Veien ut

Det har vel aldri vært noen lett oppgave å forutse framtida, men det virker å være spesielt vanskelig akkurat nå. Det eneste vi med rimelig sikkerhet kan si er at kapitalismen i den formen vi har sett de siste årtiene sannsynligvis ikke kan løse dagens utfordringer. Problemet er at forskjellen mellom rike og fattige blir veldig stor, og den øker hos oss også. Det vil før eller seinere føre til at folket protesterer. Hva som kommer til å avløse den er ikke lett å si, selv om det sikkert ikke mangler på såkalte eksperter hos CNBC, Bloomberg og andre som mener å ha svaret. Det er noen av dem som snakker om post-kapitalisme som et av alternativene. Ifølge en artikkel på Wikipedia er de andre alternativene anarkisme og sosialisme. Jeg kan ikke si at jeg er spesielt glad i noen av dem, men kan leve med det vi hadde da Arbeiderpartiet var sosialistisk.

Den nevnte artikkelen i Wikipedia er egentlig et makkverk, for jeg ble i alle ikke mye klokere etter å ha lest den. Jeg aner derfor ikke hva postkapitalisme er, men vi snakker nok om noe som skal erstatte kapitalisme og løse de oppgavene denne modellen ikke klarte. Sosialisme er vel et alternativ, men en kan spørre seg hvor realistisk det er. Den sosialismen vi har hatt i Skandinavia er ikke så ille, men da må vi være villige til å gå tilbake til et mer realistisk forbruksmønster. Sosialisme i ren form går egentlig ut på at en skal arbeide hardt uten at en noen gang forventer at livet skal bli bedre. Det er utenkelig, men hvis vi skal få tilbake det vi hadde, tror jeg vi må bli et varrmere samfunn med mer solidaritet, også i forhold til de som bor i andre verdensdeler. Det er populært med fair trade kaffe, men så lenge vi får kjøpe billige klær, dingser til hjemmet og en utenlands tur eller to per år, tenker vi egentlig på de som gjør det lave prisnivået mulig?

Vi kan hverken fortsette med dagens nivå, eller ta inn flere innvandrere enn vi kan klare å integrere, hvis sosialismen skal erstatte kapitalisme. Det hjelper ikke all verden hvis Norge er det eneste landet som legger om kursen, men det er noe vi kan gjøre alene. Vi kan ha mer fokus på at mange har arbeidsevne, men ikke nødvendigvis inntektsevne. Det er derfor mulig å få alle i arbeid, også de som er på trygd, men ikke hvis det er et krav at de skal kunne leve at dette arbeidet. Det er sannsynligvis ingen ideologier som er positive i en ren form. Vi har sett at den rene sosialismen ikke har vært noen suksess, for den har ikke vært direkte demokratisk, for å si det forsiktig.

Kapitalismen er ikke bærekraftig i de lage løp. Det er heller ikke sosialisme i en ren form. Vi hadde en sunn balanse som vi må finne tilbake til.
Kapitalismen er ikke bærekraftig i de lage løp. Det er heller ikke sosialisme i en ren form. Vi hadde en sunn balanse som vi må finne tilbake til.
Foto: Stuart Miles via freedigitalphotos.net

Vi har vært nærmest suksess i Skandinavia, og jeg mener vi hadde funnet suksessoppskriften, men mistet den. Vi hadde en passe balanse mellom sosialisme og kapitalisme, men vi rotet det til. Abc nyheter rapporterte tidligere denne uka at Norge hadde fått et nytt landsdekkende parti, Liberalistene. Den første tanken min var at det var i alle fall det siste vi trengte. Det er nemlig et problem at samtlige partier, inkludert sosialistene, er liberalister i dag. Personlig frihet er et viktig prinsipp i denne ideologien, og det er bl.a. det som ligger bak Mullah Krekar-saken. Det er i alle fall en ekstrem fortolkning av dette prinsippet. Norge er bundet av avtaler med EU i den og liknende saker. Norge sender ikke denne mannen tilbake fordi det er fare for at han blir henrettet der, men samtidig bruker ikke europeiske myndigheter det samme prinsippet i andre saker.

