Et levende språk

Jeg nevnte innlegget Utrydningstruede ord på facebook for et par dager siden. Det er et av de eldste innleggene mine, men det har fått overraskende mange treff i år. Jeg skrev det i oktober 2011, bare et par måneder etter at jeg startet denne bloggen. Det er et emne jeg tenker ganske mye på fordi jeg liker å lese ordbøker.

Jeg bor dessverre i en knøttliten leilighet og har ikke mye plass til bøker. Hvis jeg hadde hatt mer plass kunne jeg sagt ja til flere bøker, men må dessverre begrense meg. Bestefaren min var veldig akademisk anlagt og hadde en solid utdannelse. Han samlet også på bøker og jeg har fått noen av de som onkelen min tok vare på.

Didrik Arup Seips språkhistorie i tredje utgave
Didrik Arup Seips språkhistorie i tredje utgave

Jeg fikk noen av bestefars bøker for noen uker siden og leser i en av dem i kveld. Det er lenge siden jeg har lest språkhistorie, men En liten norsk sproghistorie av Didrik Arup Seip var et hyggelig gjensyn med gammelt pensum. Denne boka forteller at det var en sterk utvikling allerede tidlig i vikingtida. Talespråket hadde sikkert vært rikt nok tidligere også, men skriftspråket kunne ikke gjengi dette veldig presist. Det var mye som forandret seg i løpet av vikingtida. Det er naturlig og nødvendig at språket forandrer seg, for stillstand vil sannsynligvis drepe språket.

Det er liten tvil om at det var islendingene som utviklet skriftspråket og som skapte det meste av den norrøne litteraturen. Den kjente dikteren Sigvat Skald tok f.eks. opp flere vesteuropeiske ord i diktningen sin. De fleste i dag ser nok på hird som et veldig norrønt ord, men det ble faktisk lånt fra gammelengelsk. Det var på Island skriftspråket virkelig utviklet seg. Jeg har nevnt i tidligere innlegg at kristendommen hadde en strategi der de overtok hedenske fester som jul og påske. Det var et liknende fenomen i språket også, for norrøne ord fikk gjerne en ny betydning. Ordet auðmjúkr betydde opprinnelig “som er lett å greie, villig, men fikk med kristendommen den betydningen vi har i dag.

Dette viser at det er normalt at språket forandrer seg, men jeg lurer likevel på om vi ser noe nytt i dag. Vikingene kunne bare gå i én retning. De hadde et veldig enkelt alfabet med 16 runer og det ga ikke mye rom for å gjengi det talespråket de hadde. Det ble en veldig blek kopi. Skriftspråket måtte utvikle seg eller dø. Vi ser i dag at vi har mye, men gir villig slipp på det. Det er mange ord som forsvinner fra det dagligdagse språket. De blir sett på som gammeldagse og alternativene er ofte langt mindre fargerike.

Det virker som at mange av de nye ordene er inspirert av det korte SMS/twitterspråket eller kjønnsorganer og seksualitet. Jeg har som lærer hørt temmelig grove ord fra elever helt ned til fjerde klasse. Det var en tid da dette språket hørte hjemme blant gamle seilere i lugubre kneiper, men det er barnelærdom i dag. Hvis det er noen en ikke liker er denne personen ganske enkelt en dust eller kødd. Jeg vet om langt verre uttrykk, men det er nettopp poenget at jeg ikke skal bruke dem. Alternativene i gamle dager hadde kanskje vært ord som døgenikt, gagnlaus, kanalje, rabagast, tølper, slubbert og sjofel bare for å nevne noen. De er så gammeldagse i dag at de har blitt morsomme, men de viser egentlig en nyanseforskjell vi ikke har lenger. Da jeg vokste opp hørte jeg ofte ordet sjofelt eller simpelt som en beskrivelse av noe som var virkelig dårlig gjort. Det blir ikke det samme å si køddent.

Men dette går kanskje i bølger. Bøkene forsvinner ikke. Islendingene tok vare på det vi stort sett hadde muntlig, og ordbøkene vil ta vare på språket vårt for de som ønsker å bruke det, men det er ikke lett i dagens verden med veldig mye påvirkning fra media. Vi ønsker alle en forenkling, et enklere liv og det gjelder nok språket også.

Leave a Reply

