Bruk Guds programvare

Catspaw: En person som brukes av en annen som verktøy.

Jeg har nettopp lest science fiction-romanen Catspaw av Joan D. Vinge som en del av bokutfordringen min. Jeg har ikke skrevet om dette på denne denne bloggen, men har forklart det på den engelske bloggen min, Johns garret. Jeg har samlet det under Book challenge i menyen.

Jeg har også skrevet om religion i det siste, og i mitt forrige innlegg skrev jeg om sinte ateister i Hva skjedde? Den unge mannen Cat er helten i Catspaw. Han ble brukt (under sterk tvang) som et verktøy for å gjøre farlige jobber, men han var også smart nok til å bruke de han jobbet for. Det er flere skumle karakterer i historien, en av dem er Sojourner Stryger. Dette var en meget karismatisk, religiøs leder som kjempet om et svært viktig verv i dette fremtidssamfunnet.

Han var perfekt på alle måter, men det skjulte seg en ond mann bak det perfekte imaget. Han hatet psions, noe som medførte at han hatet Cat intenst. Helten i historien er halvt menneske, halvt Hydran, noe som ga ham psioniske evner (bl.a. telepati). En annen sentral skikkelse i historien forsyner Stryger med psioner, som han torturerer og dreper. Han ønsker å rense jorda, og i den religionen han forkynner er det bare rom for mennesker som Guds barn. Alle andre er avskum.

Det er selvsagt naturlig med aliens i en science fiction-historie, men dette er også noe som blir diskutert i den virkelige verden. Det finnes kristne som mener at hvis vi oppdager liv på en annen planet, ville dette dreie seg om demoniske livsformer. Jeg antar ateister er enig med dem på en måte. Det virker nemlig å være en god del som lider av den vrangforestillingen at liv andre steder vil være i strid med Bibelen. De mener det er utenkelig med mer enn én skapelse. Det er faktisk noen forskere som blir drevet av ønsket om å drepe Gud. Jeg tror det er en fullstendig meningsløs tanke, enten det er snakk om kristne eller ateister.

Det var ingen som kom til å tro på noen anklager som ble rettet mot Stryger. Cat besluttet derfor å bruke seg selv som agn, og la Stryger torturere han. Cat var bevisene. Han ble imidlertid forrådt av en som skulle hjelpe til med å gjennomføre planen, og Cat døde nesten av møtet sitt med denne sadistiske predikanten. Dette er fra torturscenen:

“Filth”! he shrieked……l
“Never touch me with your filthy — ” He broke off, swallowing the word, shuddering. And then with what almost sounded like grief in his voice, he said, “I don’t want to do this….” And the worst part was that some part of him really didn’t. I watched him come forward, a step at a time. He held out his hand to me, as if he really wanted to help me up. “But God has shown me that it’s necessary. You have shown me yourself that you deserve punishment. Your very existence is a blasmphemy…. The Hydran civilization was corrupt. They set themselves up to be in God’s place; that was why their civilization fell. It fell from grace. Only full-blooded humans are God’s children, recognizing their role as it was meant to be. Only Earth is pure..”

jesus i ulike kulturer
Ingen vet hvordan Jesus så ut, men mange velger et bilde fra sin egen kultur. Det er det som føles mest behagelig, men hva hvis vi dømte umiddelbart etter hudfarge? Jesus var nok nærmere en araber enn den europeiske versjonen de fleste er komfortable med. Hva hvis Jesus hadde hatt langt skjedd eller gått med jeans og hettegenser i dag? Hadde vi sett på han som en falsk profet?
Wikimedia commons

Det som gjør fortellingen skummel er ikke at dette er er fiksjon; det skumle er at det er ekte. Dette skjer nemlig i den virkelige verden også (for eksempel Hitler, slaveri, fordommer innen samme etniske gruppe, fanatiske sekter osv). Det er mange mennesker som av ulike grunner ikke bruker evnene sine til å tenke kritisk og analysere hendelser. Jeg nevnte Stephen Fry i Hva skjedde? Han er en meget belest mann, men han sviktet likevel. Jeg vet ikke om det er fordi han er redd for å takle det vitenskapen ikke kan forklare, og det han ikke forstår selv, men det er min teori. Det er en følelse jeg kan forstå. Livet er vanskelig og det er sannsynligvis lettere å trekke seg fordi en frykter livet enn å slåss og jobbe mot en akseptering at det vanskelige.

