Spekulasjoner

Jeg liker tankeeksperimenter og spekulasjoner innen enkelte spesielt fascinerende emner. Jeg spekulerer mest selv, men leser/lytter også en gang iblant til noen av de mange som lever av å tilby denne type informasjon. Jeg går fort lei fordi det gjerne blir litt for spesielt for meg etter hvert. Et av disse emnene er kristendommens tanker om endetiden. Den inneholder noen ganske creepy elementer, men det sentrale er vel troen på at Anti-Krist skal oppstå som den sterke lederen. Hele verden kommer deretter til å gi denne lederen makt til å gjøre det meste. Det er faktisk ikke veldig usannsynlig, for vi har en tendens til håpe på lettvinte løsninger i vanskelige tider

Jeg er kristen selv, men er ikke sikker på hva jeg skal mene om Johannes Åpenbaring. Mye av det de kristne tror om Armageddon stammer fra profetiene i denne boka, men i akademiske kretser er det nok mange som fortsatt tror at Johannes refererte til sin egen samtid. Hvis jeg ikke husker feil fra da jeg studerte teologi på midten av 90-tallet ble det antatt at boka ble skrevet mens keiser Nero levde, og det er ikke vanskelig å forestille seg at han ble sett på som en anti–krist. Jeg tror de fleste akademikere i dag mener at boka ble forfattet noen  år seinere, under keiser Domitian. Dette er altså en tolkning som begrenser relevansen til det første århundret.

Maleriet Bergprekenen av Carl Heinrich Bloch (1834-1890). Ingen vet hvordan den historiske skikkelsen Jesus så ut. Dette er et av mange forslag. Det som gjør det vanskelig å identifisere ondskap er at den ser i utgangspunktet ut som ekte vare. Dette kunne derfor like gjerne ha vært et maleri av antikrist.
Maleriet Bergprekenen av Carl Heinrich Bloch (1834-1890). Ingen vet hvordan den historiske skikkelsen Jesus så ut. Dette er et av mange forslag. Det som gjør det vanskelig å identifisere ondskap er at den ser i utgangspunktet ut som ekte vare. Dette kunne derfor like gjerne ha vært et maleri av antikrist.
Wikimmedia Commons

Men troen på at dette er et profetisk skrift er likevel noe som samler uavhengige kristne. Det er mange som har trodd at de levde i endetiden. Jeg kan tenke meg at den troen var sterk på 1930 og 40-tallet, og det ble en ny runde noen årtier seinere. Jeg husker at de voksne rundt meg snakket alvorlig om EF som Dyret i Åpenbaringen da jeg var liten. Jeg husker ikke hvordan jeg opplevde dette, men kan tenke meg at jeg himlet med øynene og sa til meg selv at de voksne var en gjeng raringer. Jeg møtte dette fenomenet igjen da jeg var kirkegjenger selv i en periode på begynnelsen av 90-tallet. Jeg gikk på ungdomstreff på fredagskveldene, og jeg husker en gang vi fikk besøk av en fyr som reiste over hele landet og snakket om Armageddon. Dette var under den første Golfkrigen, og det var ganske creepy å se hvor begeistret han var når han snakket om at dette kanskje var innledningen til den siste krigen.

Jeg er ikke blant de som roper om 3. verdenskrig hver gang det skjer noe, men jeg vet at det finnes en del av dem. Jeg synes noen er litt for creepy når de nesten frydefullt snakker om krig og forfølgelse. Det er noe de gleder seg til fordi de tror at de skal slippe å oppleve det selv. Noen vil kanskje si at jeg gjør noe liknende som LA Marzulli i dette innlegget, at jeg ser på nyhetene og prøver å få det til å stemme med Bibelen. Marzulli er en kristen forfatter som har vært opptatt av alt fra UFO-fenomenet til Nephilim (kjemper som ble resultatet av sex mellom Guds sønner og kvinner), og han bruker bloggen sin til å kommentere politiske hendelser. Jeg har sett overskriften 3. verdenskrig flere ganger der. Jeg må innrømme at jeg er litt fascinert og skremt samtidig. Det er flere innen amerikansk “talk radio” som har en tendens til å trekke bastante konklusjoner og Steve Quayle er en av de ivrigste. Hvis du tar det han sier bokstavelig, mister du nattesøvnen, for han er veldig intens.

