Graffiti mot tagging

Jeg har vist noen av disse bildene før, men denne gangen knytter jeg dem til noen nye tanker. Jeg har tatt flere bilder av hærverk og er ikke sikker på hvor de tre første bildene er fra, men mener det er undergangene ved Lillesund skole og Flotmyr. Kommunen malte over den stygge taggingen noen dager før 17. mai, men allerede dagen etter dukket disse strekene opp.

Grafitti er veldig fint når det blir gjort av noen som kan uttrykke seg. De andre bildene er fra undergangen ved Lothe-parken og ved inngangen til Djupadalen. De har stort sett fått stå i fred og kanskje er dette det beste våpenet mot rampestreker? Det virker som at selv de som foretrekker å ødelegge, respekterer skikkelig arbeid.

Jeg vokste opp med breakdance på 80-tallet og god graffiti minner meg om denne ungdomskulturen. Det hadde vært fint hvis ungdommen kunne bruke graffiti som skikkelig formidling. Hva med å dokumentere dagens ungdomskultur gjennom fine bilder som også pyntet opp byen? Det er forøvrig tradisjon for samfunnskritikk gjennom grafiitti også, men jeg er ikke sikker på om de tilfellene fra Lillesund og Flotmyr uttrykker noe annet enn trass uten budskap. Et alternativ kunne vært å manipulere kjente figurer og dermed si noe om dagens samfunn. Det kunne blitt en mer effektiv formidling av budskapet fra Lillesund, og da hadde sannsynligvis flere følt mer enn irritasjon.

One thought on “Graffiti mot tagging

Leave a Reply

