Beskjeden

måne og jorda
Jorda sett fra Månen. Hjemmet vårt ser ganske innbydende ut på avstand.
NASA via Wikimedoa Commons

What would happen if we got a message from Space? Scientists, with cooperation from SETI and Carl Sagan’s son, unravel the impact of this World-changing event.

Jeg har alltid vært fascinert av romvesener. Jeg vet at de lever for langt unna, hvis de eksisterer i det hele tatt, til å besøke oss, men det er en fascinerende gåte. Det er minst like fascinerende å observere UFO-fenomenet i populærkulturen, ikke minst i New Mexico der en UFO skal ha krasjlandet i 1947. Jeg antar at grunnen til at dette fenomenet ikke forsvinner er fordi vi ikke ønsker at det skal forsvinne. Vi vil at det skal være sant. Vi ønsker ikke å være alene. Det er en ubehagelig tanke. Ja, jeg vet at vi ikke er helt alene. Vi har Gud, selv om vi synes å ha betydelige kommunikasjonsproblemer. Det er kanskje like ubehagelig med en Gud som heller ikke har kommunisert med oss på 2000 år, som å tenke på at vi er alene i det ufattelig store universet.

Jeg jobbet med det neste innlegget på den engelske bloggen min mens TV stod på i bakgrunnen. Jeg hørte ikke etter, men fikk med meg at de snakket om flere meldinger som har blitt sendt mot stjernene. De mest kjente er et par plater Carl Sagan laget for Voyager-sonden (1977) og Arecebo-meldingen (1974). Innholdet var det vanlige: Informasjon om arveaterialet vårt, atomnummer hydrogen, karbon, nitrogen og oksygen, en figur av et menneske, et diagram av vårt solsystem etc. For å si det kort, opplysninger om hva vi er fysisk og hva vi vet. Ingenting om hva vi egentlig gjør, den kapasiteten vi har for å ødelegge.

Jeg startet dette innlegget med den programinformasjonen Get tilbyr, i dette tilfellet var det en episode av en eller annen serie på Discovery Science. Det er sannsynligvis fullstendig bortkastet å sende disse meldingene, men jeg lurer noen ganger på hva en eventuell alien rase ville ha tenkt hvis de leste/hørte meldingene og kunne forstå dem.

Jeg husker fra barndommen min da jeg bodde i Ramsdalesblokkene i Haugesund. Det var på den tida da ET gikk på kinoen og Carl Sagan-serien Cosmos ble vist på TV. Jeg stod gjerne på en haug utenfor blokka og kikket opp på stjernene. Jeg tror jeg lengtet desperat etter et annet liv, og hadde nok et sterkt ønske om at en UFO skulle dukke opp og ta meg til en annen verden. Men det er ikke mange forunt å oppleve mirakler. Det var like greit at det ikke skjedde, for de hadde nok ikke vært noe lignende ET. Jeg er av den oppfatning at romvesener, hvis de i det hele tatt finnes, enten er i samme situasjon som oss (de kan ikke reise raskt nok til å nå andre systemer) eller at de har teknologien, men vet at det er en dårlig idé å dele den med oss.

Ramsdalsblokkene
Jeg bodde i den nærmeste blokka i store deler av barndommen. Det var en god plass å se på stjernene.

Men det slo meg, mens jeg fikk med meg avslutningen av dette programmet, at det ville vært et sjokk for de andre. Hvis de fikk meldingene, tenkte de kanskje at at disse menneskene på Jorda virket siviliserte, og noen de ønsker å møte og dele sin teknologi med. Vi viser dem at vi er intelligente, men ikke hva vi virkelig er i stand til. For å være ærlig, så hadde jeg ikke unt noen, heller ikke fiendene mine, å møte oss. Vi har som mennesker egentlig en historie som stort sett består av store teknologiske framskritt, økonomisk vekst, befolkningsvekst og grov utnyttelse av andre folkeslag, men før eller seinere faller denne sivilisasjonen sammen. Det som er spesielt denne gangen er at vi sannsynligvis har mistet evnen til å klare oss uten teknologi.

Det får meg til å tenke på ei novelle de fleste leste på skolen for en del år siden. Den het Matt 18:20, og handlet om en svart Jesus som gikk inn i en norsk kirke under gudstjenesten på søndag. Han hadde alle bevisene i form av atferd og sårene fra korsfestelsen. Scenen som fulgte kunne ha vært fra de amerikanske sørstatene, bortsett fra at de bare kastet ham ut. De lynsjet/hengte han ikke, men det var ellers kraftige, verbale overgrep.

Jesus vet hva som venter ham, og vi vet at Jesus vil komme tilbake til en verden der det onde hersker, men jeg er ikke alltid sikker på at kristne er en del av løsningen. Vi bør være det, men det er ganske mange drittsekker blant oss. Media meldte for kort tid siden om en pastor som var tiltalt for bedrageri, underslag og sexkjøp. Kirken er et godt sted å skjule seg eller utnytte andre mennesker. Jeg er skeptisk til de fleste store kristne organisasjoner også, ikke minst Den katolske kirke.

Det tragiske er at mange mennesker tenker kortsiktig. De er egentlig komplette idioter. De vurderer ikke teologien, men menneskers praktisering av den, og de ser dette som en god grunn til å forlate kristendommen. De vender ryggen til religion fordi Gud har noen råtne ambassadører. Det synes å være lettere enn å tenke. Det er det mange ateister gjør, eller ikke gjør. Tenker, mener jeg.

Gud sendte på en måte et budskap om håp til en håpløs verden, en beskjed til de som er villige til å lytte og godta den løsningen han tilbøy gjennom Jesus, men virkeligheten er svært forskjellig. Fikk vi beskjeden og forstod vi den? De færreste av oss lever på en måte som gjør Jesus virkelig for andre. Det er kristnes oppgave å være ambassadører, og tydeliggjøre det livet Jesus skisserte. Jeg vet ikke hvor mange av oss som kan si at vi virkelig tror vi lykkes i den oppgaven. Jeg tror det er det som menes i Romerne 12: 1. Det er ikke snakk om et liv i forsakelse, men et rikere liv. Det er vel det som er håpet og målet mitt, men jeg er nok mer preget av tvil enn tro foreløpig.

Jeg får si som den gamle fotballtreneren min sa: Ikke gjør som jeg gjør; gjør som jeg sier. Jeg føler meg enkelte ganger, også i dag, som den guttungen som stod på en haug i Ramsdalen og drømte om noe magisk, men det er dessverre ikke virkeligheten. Kristendommen har derfor mer å gjøre med håp enn tro og visshet for min del, foreløpig.

Leave a Reply