Det er derfor familier, der barna har levd hele livet i Norge (opptil 8 år), som plutselig har blitt deportert til Afghanistan, Jordan, Serbia og andre land der de er fremmede. Jeg har av den grunn litt blanda følelser når noen lover mer av det de andre har lovet mer eller mindre siden 1814. De to professorene Øyvind Østerud og Harald Baldersheim hevdet i boka Det norske demokratiet i det 21. århundre at Norge var mer uavhengig i 1814 enn i dag. Det er ikke overraskende, for det er flere og flere avgjørelser som blir tatt utenfor landet. Vi forplikter oss til vage traktater som jurister deretter skal fortolke, og da får vi noe som heller ikke regjeringen liker. Men en kan vel ha et naivt håp om at det nye partiet skal ordne opp i rotet. Ja, særlig!

Jeg tror det også er et liberalistisk prinsipp som ligger bak de til tider tyranniske ideene vi har i forhold til toleranse. Vi har sett det nylig i forhold til homofili. Det er en tendens til at det ikke er godt nok for mange at en behandler homofile rettferdig, altså at de får samme behandling som alle andre grupper. En må også uttrykke begeistring for de ulike legningene, noe jeg mener er å forlange for mye. Det er noe liknende når det gjelder Islam. Vi gir vår egen religion stadig mindre plass i samfunnet, mens vi er redde for å gjøre det samme mot muslimer. Da er vi redde for å virke intolerante.

Når det gjelder næringslivet ser vi at det blir stadig større krav til effektivitet og vi beveger oss mot et samfunn der maskiner gjør stadig mer av arbeidet. Den største utfordringen i framtida blir kanskje kjedsomhet. Hvis du søker på “car factory” på you tube ser du at det er ikke mange mennesker direkte involvert i produksjonen av en bil. 3D-printing er kanskje en “dark horse” som etter hvert tar over mye av produksjonen. Jeg har sett en del videoer på nettet som viser denne teknologien mest som et leketøy, men det er mange som tror at vi etter hvert kan printe ut det vi trenger. Da vil det sikkert være mange som vil tilby gratis design på nettet. En kan også scanne noe en allerede har og lage en kopi. Den 10 år gamle dattera mi hørte at jeg diskuterte dette med kona mi, og hun forstod umiddelbart mulighetene. Hun mente at hun kunne forandre designet før hun printet, f.eks. en My Little Pony-leke e.l. Dermed kan en utvikle produktet selv.

Dette er noe som kan være en stor trussel mot kapitalismen. Dette er kanskje utveien for de store massene som ikke har det bra under et kapitalistisk system. Jeg hadde ikke vært helt ærlig hvis jeg sa at jeg hatet store selskaper som Amazon og Microsoft. Det er veldig praktisk med selskaper som tilbyr det meste til gode priser, men jeg liker også å oppmuntre til konkurranse. Jeg bruker derfor også noen av de andre. Jeg brukte CDON.COM en del for mange år siden, men skiftet etter som jeg kunne få alt fra musikk og filmer til klær, leketøy og bøker på samme plass i andre nettbutikker. Nå er det imidlertid flere norske/skandinaviske nettbutikker som tilbyr et bredt utvalg av produkter.

Jeg har ikke noen kamp mot  de store IT-selskapene, men jeg tror det er bra for utviklingen at det er rimelige, og til dels gratis alternativer. De som bruker gratisversjonen av WordPress har ikke mindre enn 3000 MB lagringsplass tilgjengelig. Jeg prøvde Open Office for noen år siden, og da krevde det nok litt tålmodighet for de som ville ha den uavhengigheten, men nå synes jeg denne kontorpakken begynner å bli veldig bra. Facebook og you tube er ikke akkurat uavhengige, men de er enn så lenge en del av informasjonsrevolusjonen. Det er lettere å dele informasjon med hele verden enn tidligere. Jeg tror dette er en del av den revolusjonen som kanskje kan forandre kapitalismen. Jeg kan ikke se for meg at kapitalismen skal overleve i en verden der det nesten ikke koster noe å produsere varene, der hvem som helst kan gjøre jobben alene.

Vi er ikke der ennå, og det er ikke sikkert vi kommer der heller, men jeg håper i alle fall det er en mulighet som åpner seg. Forbrukere har makt og jeg håper vi klarer å bruke den til å forandre markedet.

Leave a Reply