Jeg varsler ikke dommedag, men er likevel skeptisk til den troen mange har om at vi lærer av historien. Jeg er heller av den kyniske typen som mener at vi gjør den samme tabben om og om igjen. Jeg tenker i disse dager tilbake på det som skjedde i Tyskland etter 1. verdenskrig.  Weimar Republikken (1918-1933) var et forsøk på å etablere et demokrati etter at den tyske keiseren tapte 1. verdenskrig. De hadde ikke noen demokratisk tradisjon før dette, og det ble heller ingen suksess da de skulle gjennomføre dette over natta. Situasjonen var desperat for mange tyskere med matmangel og store sosiale forskjeller. Det var et veldig kaotisk styre med nærmest en borgerkrig mellom høyre og venstresida (samt splittelse på venstresida). Det var flere kuppforsøk, generalstreiker og til slutt kollapset valutaen. Hva gjør mennesker som er desperate? Jo, de støtter en mann og et parti som lover å ordne opp. Dermed kom Hitler på banen.

Jeg tror ikke vi har en tilsvarende situasjon i dag, men det er likevel et ubehagelig potensiale i dagens situasjon. Fortsettelsen kommer helt an på hva den politiske eliten finner på. Vi har sett i flere europeiske land som sliter med økonomien at folket stemmer på ekstreme partier. Ved det greske valget i 2012 stemte nesten 7 prosent på Gyllen daggry, som rett og slett er et nazistisk parti. Det ga dem 21 seter i den greske nasjonalforsamlingen. Hvorfor gjorde de noe så dumt? Hellas er kanskje et ekstremt tilfelle. Det er mye korrupsjon der og da er veien kort til en konklusjon om at alle etablerte partier er en del av det korrupte systemet.

Jeg tror ikke dette var noe så enkelt som et protestvalg. Jeg tror dette var et resultat av at politikerne ikke ville lytte til folket. Hvis vi ser internasjonalt tror jeg politikerne i utgangspunktet var såkalt vanlige folk. Etter at kongene mistet makta, var det folket som ovvertok styre og stell. Det kan virke som at dette har utviklet seg til en egen klasse eller kaste, en elite som ikke skiller seg noe særlig fra fortidas adel. Politikerne tar avgjørelser som de aldri trenger å forholde seg til. Det gjelder et liv som ikke angår dem. Vi ser det klarest i forhold til innvandring. Det er for mange land som har høyere innvandring enn de klarer å integrere. Det blir dermed ingen intergrering. Disse “protestvalgene” er kanskje spesielt dramatiske i Øst-Europa utenfor EU, men vi ser det også innenfor EU. Da det var valg til EU-parlamentet i fjor fikk anti-innvandringspartier 140 av de 751 setene. Dette er ikke nok til å forandre politikken, men det bør sende et kraftig signal om at folket mener innvandringen uten integrering bør begrenses.

Italia og Hellas har slitt med en massiv ulovlig innvandring. Disse to landene har bedt EU om hjelp, men de har hverken fått hjelp eller tillatelse til å utvise innvandrere. Mange vil huske EU-debatten på 90-tallet da norske politikere snakket så varmt om fri fly av varer og tjenester (inkludert mennesker). Det var vel tanken at det skulle være fri flyt inne i EU, men en streng grensekontroll mellom EU og de utenfor. Det ble det ikke.

Vi ser det også i forhold til internasjonale avtaler. Det er ikke bare Norge som har hatt en Mullah Krekar-sak. Vi har skrevet under på traktater som gjør det vanskelig for nasjonale myndigheter, med mindre det er snakk en betydelig spiller som Storbritannia, som har vært litt på kollisjonskurs med EU i det siste. De som hevder at EU ikke fungerer etter intensjonene møter ingen forståelse, og det tror jeg kan være skadelig. Jeg snakker ikke om Norge nå, men det er mange europeere som sliter. Ustabil økonomi og korrupsjon er ikke noe ukjent fenomen, og vi kan oppleve flere dramatiske situasjoner som den vi har sett i Hellas. Dette må regjeringene ta alvorlig. Vi så nylig at greske velgere ga regjeringen et veldig tydelig råd i en folkeavstemning. Det var riktignok et særdeles dårlig råd, men det var kanskje litt betenkelig likevel at EU ignorerte lokaldemokratiet.

