Flere farlige tanker

Barneboka A Wrinkle in Time fra 1962 har vært forbudt i USA, sannsynligvis fordi den har en sterk kvinnelig helt og klare referanser til kristendommen. Dette er de farlige tankene som kan utvikle uforutsigbare mennesker
Barneboka A Wrinkle in Time fra 1962 har vært forbudt i USA, sannsynligvis fordi den har en sterk kvinnelig helt og klare referanser til kristendommen. Dette er de farlige tankene som kan utvikle uforutsigbare mennesker.

Jeg beveger meg litt inn i ukjent terreng med dette innlegget. Jeg skal nemlig skrive hele på telefonen min. Jeg har bare gjort det delvis før, fordi det er vanskelig å drive research parallelt på telefonen, men siden jeg er uten pc for tiden prøver jeg.

Vi er sannsynligvis langt mer priviligerte i dette landet enn vi er klar over, og det inkluderer ytringsfriheten. Bruker vi den muligheten andre ikke har?

USA er kjent for to ting når vi er inne på ytringsfriheten. De står ganske fritt til å uttale seg om det meste, så lenge de kan dokumentere påstander som ellers er injurierende. Det andre er en ganske omfattende sensur. Det gjelder ikke minst barnebøker.

Jeg har skrevet om Banned Books Week tidligere, og jeg hørte om en Harris poll i sommer. Denne spørreundersøkelsen måler amerikaneres holdninger til boksensur over tid, og det kan se ut til at flere mener det er en god idé. Les om det i The Guardian.

Dette er egentlig ikke noe nytt fenomen, noe jeg kom inn på i Bøkene forsvinner. Det er ofte banneord som sørger for at bøker kommer på lista over forbudte bøker. Det skjedde nylig med Into The River av den new zealandske forfatteren Ted Dawe. Han jobbet som lærer i mange år og sleit med å overtale elevene til å lese. Han ville skrive ei bok for disse, noe som innebar et spesielt språk. Det er lov å lese boka, men ikke å distribuere den. Den er likevel tilgjengelig på Amazon.

Hvis jeg hadde ringt rundt til norske bibliotek og bokhandlere hadde jeg sannsynligvis fått til svar at det ikke var forbudte bøker i Norge. Situasjonen i media er tilsvarende. Det er ingen som trenger å frykte sensur, så hvorfor er det så liten interesse for nye og kanskje t.o.m. farlige tanker i Norge? Hvorfor er det så mange like tanker og få alternativer? Betyr dette at vi faktisk er åpne for sensur i Norge også?

Vi ser f.eks i disse dager at landet ikke tolererer noen opposisjon til de som vil ha åpen innvandring fra Syria. Det argumentet at små naboland (Jordan og Libanon har f.eks. tatt imot 1,2 og 1,4 millioner syrere), trenger mer støtte blir ignorert. Saudi Arabia er skeptisk til å gjøre mer, noe som kanskje delvis skyldes at de frykter terrorisme. Det er mange fornuftige spørsmål som ikke blir stilt. Et av dem er om dette er ment som hjelp eller innvandring, og er det noen som har tenkt på en eventuell tvungen retur?

Det overrasker meg at vi er like kvalmende sammensveiset som vi var etter leiren på Utøya. Det er neppe noen som foreslår at vi ikke skal hjelpe, men det koster mer å gi hjelpen i Norge sammenlignet med i f.eks. Tyrkia eller Libanon. Her hjemme vil mye av pengene gå til private aktører, samt til å gi syrerne en skikkelig levestandard. Det er bare rimelig, men jeg kan tenke meg at en del nordmenn vil rette anklagene mot innvandrere hvis dette skulle påvirke de andre budsjettene. Det vil i så fall være urettferdig, for dette er myndighetenes ansvar.

Det er nå vi må bruke ytringsfriheten, og jeg har ofte brukt den til å kritisere en tyrannisk toleranse. Det er ikke snakk om å hindre innvandring, for det trenger vi, men massiv innvandring uten integrering er en dårlig idé. Dette kan bli en hodepine for det nye bystyret. De må enten gjøre noe Norge hittil ikke har klart, å faktisk integrere noen, eller tvinge en stor mengde mennesker ut når det ikke lenger er et behov for beskyttelse.

Det vil nok være en betydelig dose etterpåklokskap samme hvordan dette utvikler seg. Jeg vet ikke om det er sosialisme eller den norske likhetstanken, men det virker som at vi blir veldig ukomfortable med en “utenfor boksen-tankegang”. Det er motsatt for noen av oss, det store fokuset på likhet gir en sterk fornemmelse av kvelning.

Leave a Reply

