Foreldreansvar

When life brings you mountains, you don’t waste your time asking why: you spend your time climbing over them. A.J. Darkholme, Rise of the Morning Star

Jeg har hatt mange utfordringer og jeg takler dem ikke ved å gi opp. Jeg kjemper samme hvor store odds jeg har mot meg, ikke minst hvis det er et prosjekt jeg tror på. Familien min er viktig, og det er verdt å ta imot mye dritt for å beskytte den, men det hender likevel jeg stopper opp og spør: Hvorfor meg? Noen av disse kampene eller fjellene jeg må bestige dreier seg om hvordan jeg utfører farsrollen.

Hun fikk ny sykkel i år og vi sykler bl.a. til skolen sammen.
Hun fikk ny sykkel i år og vi sykler bl.a. til skolen sammen.

Dattera mi har ikke hundrevis av venner, men hun har mer enn nok. Hun har et par i den gata vi bor i, 5-6 veldig gode venner på skolen og noen hun har blitt kjent med gjennom de ulike fritidsaktivitetene hun deltar på hver uke. Noen av dem er to år eldre, noe jeg mener er et positivt tegn. Situasjonen har vært den samme hele livet hennes, også de seks årene vi bodde i Telemark og Nordland. Vi blir likevel ofte møtt med kommentarer fra familiemedlemmer som kan gi inntrykk av at jenta opplevde en bunnløs fortvilelse de årene vi bodde utenfor regionen. Det skal ha vært fordi hun følte seg trist over at slekta var så langt vekke, noe jeg kan blankt avvise. Jeg vet det fordi jeg har hatt mange samtaler med henne om det i årenes løp. Hun har vært fornøyd med de lokale vennene og de besøkene vi har hatt hos slektninger. Jeg har fått bekreftet det gjennom obervasjon også.

En kan nesten få inntrykk av at jenta ikke gjør noe annet enn å sitte hjemme sammen med oss. De som antyder dette vet at jenta har et veldig aktivt sosialt liv. Hun leker med venner i Haugesund, og jeg kjører henne til venner hun har andre steder, bl.a. på Karmøy. Hun har også venner hun treffer på musikkøvelse, ballettrening, speideren og lekseklubb (et tilbud til de som er for gamle for SFO og leksehjelp).

Det er mange som har blitt det vi kan kalle genetisk velsignet i slekta på morssida. Jenta har flere tanter som kan spise nesten hva som helst uten at det viser igjen på vekta. Om ikke det er nok til å gjøre resten av oss sjalu, har de i tillegg et lavt kolesterolnivå. Det er et viktig poeng, for vi får mange kommentarer som antyder at jenta er for tynn. Hun har blitt godt fulgt opp siden fødselen, og da helsestasjonen ikke gjorde det lenger, tok vi henne til legen selv. Hun ble født for tidlig, men har vært innenfor normalen når det gjelder høyde og vekt hele livet så langt. Vi har også en solid dokumentasjon gjennom bl.a. blodprøver. Vi blir likevel møtt med mistenksomhet. Det kan være fordi noen legger for stor vekt på det et barn sier.

La meg vise til et eksempel. Det er rett at vi ikke har veldig god råd, men vi tar oss råd til å spise ute av og til. Dattera mi er spesielt begeistret for kinesisk mat og svinestek er ellers en sikker vinner. Barn er veldig opportunistiske, og hvis vårt barn øyner en mulighet for restaurant/kafémat, kan hun bli veldig dramatisk.

Vi var ute på et familiearrangement i Førde i Sveio sist søndag. Dattera mi spiste to brødskiver, to kokte egg og en banan til frokost, sammen med havredrikk (tilsatt kalsium og vitamin D, B12 og riboflavin). Da vi gikk inn i en kafé en times tid seinere for å kjøpe kaffe til oss og brus til henne, ga hun inntrykk av hun ikke hadde fått mat den dagen.Vi spiste kort tid seinere, og det meste ble liggende på tallerkenen. Men hun fikk i alle fall gjøre noe hun satte pris på. Jeg har likevel et inntrykk av at noen voksne i familien legger veldig stor vekt på det en 10-åring sier.

Jeg tar foreldreansvaret alvorlig, det inkluderer kapittel 5 i Lov om barn og foreldre. Det står bl.a. i paragraf 31 at “etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet.” Det har vi gjort i alle fall siden dattera vår gikk i 1. klasse, da hun f.eks. bestemte seg for å bytte ut fotball med ballett. Det var også jenta selv som ville delta på skikarusellen i Tokke og seinere ta musikktimer på kulturskolen.

Dattera mi og venninnene hennes har hatt mye gøy med Savannah Doll House.
Dattera mi og venninnene hennes har hatt mye gøy med Savannah Doll House.

Den siste store anklagen jeg vil kommentere er økonomi. Vi følger en melke og glutenfri diett p.g.a. allergi og følsomhet for dette proteinet som finnes i mel (gluten) og melk (kasein). Det er en av grunnene til at vi er nøye med å ta jenta til legen, for vi har fokus på at kroppen skal få det den trenger. Vi har derfor sagt selv at det er en dyr diett, men det betyr ikke at jenta lider. Det betyr at vi må leie, snarere enn å kjøpe hus. Det betyr også at vi ikke kan gi jenta veldig mye utenom fødselsdag, jul, skolestart og andre spesielle dager. Vi strekker oss langt for at hun skal få det hun trenger, og for at hun ikke skal føle seg utenfor. Hun har derfor en bærbar pc, en mobiltelefon og playstation. Hun har også mange klær, dukker og et stort dukkehus som har vært en fantastisk arena for rollespill gjennom barndommen.

Når noen velger å lage et nummer av økonomien, tenker de kanskje på at jenta i

dukker i sovepose
En tante i USA kjøpte disse håndlagde soveposene til dukkene. De ble veldig populære, og her er det vennebesøk med overnatting på loftet.

tillegg ikke har iphone, ipad/nettbrett, VIP-medlemskap på alle mulige sosiale nettspill etc. Vi velger heller å gjøre sosiale ting som å la henne invitere venner og spandere på kino, Leos lekeland e.l. Vi går også på kino eller restaurant som en familie, samt festivaler om sommeren. Jeg synes ikke foreldreansvaret er tungt. Jeg er priviligert som får oppdra ei fantastisk datter. Det er også greit at andre har meninger og at de vil sikre seg at vi gir barnet vårt den barndommen hun har krav på, men hold dere for all del til fakta.

Det burde ikke være nødvendig for oss å dokumentere barndommen til dattera vår, men det føles faktisk som at det er nettopp det vi må gjøre. Det er snodig at de som holder seg til rykter og spekulasjoner ikke har et tilsvarende krav.

Leave a Reply

