Barbie & Ken lever i oss

dukker i dukkehuset
Jentungen bruker livet sitt i leken. Dette er to av dukkene på kjøkkenet i dukkehuset hennes. Sosiale medier finnes foreløpig ikke i dukkehuset.

Det har blitt skrevet og sagt mye om atferden vår på sosiale medier. Da tenker jeg f.o.f. på det behovet vi har for å vise de perfekte livene våre, på hvor flinke vi er til å gjøre ditt og datt. Vi klarer nesten ikke bestille en cappuccino uten at de ulike kreative hjertene i kremen skal dokumenteres. Vi reflekterer ikke så mye over dette, men klarer vi det hvis vi observerer det gjennom barna?

Jeg har ikke lagt meg så mye opp i hva andre gjør, men lurer noen ganger hvor dette skal ende. Det er to Barbie-kontoer på Instagram som kanskje gjør fenomenet tydeligere for oss. Barbiestyle ser ut til å være offisiell og knyttet til Mattel, selskapet som produserer alle Barbie-produktene. Den andre, Sociality Barbie, er nok mer satire enn alvor. Den gjør narr av mange av de andre Instagram-brukerne. Jeg er ikke sikker på hvordan det er med rettigheter og Instagram, så jeg anbefaler at du kikker på de to kontoene selv. Nå er ikke jeg på Instagram, men har sett en del bilder på facebook og pinterest. Det er mange flotte bilder der, men jeg har sett en del mennesker som har opplevd spektakulære solnedganger, folk som viser reisevirksomheten sin, hva de har spist og hva de har utrettet. Jeg er nok en del av dette selv, for jeg vil at folk skal lese de innleggene jeg deler. Den eneste forskjellen er at jeg ikke bruker bilder. Når jeg ser disse dukkene med et kroppsideal de færreste kan leve opp til, lurer jeg på hvor mye satire det er. Det er vel oss de viser gjennom dukkenes oppdiktede liv. Vi er egentlig Barbie og Ken.

Det er jo slik vi er og barna lærer tydeligvis den samme atferden tidlig. Vi skal ikke gjøre noe uten at det blir foreviget i glansbildeversjon. Om ikke det er nok skal ABC lage en ny sesong av The Muppet Show i en tidsriktig dokumentar-stil. Det har vært mange kommentarer i sosiale medier etter at Kermit slo opp med Miss Piggy på facebook, og han dater for tiden den tynnere og yngre Denise (hun er forøvrig basert på den tidligere Muppet-modellen Spamela Hamderson).

Nå har det kanskje alltid vært en humor i Muppet Show som har appellert like mye til voksne som til barn, og dette er virkeligheten i dag, men når den gamle favoritten min inneholder utroskap og stoffmisbruk, virker det litt drøyt. Jeg vokste opp med den originale serien og så den sammen med foreldrene mine, men den nye sesongen høres ikke ut som familieunderholdning. Det kommer forøvrig en ny Peanuts-film i november. Jeg lurer på om jeg skal være engstelig for at foreldrene til Charlie Brown, Lucy van Pelt, Schroeder, Peppermint Patty og de andre barna er litt vel mye 2015 for min smak.

Leave a Reply

