Skriften på veggen

Graffiti er tekst eller tegninger som blir malt eller risset på en vegg eller annen jevn overflate. Det er langt fra noe nytt, for det er kjent fra oldtidens Egypt og Pompeii. Det eldste eksempelet jeg kjenner til fra Norge er en inskripsjon på sørveggen i Nidarosdomen. Den veltalende forfatteren risset inn følgende formulering for 800 år siden: LAURENSIUS CELVI ANUS PETRI  eller oversatt: Lars er Petters rumpe. Det var altså to som ble anklaget for å ha et homofilt forhold. Les om det i Dagbladet. Det er også en vernet graffiti i Uranienborgveien i Oslo. Den stammer fra andre verdenskrig og har teksten: Vær tro mot Haakon 7.

Det er i dag mest vanlig på offentlige steder som underganger og murer, men det var en periode på 1990-tallet da taggerne gjorde det over alt, og jeg husker de snakket en del om Oslo sporveier på nyhetene. Det var mange som så på det som hærverk da. Det kommer vel an på hvor det er og hvordan det ser ut, for det er ikke spesielt festlig med disse skribleriene på tog, trikker og private hus. Jeg liker best de graffitiene som har et visst kunstnerisk preg, men det er også mange meningsytringer jeg vil kalle for klassisk graffiti, selv om de er veldig naive i stilen.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal mene om det, men jeg er nok tilbøyelig til å være enig med de som stempler det som hærverk når det er snakk om meningsløse skriblerier på privat eiendom. Det var på 1990-tallet mange som skriblet en meningsløs signatur over alt. Det var kanskje en variant av den klassiske Kilroy was here-graffitien, som om det var veldig interessant for alle andre å vite pseudonymet til den som hadde skrevet det. Jeg kunne forstått det hvis det var en av de mer kunstneriske bildene, men mye av det var nok ikke det.

Jeg nevnte den mer kunstferdige graffitien som er assosiert med hip hop i Graffiti mot tagging. De bildene kalles for pieces og kunstnerne for writers. Writers jobber tradisjonelt med spraybokser og bildene har gjerne et sterkt politisk budskap. Jeg liker det estetiske i disse bildene, men mener det er budskapet som gir dem en rett til å eksistere, presse seg på oss i det offentlige rom. De enkle skribleriene som gjerne består av en signatur omtales som “bombing.” Jeg er ikke sikker på hva som er poenget, annet enn å gjøre noe de vet folk flest misliker. Dette var på en måte sosiale medier veldig lenge før det fantes. En kunne bruke f.eks. en undergang til å kommentere en politisk sak. Det er mulig dette var noe som fascinerte mer før sosiale medier, spesielt de mer politiske budskapene. Det er i alle fall ikke mye igjen av denne gatekunsten i dag, men dette hører på en måte til i et urbant landskap, selv om mange misliker det. Jeg vil derfor dokumentere noe av det her.

One thought on “Skriften på veggen

Leave a Reply

