Utenfor allfarvei

Jeg har skrevet en del om det alternative media, et alternativ som har fått flere følgere de siste årene. Det er en naturlig konsekvens av at det blir stadig flere avsløringer som viser at mainstream media ikke er like opptatt av rollen som vaktbikkje som tidligere, samt en følelse mange har av at det delvis er uviktige saker som trekkes fram og delvis direkte løgn. Vi ser det bl.a. i disse dager når det blir gitt inntrykk av at den norske regjeringen lett kunne tatt imot et par hundre tusen syriske flyktninger uten at det hadde fått negative konsekvenser for norske velferdsgoder. Jeg synes Erna Solbergs kommentar til Dagbladet i helga er et balansert syn som media burde ha tatt opp tidligere. Jeg mener at en av oppgavene media bør ta på seg er å tvinge folket til å vurdere hele saken når folket ikke gjør det frivillig, og jeg tror det er et problem i forhold til syrerne.

Legemiddelindustrien er et annet godt eksempel. Det er f.eks. dokumentert at studier som enten ikke viser det resultatet en ønsket eller et nøytralt resultat, ofte ikke blir publisert. Legene mangler derfor mye viktig informasjon når de skal vurdere om de kan anbefale en bestemt behandling eller ikke. Det er også dokumentert korrupsjon og underrapportering av bieffekter, og britiske GlaxoSmithKline fikk for et år siden en bot på i underkant av $ 500 millioner for et korrupsjonsnettverk som de brukte for å få leger og sykehus i Kina til å bruke produktene sine. Det er dessverre ikke enestående.

Det er altså betydelig rom for tvil, men de som antyder at f.eks. vaksiner ikke er den garanterte suksessen den offisielle versjonen sier den er, blir gjerne stemplet som fanatiske og konspirasjonsteoretikere, selv om det er mye forskning som åpner opp for et mer nyansert svar. De som bruker ordet konspirasjon som et våpen mot meningsbærere unnlater også å si at det har vært mange store konspirasjonsteorier som viste seg å være sanne. Disse hadde ikke blitt avslørt hvis det ikke var noen få individer, som kanskje var litt eksentriske, men som faktisk hadde rett og fikk dermed stoppet ytterligere overgrep.

Jeg ville skrive om et annet alternativ denne gangen, et helt alternativt liv. Det er økende antall individer som prøver dette i USA, i varierende grad. Dette kalles “living off the grid.” Det kan være så ekstremt som den mannen det ble laget en dokumentar-film om for noen år siden. Han levde i ei hule på Haukelifjell. Det er mange som ikke strekker det så langt, men som forlater byen og har blitt helt uavhengige etter som de har brønn og produserer sin egen elektrisitet.

Dette er en reportasje fra California der det mange steder ser ut til å være ulovlig å koble seg fra strømnettet.

Private hager har faktisk vært et vanskelig juridisk spørsmål i Florida. Les en sak om en av mange som ikke fikk ha grønnsakshage foran huset. Dette er mennesker som har valgt denne livsstilen, og det beste de kan gjøre er sannsynlligvis å organisere seg i kampen for livsstilen sin. Det er et livsvalg de har tatt, men det er mange mennesker i USA som ikke har noe valg. De må leve på gata, og i New York er det f.eks. mange hjemløse som tjener opp til  $ 30 000, noe som ikke er nok til å kunne kjøpe en leilighet. Da må de enten bo på gata eller i bilen. Det er faktisk konsekvensen hvis en fjerner de sosialistiske godene vi har.

Jeg kjenner ikke til noen konkrete saker fra Norge, men vet at det kan være komplisert i forhold til kloakk/vann og hytter. Familien min har ei hytte med septiktank og brønn, men den blir ikke brukt mye fordi kommunen krever at vi knytter oss til de kommunale tjenestene. Det hadde sannsynligvis ikke vært lett å få bruke huset til helårsbolig heller, så kommunene har anledning til å begrense friheten vår hvis det skulle være målet. Det hadde ikke overrasket meg hvis jeg faktisk måtte ha gått gjennom ei papirmølle før jeg kunne ha dyrket deler av jorda på denne eiendommen, for da hadde sikkert landbruksmyndighetene blitt koplet inn.

Det er et kjempestort paradoks at vi lever i en tid da vi burde oppleve mer personlig frihet, og det er det alle tror vi gjør, men det kan altså se ut til at det er en streng grensekontroll likevel. Jeg likte den populære NRK-serien Der ingen skulle tru at nokon kunne bu, men syntes nok enkelte ganger at det virket litt brutalt for barna. Det var noen familier i den serien som hadde levd i byen, men plutselig bestemt seg for å flytte til et veldig avsidesliggende sted. Det virket også som at de hadde gode liv der.

Det er ikke lenge siden de fleste levde dette livet, og det hadde kanskje ikke vært så dumt å oppmuntre til et “off the grid-life.” Det er vanskelig å tro det I dag, men før de sju kraftstasjonene i Vinje og Tokke stod ferdig (bygd 1956-1964), var det mange i dette området som enten ikke hadde strøm eller brukte 30-40 år gamle, lokale kraftverk, så vi snakker faktisk om en veldig nær fortid for deler av landet. Nå er det absolutt ingenting som tyder på at det kommer til å skje noe med strømnettet, men hvis det utenkelige skulle skje er det ikke tvil om hvem som kommer til å klare seg best. Det er vel den friheten noen få i California ønsker seg, og den burde vi alle ha.

Jeg liker imidlertid det moderne bylivet for godt til å gi det opp, så jeg vet ikke om jeg hadde vært villig til å prøve en ekstrem form for uavhengighet, men jeg liker samtidig den friheten dette gir. En kan lure på hvorfor myndighetene skal legge seg opp i alt mulig, men jeg tror det hadde vært en god idé å lytte til Prince Ea. Jeg har vært avhengig av et “online-liv”, men prøver for tiden å leve mer offline. Jeg bruker noe av tida til å skrive, noe som jeg håper er et skritt mot større uavhengighet. Det er noen valg vi fremdeles har, og noen ganger er det godt i det minste å ta en pause fra nettet.

Leave a Reply