Blant livets realiteter finner vi tilstedeværelsen av det onde. Det onde liker å gjemme seg, helst åpenlyst. Det ville ikke være vanskelig å identifisere og utrydde det onde hvis det var innlysende, hvis det var helt åpenlagt noe lite tiltrekkende, men det onde skjuler seg ofte der du ikke forventer å finne det. Det krever mer av oss fordi den verste typen av bedrag og ondskap har noen elementer av sannhet i seg. Løgn, ispedd litt sannhet, har en langt større sjanse for å bli akseptert.  Det er nok derfor du finner det onde blant kristne og i positive ungdomsmiljøer også. Bibelen advarer oss mot falske profeter, men også mot falske budbringere generelt. En person som Sojourner Stryger, som ser og høres ut som en Guds mann, er ikke nødvendigvis det han ser og høres ut som.

Jeg husker en prest for mange år siden som snakket om noe lignende. Det er krevende å studere teologi, bl.a. fordi studentene må lese originaltekstene gresk og hebraisk, og noen gjør det uten å tro. De ser barekirken som en god karrieremulighet og en god plass å skjule seg, hvis en har noe en vil skjule. Det er derfor Gud ga oss en hjerne og en fri vilje. Han ønsker at vi skal bruke den maskinvaren (hjernen) og programvaren (tankene våre som bruker maskinvaren) som gjør oss til det fantastiske mennesket han skapte. Jeg tror det er det Bibelen mener når den sier at vi ble skapt i Guds bilde.

Jeg likte, som jeg nevnte i det forrige innlegget, Stephen Fry i ungdommen. Han spilte i noen morsomme TVserien da jeg vokste opp, men i disse dager jeg har mye mer respekt for CS Lewis. Han var ateist, men kom fram til at den eneste fornuftige konklusjonen var at det finnes en Gud. Han hadde en stor krise da kona hans døde av kreft, men troen hans overlevde til syvende det også.

C.S. Lewis tok den tunge jobben det er å arbeide seg gjennom disse spørsmålene. Det er mange av oss som heller velger å se den skade alt fra insekter, til jordskjelv, til regjeringer gjør, og bruke det som bevis for at Gud er ond (som om vi er viljeløse zombier som bare må adlyde Gud). Jeg tror ikke disse ateistene bruker maskinvaren eller programvaren i særlig grad når de snakker som bl.a. Stephen Fry. Hvis du ikke følger med i timen, kan du lett bli skadet av malware (ondsinnet programvare). Jeg anbefaler at du leser Hva skjedde? Jeg har lagt ved et par videoer der som viser hvordan ateistene tenker.

Jeg prøver alltid å være objektiv og rettferdig, og jeg liker det ikke når kristne bruker sarkasme for å angripe for eksempel tilhengere av evolusjonsteorien. Jeg tror ikke det er den type atferd Gud ønsker fra oss. Noen ganger er det likevel veldig fristende. Cat i Catspaw kalte sine motstandere for deadheads. Det er veldig fristende, kjære ateister, men jeg tror jeg skal beherske meg. Når jeg tenker etter, har vi faktisk hatt uvanlig mye torden og lyn i høst/vinter, noen ganger rett over huset mitt. Prøver du å fortelle meg noe, Gud?

Ettertanke
Det var mange tyske soldater under 2. verdenskrig som hadde inskripsjonen Gott mit uns/Gud med oss beltespennene. Betyr det at Gud var ansvarlig for nazistenes handlinger? Neppe!

George Bush har blitt beskyldt for å bruke Gud for å rettferdiggjøre krig også.

Jeg er ikke sikker på at det noen gang ble bekreftet, jeg tar det med en klype salt, men Bush skal visstnok ha sagt til den palestinske presidenten en gang at han handlet på vegne av Gud i Afghanistan og Irak. Det kunne ha vært en misforståelse etter som uttalelsen ble oversatt et par ganger. Det var trolig en misforståelse, eller en av Bushs mange eksempler på dårlig ordvalg. Les en interessant kommentar om dette fra University of Colorado.

den andre side, skal Tony Blair angivelig ha sagt noe lignende ifølge The Telegraph, og han var som regel mer artikulert enn W, også når han ikke hadde manuskript.

Det reiser et interessant spørsmål. Tror du det er mer akseptabelt å bruke Gud for å rettferdiggjøre eller legitimere en krig, fordi vi har mer rett enn diktatorene? Jeg er veldig pro-amerikansk, men det forbauser meg at denne unionen kan væresekulær og fortsatt hevde å representere kristendommen (det er ingen tvil om at amerikanske presidenter generelt snakker et veldig religiøst språk).

Leave a Reply

