Venterommet

Kommunen prøvde å selge
Kommunen prøvde å selge “kommunegården” for 35 millioner, men måtte nøye seg med 25. Gården er sentralt plassert og kunne ha blitt et flott hybelhus for Studentsamskibnaden.

Jeg vurderte å omtale noen lokale politiske saker i forbindelse med valget nylig. Jeg hadde nok å henge fingrene i akkurat da, og gikk derfor ikke videre med ideen, men ville ta opp tråden igjen nå. Jeg googlet emnet eldreomsorg da jeg for noen uker siden hadde dette som ett av flere mulige innlegg jeg ville jobbe med, og kom bl.a. til ei debatt-side der en av deltakerne mente debatten var meningløs. Det var fordi eldreomsorg ifølge denne personen var dyrt og at beboerne derfor ikke betalte det en sykehjemsplass i realiteten kostet. Jeg tror ikke denne personen hadde fått med seg poenget, for vi snakker tross alt om en  tjeneste kommunen må tilby (Lov om kommunale helse og omsorgstjenester, § 3-2.Kommunens ansvar for helse- og omsorgstjenester).

Men de fleste kjenner til hvor store forskjeller det er fra kommune til kommune, og innen samme kommune. Det er i dag mange som lever under uverdige forhold, noe som resulterer i avisoppslag om eldre som blir tvunget inn på dobbeltrom og/eller må legge seg veldig tidlig fordi sykepleierne ikke har tid til å hjelpe når det faktisk er kveld. Det er mange som sannsynligvis mister livsgnisten fordi de ikke blir aktivisert. Jeg glømmer aldri noe en slektning fortalte meg for mange år siden. Hun hadde besøkt ei dame som likte å løse kryssord, noe som hadde holdt hodet klart mens hun bodde hjemme. Det fikk hun ikke holde på med på institusjonen, og lyset forsvant bokstavelig talt fra øynene.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Haugesund, så jeg kan ikke påstå det ene eller det andre, men inntrykket er ikke positivt. Hvis det ikke er penger til skikkelig stell er det sikkert ikke midler til å kjøre beboerne til biblioteket, et kjøpesenter, en kafé e.l. heller. De fortjener det livet de hadde før, for et liv på institusjon burde ikke bety at de blir behandlet som innsatte. Jeg forstår at det er noen som trenger den beskyttelsen institusjonen gir, men det blir kanskje tatt litt langt.

Det nye hybelhuset for Studentsamskibnaden med kaffebaren 100. Det var sikkert kritikkverdige forhold i den gamle Sentrumsheimen som fungerte som aldershjem fra 1902 til 2012, men det er beklagelig at byen ikke har plass til dem i sentrumsbildet.
Det nye hybelhuset for Studentsamskibnaden med kaffebaren 100. Det var sikkert kritikkverdige forhold i den gamle Sentrumsheimen som fungerte som aldershjem fra 1902 til 2012, men det er beklagelig at byen ikke har plass til seniorene i sentrumsbildet.

Haugesund kommune vedtok en spareplan før sommeren som innebærer at noen må bo på dobbeltrom. I tillegg til at mange ikke ønsker å dele rom med noen, som ikke er overraskende etter som overgangen er stor nok fordi de har mistet det livet de hadde, rammer dette par der den ene er frisk nok til å bo hjemme. Når partneren kommer på besøk blir tiden deres sammen sikkert ikke det den kunne ha blitt.

Terrakommunen Haugesund, som også tok seg råd til å låne penger for å ruste opp stadion til et nivå som tilfredsstilte Norges fotballforbund, gjorde dette for å spare penger. Situasjonen var så desperat at rådmannen foreslo en langt mer omfattende bruk av dobbeltrom. Nå lover politikerne at dobbeltrom skal brukes i minst mulig grad, spesielt for de som har langtidsopphold, men det gjenstår å se hvor desperate de er.

Når de som avslutter livene sine på aldershjem allerede må godta sterkt reduserte liv virker det urimelig at de blir ofre for sparetiltak. Det har vært hektisk byggeaktivitet i Sørhauggata i Haugesund de siste par årene. De 25 som bodde på Sentrumsheimen fikk det mye bedre på Bjørgene der de ble overflyttet til, for det er sannsynligvis noe av det beste en kan få i Norge, men jeg antar at det likevel innebærer en reduksjon i antall senger. Det naturlige hadde vært at kommunen bygde opp et nytt aldershjem i sentrum, mens studentene kunne flytte inn i Kommunegården. Dette bygget trenger en del arbeid, men jeg tror det kunne blitt et godt hybelhus for studenter. Det ligger dessuten veldig sentralt til i den fantastiske bydelen Hauge, for jeg antar at studentene klarer en halvtimes gange til forelesning.

Det er positivt at kommunen satser på framtida, men det hadde vært fint hvis vi ikke bare stuet de gamle vekk og ventet på at de skulle dø. Det spiller ingen rolle om utgiftene er høyere enn inntektene. I disse dager da syriske flyktninger får glede av en ganske omfattende altruisme, bør vi tenke over hva vi gjør mot oss selv, vårt eget samfunn. Kanskje skal vi ofre noe for de gamle også? Jeg håper jeg slipper venterommet når jeg trenger hjelp.

Etterskrift: Det er noen som har vært så ivrige etter å kritisere myndighetene at de har delt sider i sosiale medier som kommer med udokumenterte påstander. Jeg prøver å unngå det, og vil derfor poengtere at jeg ikke påstår at Haugesund kommune tvinger gamle inn på dobbeltrom for å kunne ta imot flere syriske flyktninger. Jeg tror syrerne kan bli en større og lengre belastning enn mange antar, avhengig av hvor mange som kommer, men det er sannsynligvis helt andre grunner til at Haugesund sliter med å balansere budsjettet nå.

Leave a Reply

