Det kulturløse landet

Sankthansbål i Freiburg, Tyskland. Det var en gang vanlig med en liknende sosial begivenhet ved vintersolverv.
Sankthansbål i Freiburg. Det var vanlig med en liknende sosial begivenhet ved vintersolverv.
Foto: Ralf Johan via Wikimedia commons

Jeg har skrevet om Halloween tidligere og legger ikke skjul på at jeg liker den moderne utgaven av den gamle keltiske festen Samhain. Det er fordi den minner meg mye om norske juletradisjoner. Det er også interessant å se på hvordan vi har utviklet oss de siste årene. Da jeg var liten var det fremdeles noen som gikk julebukk og pyntet stua med ei geit laget av halm. Denne finnes forøvrig i det engelske språket også som yule goat. Det er flere teorier knyttet til geita, men den vanligste er kanskje at opprinnelsen var de to geitene som dro vogna til guden Tor.

Jeg hørte også om oskorei/åsgårdsreien da jeg vokste opp, og dette er fascinerende likt den irske/skotske Samhain. En trodde at barrieren mellom oss og de døde var åpen og at det derfor var ånder som krysset over til vår verden. Det skjedde i forbindelse med overgangen mellom høst og vinter i den keltiske verden og hos oss i forbindelse med vintersolverv. Den kristne tradisjonen vår har bl.a. produsert Draumkvedet, som på samme måte skildrer kampen mellom gode og onde makter. Det er et pradoks at kristne faktisk ikke har noe svar på spørsmål om det overnaturlige i dag. Det er kanskje en av grunnene til at mange lar seg fascinere av tvilsomme alternativer.

Det blir for drøyt, som noen hevder, at kristne har stjålet jul og påske, men begge disse høytidene var hedenske, d.v.s. at de eksisterte før kristendommen ble etablert i landet. Påske var en vårfest og naturlig nok knyttet til fruktbarhet og overflod etter som naturen ble levende igjen.

Vi har det mye bedre i dag. Det er fattigdom i Norge også, men det er naturligvis ikke på et før-kristent nivå. Vi trenger ikke den rytmen som hjalp vikingene gjennom året, og vi lever derfor på en måte utenfor verden. Vi har et upersonlig forhold til, en uavhengighet til den jorda som gir oss liv. En høsttakkefest ved Halloween og vårfest ved påske er overflødig for mange i dag. Vi har årstider, men p.g.a. drivhus og import kan vi få hva som helst når som helst. Naturen går ikke i dvale, den er aldri mindre gavmild, samtidig som den kan være brutalt mørk og kald lokalt.

Vi mister noe hver gang vi tar et skritt framover. Når nordmenn sier at vi må bevare den norske kulturen, hva er det egentlig de mener? Vi feirer midtsommer, men det var også en liknende sosial samling rundt bålet ved vintersolverv. Vi er mer eksklusive i dag, mindre sosiale, også i kirkene. Vi har delt oss i mange kirkesamfunn og strekker oss ikke veldig langt utenfor de organisasjonene vi er medlemmer av. Jeg har skrevet en del om de arabiske kristne i Syria og Irak. Dette er sannsynligvis noe av det nærmeste vi kommer den opprinnelige kristendommen, men denne kulturen er så fremmed for oss at mange nordmenn kanskje ikke hadde følt seg hjemme i den forsamlingen. Kulturelle forskjeller er like dramatiske som de religiøse. Dette er ikke et innlegg om innvandring, men denne forskjellen er en av grunnene til at jeg er skeptisk til større innvandring enn vi har hatt. Disse to forskjellene i kombinasjon blir i meste laget når vi snakker om en stor skala.

Det er en veldig menneskelig svakhet og vi ser det i vitenskap også. Det er få forskere som virkelig er villige til å vurdere en konkurrents studie. Det er mye sjalusi og motvilje mellom de som støttet ulike teorier. Når jeg tenker på de mange som kommer til å gi barn en sur velkomst i kveld lurer jeg på hva alternativet deres er. Jeg tipper at en del av dem er blant den økende mengden som feirer så mye gjennom advent, en periode som i kristen sammenheng er satt av til stillhet og refleksjon, at de er drittlei jul før den starter. Det hadde kanskje ikke vært dumt å åpne døra i kveld eller å prøve å forstå hvordan livet var i utkanten der det tok tusen år før kristendommen ble allment kjent. Det innebærer å fordele festen litt mer utover.

Det er litt rart det som skjer i dag. Mange blir indignert hvis de ser kristne symboler i det offentlige rom, symboler for den troen som har utviklet oss gjennom tusen år.  De ønsker heller ikke mye norsk kultur fordi den er hedensk og opplyste mennesker kan jo ikke bli forbundet med overtro. Hva er det igjen? Har det da noe for seg å forsvare det norske? Mange forventer at innvandrere skal adoptere en norsk kultur og bevare denne. Hvorfor skal de gjøre det når nordmenn gir blaffen? Vi trenger faktisk ikke gi opp vår egen kultur for å respektere andres. Jeg ønsker ikke paganisme tilbake som religion, men tror vi har mistet noe nyttig. Det er ikke alle norrøne tradisjoner som er ren ondskap. Vi trenger ikke gå helt tilbake til menneskeofring, men kan nok ellers lære noe om samspillet med naturen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s