Jeg ble nok litt ivrig, for jeg hadde egentlig planlagt å skrive om Det tredje Roma, som jeg tror kan kaste et interessant lys over Russlands ambisjoner. Det tredje Roma er ideen om at en by eller et land kan være Romerrikets arvtaker, enten gjennom en forbindelse til Østromerriket eller Vestromerriket. Etter at Ivan III (1440-1505) giftet seg med niesen til den siste keiseren av Østromerriket, adopterte hoffet i Moskva østromerske skikker og titler. Kirka kronet den senere Ivan IV (den grusomme) til tsar. Det ble hevdet at siden Det osmanske riket hadde erobret Konstantinopel, som hadde vært hovedstaden i Østromerriket, var Russland nå Det tredje Roma. Dette forklarer litt av selvbildet til Russland fra 1500-tallet. Det var også en bulgarsk prest som hadde søkt tilflukt i Russland på slutten av 1300-tallet som kanskje kan være en del av argumentasjonen.

Vladimir Putin møter medlemmer av Den russisk-ortodokse kirka.
Vladimir Putin møter medlemmer av Den russisk-ortodokse kirka. Kanskje tenker han å bruke kirka i en russisk nasjonalisme-agenda?
Foto: kremlin.ru via Wikimedia Commons

Jeg vet ikke om Putin ofrer dette noen tanke, men det kan se ut til at den ortodokse kirka i Russland er det neste store prosjektet hans. Jeg kan bare vagt huske hva de voksne pratet om da jeg vokste opp, men jeg husker at de snakket om EF som en trussel mot kristne. Det er mange som har prøvd å flette romerriket inn i en konspirasjonsteori, for den ledende teorien går nok ut på at Romerriket skal gjenoppstå. Mange har sett på USA som den beste kandidaten, og da gjerne med en italiensk president for å få med det romerske perspektivet. Nå tviler jeg på om Russland er i stand til å erobre verden, men det virker absolutt som at de har ambisjoner. Hele verden har antatt at Putin ser verden på samme måte som de gjør, at han ønsker fred. Kanskje ønsker han den situasjonen vi hadde fram til Sovjetunionen gikk i oppløsning, og de fleste fryktet Sovjetunioen? Putin virker å ha for god kontroll på det meste til at jeg mistenker han for stormannsgalskap. Han tenker sannsynligvis ikke på Det tredje Roma, men jeg er ganske sikker på at hvis resten av verden gir han muligheten, vil Sovjetunionen gjenoppstå.

Jeg tror ikke det blir noe av den dramatikken noen av de amerikanske talk radio-vertene snakker så ivrig om, men det betyr ikke at mange ikke kan oppleve livet som et helvete. Det spiller ingen rolle om det kommer en anti-krist eller ikke heller. Hitler var ikke det, men det var vanskelig å stoppe han fordi verden ventet for lenge. Vi ser i dag at selv om vi er organisert som EU og NATO er det kanskje ikke større vilje til handling enn det var på 1930 og 40-tallet. Tror du Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre er villige til å sende soldater for å dø i Ukraina eller Moldova? EU har vel gått langt i å love disse to landene medlemskap tidligere, men konklusjonen da dette ble diskutert på et EU-møte i Latvia i mai var at det ikke kom til å skje med det første. Jeg tror ikke disse landene kommer med i NATO heller.

Vi ser også når det gjelder Hellas at EU ikke er enige. Jeg tror Russland mer enn gjerne utnytter dette hvis de har muligheten. Vi får neppe se noe veldig dramatisk, men vi lever i en periode der verden kan forandre seg. Mange kan oppleve at de bor på feil side når Europa skiller seg.

Når det gjelder den siste boka i Bibelen, Johannes Åpenbaring, passer beskrivelsen på det meste som har skjedd de siste 2000 årene. Ingen vet om eller eventuelt når helvete bryter løs. Jeg er nok ikke blant de som tar hele Bibelen bokstavelig, så det betyr ikke all verden om det er en profeti eller ikke. Jeg prøver å leve det livet jeg er ment å leve. Hvis jeg klarer det, og viser mot når det kreves, har jeg vel gjort en god jobb.

Weimar
Tyskland 1918-1933
Tsar-Russland
Det tredje Roma
Putin på påskemesse
Russisk samarbeidmellom stat og kirke
Jeg har ellers lest en del av Hanne Nabintu herland og Asle Toje. Jeg har ikke sitert noe direkte fra dem, men de har sannsynligvis formet en del av ideene mine.

Leave a Reply

