Soning

The lady doth protest too much, me thinks. Fra Hamlet

Jeg var på biblioteket i dag og en vandring i denne vakre sosialistiske institusjonen får meg alltid til å tenke på USA. Da jeg bodde i Little Rock gikk jeg et par ganger på hovedbiblioteket i sentrum, men jeg brukte som regel en liten filial bare fem minutters gange fra der jeg bodde, samt det store universitetsbiblioteket.

Jeg er en stor tilhenger av demokratiet, og selv om vi liker å tenke at idelogien går tilbake til antikken, tror jeg vi har fått noen elementer fra den sosialistiske filosofien. Da tenker jeg f.eks. på gratis informasjonsflyt, men kommunistene ødela naturligvis ganske grundig det som i utgangspunktet var noen gode ideer. Jeg tror biblioteket er en viktig institusjon i 2015, for vi ser nå at det ikke er like lett å få tilgang til den kvalitetsmessig gode journalistikken, og selv om en betaler, er den ganske slett. Vi så f.eks. i sommer at det foregår mye kopiering som blir presentert som nytt stoff. Det er derfor viktig å gjøre research selv.

Informasjon betyr imidlertid ikke bare nyheter. Det er mange gode ideer som blir presentert gjennom romaner. Jeg er glad i science fiction selv og denne genren har blitt brukt i generasjoner til å formidle tanker og ideer som i tidligere tider ville betydd veldig alvorlige problemer for forfatteren. Det var en måte de kunne kritisere myndighetene på, eller Kirka, som gjerne var den samme administrasjonen, i en tid da dette var ulovlig.

Det var ikke nødvendigvis annet enn tanker om individuell frihet, men det var nok til å komme i konflikt med den kollektive tanken. Jeg har omtalt dette som farlige tanker i tidligere innlegg, og den siste utgaven av den amerikanske Harris poll tyder kanskje på at amerikanerne er åpne for sensur. Når en ser hvor like tanker nordmenn har kan en lure på om situasjonen er den samme her. Da er det kanskje ikke overraskende at det fremdeles er et marked for science fiction med en sterk samfunnskritikk, samt et amerikansk arrangement som heter Banned Books Week.

Jeg vet ikke om den kraftige amerikanske markeringen mot alt som kan minne om sosialistisk påvirkning er en måte å kompensere på og skjule usikkerhet, men det er ganske forbløffende. Det minner litt om oss europeere og vårt Hitler-kompleks. Vi stiller oss i kø for å vise at vi er mer tolerante enn andre. Vi er flinkest i klassen og vi vil fjerne all tvil noen måtte ha om at vi er bedre enn europeerne var på 1930 og 40-tallet. Vi gjør også langt mer enn noen andre i samtiden. Vi ser dette i alt fra miljøvern til seksuell frigjøring (som noen ekstreme mener bør inkludere pedofile) til innvandring. Da er det kanskje ikke overraskende at to av de landene som kanskje fremdeles har skyldfølelse etter andre verdenskrig, har lovet de syriske flyktningene mer enn noe annet land. Det kan faktisk ta kneppen på dem hvis de ikke gjør mer for å beskytte seg selv.

Dette kan kanskje forklare amerikansk utenrikspolitikk også, ikke minst i Midtøsten. Hvis du ikke har et demokrati trenger du en sterk sentralmakt. Jeg tror mange har antatt at muslimene ønsker et demokrati, men det er kanskje fremmed i en religion der en ikke skal stille spørsmål ved noen ting som helst. Resultatet blir ofte at det etter hvert går opp for oss at vi må gi landet tilbake til de samme vi nedkjempet i en krig. Jeg tror mange av de allierte vi samarbeider med har noe som faktisk er verre enn ren sosialisme, bl.a. Saudi Arabia og De forente arabiske emirater. Vi andre har ikke lov til å peke på den åpenbare undertrykkingen i stater som styres av islam, for da blir vi stemplet som islamofober, som om vi har en irrasjonell frykt.

Men i motsetning til kristne har de ikke noen sosialistiske ideer etter som de ikke kan stille spørsmål ved noe, spesielt ikke Gud eller de menneskene som representerer han i samfunnet. Jeg tror de trenger noen stemmer som Robert Heinlein, C.J. Cherryh, Octavia Butler, Ursula Le guin og Isaac Asimov.

Leave a Reply

