Jeg gjenoppdager Haugesund

Jeg ble inspirert av italienske turister i går. Jeg hørte summing utenfor huset og det viste seg at byen hadde fått et nytt besøk av et cruiseskip. Denne gangen var det Costa neo Romantica fra Italia. Jeg har nettopp blitt øyboer, men har ikke akkurat flyttet til Utsira (70 minutter med ferge fra den øya jeg bor på). Risøy er bokstavelig talt et steinkast fra fastlandet og vi har bro, så jeg bor i realiteten på fastlandet.

Det er her cruiseskipene legger til, og det er derfor mange turister som går over til Haugesund sentrum (rundt 800 meter) den dagen skipet besøker byen. Jeg bor i ei sidegate, og hvis turistene følger skiltene som viser veien mot brua, kommer de ikke der jeg bor. Det er likevel veldig mange som tar den omveien. Det er nok fordi de ser Vår Frelser kirke over sundet, og går mot den. De ender dermed i denne sidegata. Vi som bor her synes nok ikke det er noe spesielt, men det virker som at turistene liker det de ser. De ser kanskje på oss som en piktoresk liten by i utkanten av Europa? Omtrent som vi gjør når vi tar bilder av gamle, tannløse grekere og italienere fordi vi av en eller annen grunn synes det ser koselig ut.

Det var forøvrig flyttmenn som rodde folk mellom øya og fastlandet før brua åpnet i mai 1939. Da jeg vandret gatelangs i går gikk jeg bl.a. forbi kontorbygningen til Aibel. Jeg husker da jeg jobbet der som ung. Jeg fikk to makrellsesonger der arbeidet bestod i å ta imot fersk makrell, legge den i plastkasser og pakke frossen fisk i pappesker. Det meste av fisken ble eksportert til Tyrkia og Japan. Jeg hadde nok fortsatt med det hvis jeg ikke hadde fått en skade. Jeg sliter fremdeles med smerter i begge armene etter at jeg jobbet der i 1992. Det er veldig kjedelig, for jeg liker fysisk hardt arbeid, og når jeg har den begrensningen, blir jo både arbeids og privatlivet påvirket. Bygget som huset Iglo ble forøvrig revet i 2010.

Men det er gøy å oppdage Haugesund på en ny måte. Jeg har aldri sett på Risøy som noe annet enn industri, men det er faktisk en ganske fin bydel. Det er en del hus her som ser ut til å ha stått tomme en stund, men det virker som at øya er i ferd med å bli fornyet. Det er noe nytt her, samt en del gammelt som har blitt pusset opp. Jeg har egentlig alltid foretrukket Hasseløy eller Bakarøynå som alle kaller den, men det kan bli bra her også.

This slideshow requires JavaScript.

One thought on “Jeg gjenoppdager Haugesund

Leave a Reply

