i nakken. Jeg vet ikke om arabere føler at Vesten arbeider aktivt for at Israel skal være en stormakt i regionen, mens de oppmuntrer til kaos i nabolandene, men jeg tror det kan være noe av kilden til misnøyen.

Jeg tror også at etikk og moral et viktig poeng. Vi ser i dag at grenser brytes stadigere raskere. Det er snart ingenting som er tabu lenger. Det er mye muslimer må venne seg til når de kommer til Vesten, og det som for utenforstående kanskje virker som et totalt fravær av etiske regler, må være vanskelig. Spesielt når vi ikke krever noe, for det vil jo være lite tolerant av oss. Araberne kommer fra en region der religion er viktig, mens det i Vesten er et ekstremt fokus på det som gir oss selv, individet, glede. Dette overfladiske livet kan lett føre til en følelse av at det er noe som mangler, at livet burde være mer.

Jeg kan se for meg at en del, spesielt de som kommer fra et samfunn med et større krav til pliktetikk, vil søke etter et mer forutsigbart liv. Jeg tror en av grunnene til at ISIL er populære er at det virker som et forlokkende alternativ på avstand. Vi kunne tilby et brukbart alternativ tidligere, men vi har gitt opp de kulturverdiene som skapte den europeiske sivilisasjonen. Jeg tror det er dette tapet som kommer til å felle oss også, med mindre vi tar et valg.

For hva skjer hvis vi får en så stor innvandring at det ikke er noen mulighet for at minoritetene blir en del av den kulturen de har flyttet til? Det har fungert så langt fordi innvandringen har vært så lav at vi kan absorbere de nye innbyggerne, men hva om vi får en generasjon som ser på det norske som noe fremmed og kanskje ikke har et sunt forhold til islam heller? Faren ved for stor innvandring er at mange vokser opp uten en norsk identitet, og da kan vi risikere at det blir lettere å slutte seg til en organisasjon som ISIL. Det vil ikke være noe som holder dem her. Det kan forøvrig skje med etnisk norske også hvis vi fortsetter å fjerne oss fra den norske kulturen, og det er ting som tyder på at mange har den holdningen at vi kan bare verdsette andre kulturer ved fornedre vår egen.

Det virker som at vi har valgt det tredje alternativet, nemlig at vi ikke velger. Det er det vi gjør når vi ikke vil fornærme noen. Det var det jeg gjorde da jeg beskrev ISIL som en organisasjon uten noen forankring i islam. ISIL har kanskje gått lenger enn noen andre, men jeg tror mange kristne i Midtøsten kan bekrefte at det eneste nye er den store skalaen.

Leave a Reply

