En kontrollert debatt

Jeg har skrevet mye om flyktninger og islam i det siste, og tenkte ikke over at noen kanskje hadde plassert meg i den store gruppa de kaller islamofober. Jeg oppfattet det ikke sånn selv, for jeg har sett på dette som en objektiv debatt, men det virker noen ganger som at det ikke er mye rom for andre meninger. Det skal derfor veldig lite til for at en blir anklaget for ekstremisme og islamofobi. Det siste blir rett og slett å hevde at debattanter med et annet syn har en irrasjonell frykt som krever behandling. De forventer formodentlig at andre skal følge vanlige regler og anstendig oppførsel i en debatt, men det er ikke alltid vi ser at de krever det samme av seg selv.

Jeg vet ikke hvordan andre tolker tekstene mine, men jeg vil presisere at jeg ikke har en fiendtlig holdning til innvandrere. Jeg tar det forbeholdet at jeg forventer at innvandrere respekterer norsk lov, noe de fleste gjør, men jeg hadde nok sett at vi profilerte oss som et kristent land. Det hadde gjort det tydeligere både for oss og innvandrerne. Jeg har meninger om hva som er bra og dårlig for det norske samfunnet, og det er absolutt plass til betydelig innvandring i det samfunnet jeg ønsker meg.

Jeg har kvittet meg med noen facebook-kontakter i det siste etter at de gikk bananas sammen med media. De trodde på alle de villeste påstandene som ble spredt på nettet i forbindelse med migrantene som kom til Europa. Jeg er enig i at det er viktig å følge alternative nyhetsformidlere i våre dager, men det er viktig å være like kritisk til dem som til mainstream media. Jeg prøver derfor å distansere meg fra de useriøse, og ikke minst de som bevisst villeder, men vi må kunne godta noen nyanseforskjeller. Jeg tror derfor ikke på å slenge ut påstander om landssvik, og det som verre er, mot de som har gode argumenter. Det reduserer i beste fall kvaliteten på debatten, men det kan styre den i feil retning.

Det skal sies at jeg ikke har tro på islam som den fredens og toleransens religion mange mener den er, men jeg skiller mellom islam og muslimer. Jeg ser ikke noen motsetning mellom å ønske muslimer velkommen til Norge og å være skeptisk til religionen deres. Det stemmer sikkert at muslimer er tolerante når ting går bra, og det stemmer også at muslimer, kristne og jøder har levd side om side i Midtøsten i århundrer, men vi har sett et annerledes bilde de siste årene. De kristne er i ferd med å forsvinne fra bl.a. Irak, Egypt og Syria, og det er ikke bare p.g.a. terrororganisasjonen IS. Les en kommentar i The Guardian som hevder at hvis arabiske kristne forsvinner fra disse samfunnene, forsvinner kanskje den arabiske sekularismen også. Kanskje må vi ha en balanse mellom kristne og muslimer? Spørsmålet er om det er plass til de kristne i det nye Midtøsten.

Kjetil Rollnes skrev en interessant kommentar i gårsdagens Dagbladet der han tok for seg hatet mot Hege Storhaug. Hun jobber for nettstedet Human Rights Service, men blir gjerne beskyldt for å være politisk brun. Jeg kan være uenig med fokuset og konklusjonene deres, men jeg er ikke sikker på at de bør fjernes fra debatten, og det er ikke sikkert at anklagerne er stort mer objektive heller.

Når det gjelder islam vil jeg tro det er stor forskjell mellom muslimer. Jenter og kvinner har nok en noe annerledes opplevelse enn gutter og menn. Det er ingen tvil at menn generelt har større frihet i islam enn kvinner, og jeg tror derfor det er mange grunner til at vi bør holde innvandringen på et nivå vi kan takle. Vi kan håpe at islam forandrer seg i møte med vår kristne, europeiske sivilisasjon, men i utgangspunktet åpner nok ikke Koranen for avvikende syn.

Jeg vil dermed oppsummere med at jeg er kritisk til islam, men det betyr langt fra at jeg hater muslimer. Jeg er imidlertid skeptisk til å forandre så mye på styrkeforholdet mellom kristne og muslimer i Norge, fordi norske myndigheter ikke gjør det klart for innvandrere at de har kommet til et kristent land. Hvilke norske tradisjoner og væremåter skal innvandrerne adoptere hvis vi ikke har noen selv?

Et spørsmål til slutt som er knyttet til overskriften.

Hvis media ikke er uavhengig, hvem er det som kontrollerer debatten?

Leave a Reply

